Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18626
Title: | ความคิดเห็นของครูและนักเรียนของโรงเรียนพณิชยการเกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. |
Other Titles: | Opinions of commercial college teachers and students concerning the IPST science curriculum |
Authors: | จำรูนศรี ทองมาก |
Advisors: | จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Chanpen.C@Chula.ac.th |
Subjects: | สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี วิทยาศาสตร์-- หลักสูตร |
Issue Date: | 2524 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูและนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ของโรงเรียนพาณิชยการ ในเขตกรุงเทพมหานคร เกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ สสวท. ในด้านหลักสูตร แบบเรียน อุปกรณ์และทดลอง การเรียนการสอน รวมทั้งการวัด และประเมินผลวิชาวิทยาศาสตร์ 2. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูกับนักเรียน เกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. ในด้านต่างๆ ดังกล่าวแล้ว 3. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาลและครูโรงเรียนราษฎร์เกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท.ในด้านต่างๆ ดังกล่าวแล้ว 4. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของนักเรียนโรงเรียนรัฐบาลและโรงเรียนราษฎร์เกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท.ในด้านต่างๆ ดังกล่าวแล้ววิธีดำเนินการวิจัย กลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นครูวิทยาศาสตร์ จำนวน 44 คนและนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย (มศ. 5) สายพาณิชยกรรม รวมทั้งนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช. 2) ประเภทพาณิชยกรรม ปีการศึกษา 2522 ที่เรียนวิชาวิทยาศาสตร์ ตามหลักสูตรของ สสวท. จำนวน 654 คน จากโรงเรียนพาณิชยการของรัฐบาลและเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร 10 โรงเรียน ผู้วิจัยได้นำแบบสอบถามให้ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 6 ท่าน พิจารณาความเหมาะสมก่อนนำไปใช้ หลังจากเก็บรวบรวมข้อมูลแล้ว นำมาวิเคราะห์หาค่าสถิติต่างๆได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าซี (Z-test) ผลการวิจัย การวิจัยครั้งนี้พบว่า 1. ความคิดเห็นของครูและนักเรียนของโรงเรียนพาณิชยการเกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. ในด้านหลักสูตร แบบเรียน อุปกรณ์การทดลอง การเรียนการสอนตลอดจนการวัดความประเมินผล ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความคิดเห็นของครูโรงเรียนรัฐบาล และครูโรงเรียนราษฎร์เกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. ในด้านต่างๆ ดังกล่าวแล้ว ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความคิดเห็นของนักเรียนโรงเรียนรัฐบาลและนักเรียนโรงเรียนราษฎร์ เกี่ยวกับหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. ในด้านต่างๆ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. ครูและนักเรียนมีความคิดเห็นว่าหลักสูตรวิทยาศาสตร์ของ สสวท. เป็นหลักสูตรที่มีความเหมาะสมอยู่ในระดับปานกลาง |
Other Abstract: | Purposes 1. To study the Commercial College teachers' and students' opinions concerning the IPST science curriculum in upper secondary school in the aspects of curriculum, textbooks, equipments and experiments, process of learning teaching, measurements and evaluations of science. 2. To compare the teachers' opinions to the students' opinions concerning the IPST science curriculum in the above aspects. 3. To compare the public school teachers' opinions to the private school teachers' opinions concerning the IPST science curriculum in the above aspects. 4. To compare the public school students' opinions to the private school students' opinions concerning the IPST science curriculum in the above aspects. Procedure the subjects were 44 science teachers and 654 students of upper secondary school in the 1979 academic year from 10 Commercial Colleges in Bangkok Metropolis. The content of the questionnaires were validated by the six experts. The collected data were analyzed by means of percentages, arithmetic means, standard deviations and Z-test. Results The results were : 1. The Commercial College teachers' and students' opinions concerning the IPST science curriculum in the aspects, of curriculum, textbooks, equipments and experiments, process of learning-teaching, measurements and evaluations of science were not significant difference at the .05 level. 2. The public school teachers' and the private school teachers' opinions concerning the IPST science curriculum in the above aspects wore not significant difference at the .05 level. 3. The public school students' and the private school students' opinions concerning the IPST science curriculum in the above aspects were not significant difference at the .05 level. 4. According to teachers, and students' opinions, the IPST science curriculum was fairly appropriate to be used. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18626 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chumroonsri_Th_front.pdf | 345.87 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chumroonsri_Th_ch1.pdf | 532.23 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chumroonsri_Th_ch2.pdf | 1.25 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chumroonsri_Th_ch3.pdf | 352.26 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chumroonsri_Th_ch4.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Chumroonsri_Th_ch5.pdf | 525.24 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Chumroonsri_Th_back.pdf | 797.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.