Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18497
Title: ผลของการเสนอลำดับคำและการเสนอตัวแนะที่มีต่อการจำคู่คำนาม-คุณศัพท์ไทย
Other Titles: Effects of presentation of word-orders and cues on the momory of Thai noun-adjective pairs
Authors: วารุณี บุญประกอบ
Advisors: โยธิน ศันสนยุทธ
ไพบูลย์ เทวรักษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: ความจำ
ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษาเรื่องความจำคู่คำนาม-คุณศัพท์ไทยเกี่ยวกับการเสนอตำแหน่งของคำและการเสนอตัวแนะว่าจะมีผลต่อการจำหรือไม่ และถ้ามีผล จะเป็นอย่างไรผู้รับการทดลองเป็นนิสิตอาสาสมัครระดับปริญญาตรีที่กำลังศึกษาอยู่ในจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยจำนวน 32 คน ผู้วิจัยเสนอรายการคู่คำนาม-คุณศัพท์ที่ถ่วงดุลเงื่อนไขการเสนอแล้วทั้งแบบที่มีคำนามอยู่หน้าคำคุณศัพท์ ("คำนาม-คำคุณศัพท์") และแบบที่มีคำคุณศัพท์อยู่หน้าคำนาม ("คำคุณศัพท์-คำนาม") แล้วเสนอตัวแนะที่เป็น "คำนาม" หรือ "คำคุณศัพท์" คำใดคำหนึ่งในแต่ละคู่คำ ให้ผู้รับการทดลองระลึกคำที่คู่กัน ผลการทดลองปรากฏว่า 1) การเสนอคู่คำทั้งแบบ "คำนาม-คำคุณศัพท์" และ "คำคุณศัพท์-คำนาม" ไม่ทำให้การจำแตกต่างกัน 2) การเสนอตัวแนะ "คำนาม" ทำให้จำได้มากกว่าตัวแนะ "คำคุณศัพท์" และ 3) ไม่มีผลร่วมกันระหว่างการเสนอลำดับคำและการเสนอตัวแนะ
Other Abstract: The purpose of this research was to investigate on the memory of Thai noun-adjective pairs, focusing on the presentation of word-orders and cues. The Subjects, including 32 Volunteer undergrate students of Chulalongkorn University, were presented lists of counterbalanced Thai noun-adjective pairs both in "noun - adjective" and "adjective – noun" orders as well as given either word of each pair as a cue for recall. The statistical findings indicated that 1) There was no significant difference in the performance with the presentation of "adjective - noun" and "noun-adjective" orders. (F = 0.50, P >.01) 2) The performance with the presentation of "noun" cues was greater than that of "adjective" cues. (F = 40.11‚ P <.01) and 3) There was no interaction between the presentation of word-orders and cues. (F = 1 .91, P > .01)
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18497
ISBN: 9745607509
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Warunee_Bo_front.pdf390.16 kBAdobe PDFView/Open
Warunee_Bo_ch1.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Warunee_Bo_ch2.pdf343.32 kBAdobe PDFView/Open
Warunee_Bo_ch3.pdf274.67 kBAdobe PDFView/Open
Warunee_Bo_ch4.pdf402.07 kBAdobe PDFView/Open
Warunee_Bo_ch5.pdf251.54 kBAdobe PDFView/Open
Warunee_Bo_back.pdf608.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.