Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20955
Title: การวิเคราะห์อุปสงค์ของการจอดรถในจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยและพื้นที่ใกล้เคียง : กรณีศึกษาอาคารจอดรถที่ติดกับอาคารมหาจักรีสิรินธร
Other Titles: Analysis of demand for parking in Chulalongkorn University and its vicinity : case of parking structure attached to Mahachakrisirindhorn building
Authors: นิติพล อัมพันศิริรัตน์
Advisors: ศักดิ์สิทธิ์ เฉลิมพงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Saksith.C@Chula.ac.th
Subjects: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
อาคารที่จอดรถ
ที่จอดรถ
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาวิเคราะห์อุปสงค์ของการจอดรถในพื้นที่จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย และที่จอดรถริมถนนในพื้นที่ใกล้เคียง เพื่อวิเคราะห์หาปัจจัยต่างๆ ที่ส่งผลกระทบต่ออุปสงค์ของการจอดรถ ทั้งปัจจัยเกี่ยวกับลักษณะของผู้จอดรถ ปริมาณความจุของที่จอดรถที่เปลี่ยนแปลงไป และปัจจัยที่เกี่ยวกับคุณลักษณะของที่จอดรถ โดยในการวิเคราะห์จะใช้ข้อมูลจากการสัมภาษณ์ผู้จอดรถ ในพื้นที่จอดรถสาธารณะบริเวณตะวันออกเฉียงเหนือของจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ซึ่งประกอบด้วยอาคารจอดรถที่ติดกับอาคารมหาจักรีสิรินธร และที่จอดรถริมถนนอังรีดูนังต์รวมทั้งสิ้น 130 คน ข้อมูลที่ได้ถูกนำมาวิเคราะห์ด้วยแบบจำลองโลจิตทวินาม สำหรับอุปสงค์การเลือกใช้ที่จอดรถแบบเสียค่าจอดและไม่เสียค่าจอด จากผลการวิเคราะห์พบว่า เวลาในการเดินทางมาและกลับจากจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยเป็นปัจจัยสำคัญที่กำหนดทางเลือกในการใช้ที่จอดรถ นอกจากนี้ทัศนคติของผู้ขับรถต่อคุณลักษณะของที่จอดรถ เช่น การรักษาความปลอดภัย การมีที่ว่างจอด การมีหลังคาบังแดดและฝน ก็มีความสำคัญต่อทางเลือกที่เลือกอีกด้วย และพบว่าผู้ขับรถที่เลือกใช้อาคารจอดรถ ที่ติดกับอาคารมหาจักรกรีสิรินธร พึงพอใจกับการจ่ายราคาค่าจอดรถรายภาคการศึกษาในราคา 2,400 บาทต่อเทอม นอกจากนี้ ในงานวิจัยอีกส่วนหนึ่ง เป็นการหาราคาค่าจอดรถที่เหมาะสมด้วยวิธี Price-Sensitivity Measurement (PSM) และวิธี Kishi’s Logit PSM (KLP) ผู้วิจัยได้สำรวจความคิดเห็นของผู้ขับรถเกี่ยวกับราคาค่าจอด โดยให้ผู้ขับรถระบุว่าระดับราคาเท่าใดที่เขาคิดว่าเป็นราคาที่ ถูก ปานกลาง และแพง จากการวิเคราะห์ข้อมูลดังกล่าวพบว่า ราคาบัตรจอดรถแบบรายภาคการศึกษาที่เหมาะสมอยู่ระหว่าง 2,489 ถึง 2,865 บาทต่อภาคการศึกษา ซึ่งผลการวิจัยนี้จะช่วยให้ผู้บริหารอาคารจอดรถ สามารถกำหนดราคาบัตรจอดรถแบบรายภาคการศึกษาได้อย่างเหมาะสม เพื่อดึงดูดให้มีผู้ขับรถใช้อาคารจอดรถที่อยู่ติดกับอาคารมหาจักรีสิรินธรมากขึ้น โดยควรกำหนดราคาระหว่าง 2,400 ถึง 2,800 บาทต่อภาคการศึกษา
Other Abstract: In this research, we study parking demand in Chulalongkorn University and on-street parking in the vicinities in order to identify factors affecting parking demand, including characteristics of drivers, capacity of parking supply, and parking supply characteristics. Driver’s interview survey in the northeastern part of Chulalongkorn University campus was conducted, which includes public parking facility of Mahachakrisirindhorn and on-street parking along Henri Dunant Road. Data from the interview were used estimate binary logit model of parking choice between free parking and paid parking. The results show that time of arrival to and time of departure from the university are important determinant of parking location choice. In addition, drivers’ attitude towards parking facility’s attributes, such as security, parking availability, and also influence choice behavior. The interview result also reveals that drivers prefer the semester pass payment option, which was hypothetically priced at 2,400 Baht. The second part of this research is to determine appropriate parking pricing by using Price-Sensitivity Measurement (PSM) and Kishi’s Logit PSM (KLP). A separate interview survey was conducted by asking drivers to state the price levels that they perceive as “inexpensive”, “moderate”, and “expensive”. Analysis of the survey result by KLP shows that the appropriate price range of the semester pass, is between 2,489 and 2,865 baht. This implies that the operator of Mahachakrisirindhorn parking building should price the facility accordingly; i.e., the operator should sell the semester pass at the price from 2,400 to 2,800 in order to attract more drivers, who value parking service attributes provided in the facility, to park there
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20955
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.266
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2010.266
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nitipol_am.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.