Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18536
Title: ปัญหาที่เกิดจากการเกณฑ์เด็กสองกลุ่มอายุในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก จังหวัดเชียงราย : การศึกษาเฉพาะกรณี
Other Titles: The problems deriving from two-age group students recruitment in the small elementary schools, chiang rai province : a case study
Authors: จรัล วงศ์ธานี
Advisors: สุมน อมรวิวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การศึกษาภาคบังคับ -- ไทย (ภาคเหนือ)
โรงเรียนประถมศึกษา -- ไทย -- เชียงราย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาปัญหาที่เกิดจากการเกณฑ์เด็กสองกลุ่มอายุในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็กในด้านการบริหาร การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนและการปรับตัวชองนักเรียน วิธีดำเนินการวิจัยผู้วิจัยได้เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์ครูใหญ่ ครูประจำชั้น และนักเรียนสองกลุ่มอายุ และสำรวจผลการเรียนของนักเรียนสองกลุ่มอายุ ในโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก จังหวัดเชียงราย ที่เกณฑ์เด็กสองกลุ่มอายุ ตั้งแต่ปีการศึกษา 2525 จำนวน 27 โรงเรียนเป็นการศึกษาจากประชากร คือ ครูใหญ่จำนวน 27 คน ครูประจำชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 27 คน และกลุ่มตัวอย่างนักเรียนสองกลุ่มอายุ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 100 คน แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยการหาความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย 1. การดำเนินงานตามโครงการเกณฑ์เด็กสองกลุ่มอายุ มีปัญหามากในเรื่องขาดคู่มือแนะนำการดำเนินตามโครงการ 2. การบริหารงานวิชาการ มีปัญหามากในเรื่องครูผู้สอนไม่ได้รับการอบรมหลักและวิธีการสอนนักเรียนสองกลุ่มอายุมาก่อน การบริหารงานธุรการและการเงิน มีปัญหามากในเรื่องเงินงบประมาณค่าวัสดุไม่เพียงพอที่จะจัดซื้อวัสดุอุปกรณ์และสื่อการเรียน 3. การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน ด้านคุณลักษณะของนักเรียน มีปัญหามากในเรื่องนักเรียนกลุ่มก่อนเกณฑ์ขาดความพร้อมทางการเรียน ด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน มีปัญหามากในเรื่อง ครูต้องใช้เวลาในการอธิบายบทเรียนให้แก่นักเรียนกลุ่มก่อนเกณฑ์มากกว่านักเรียนกลุ่มตามเกณฑ์ การสอนนักเรียนสองกลุ่มอายุจำเป็นต้องใช้สื่อการเรียนมากกว่าการสอนปกติ ขาดสื่อการเรียนที่ช่วยให้นักเรียนที่มีพื้นฐานหรือความพร้อมแตกต่างกันได้เรียนตามความสามารถ และครูต้องใช้เวลาในการสอนนักเรียนสองกลุ่มอายุมากกว่าสอนตามปกติ ทำให้สอนไม่ทันตามกำหนดการสอน ด้านสัมฤทธิผลทางการเรียนกลุ่มทักษะ มีปัญหามากในเรื่องนักเรียนกลุ่มก่อนเกณฑ์ขาดทักษะในการอ่าน ขาดทักษะในการเขียน และขาดทักษะในวิชาคณิตศาสตร์ 4. ปัญหาในการปรับตัวของนักเรียน ด้านคุณลักษณะของนักเรียน มีปัญหามากในเรื่องนักเรียนกลุ่มก่อนเกณฑ์มักจะขาดความมั่นใจในตัวเอง
Other Abstract: Purpose The purpose of this research was to study the problems deriving from two-age group students recruitment in the small elementary schools about school administration, learning – teaching activities and students adjustment. Procedure The researcher collected data by interviewing 27 school principals, 27 classroom teachers of prathom suksa two in the small elementary schools in Chiang Rai province which recruited two-age group students in 1982 and 100 two-age group students sample of prathom suksa two. The data were statistically analyzed to find the frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation. Findings 1. Two-age group students recruitment project had high level of problem in lacking of teacher’s handbook for the project organization and management. 2. Academic administration had high level of problem about in service training of the teachers for working in this project. The school’s administration and budgeting had high level of problem in lacking of budget to purchase needed teaching materials. 3. Learning-teaching activities had high level of problem about learning readiness of the younger group. It had also high level of problems about teaching time spending in lesson explanation for the younger group more than the older one. Teaching materials were more necessary for the two-age group students than for the normal class. The teachers lacked of teaching materials for different ability students. They had to spend lots of time in teaching two-age group students more than the normal class. This problem caused the teachers unable to finish all lesson on time according to the guided syllabus. The students’ achievement of the younger group for Basic Skills had high level of problems in reading, writing and mathematics. 4. About self adjustment and personal characteristic, the younger group had high level of the problem about self confidence and expression.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18536
ISBN: 9745635715
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Charan_Wo_front.pdf422.06 kBAdobe PDFView/Open
Charan_Wo_ch1.pdf474.49 kBAdobe PDFView/Open
Charan_Wo_ch2.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open
Charan_Wo_ch3.pdf382.62 kBAdobe PDFView/Open
Charan_Wo_ch4.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Charan_Wo_ch5.pdf779.19 kBAdobe PDFView/Open
Charan_Wo_back.pdf840.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.