Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20967
Title: การศึกษาความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ห้า ในโรงเรียนชุมชน โรงเรียนในโครงการพัฒนาประชาธิปไตย โรงเรียนในโครงการอาร์ ไอ ที และโรงเรียนแบบธรรมดา
Other Titles: A study of creative thinking of prathom suksa five students in community schools, democratic development project schools, RIT project schools and traditional schools
Authors: ปรีชา ภาวโน
Advisors: วรรณี ศิริโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ความคิดสร้างสรรค์
นักเรียนประถมศึกษา
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้ มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนชุมชน โรงเรียนในโครงการพัฒนาประชาธิปไตยโรงเรียนในโครงการ อาร์ ไอ ที และโรงเรียนแบบธรรมดา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์ ที่ดัดแปลงมาจากแบบทดสอบของ มินเนโซตา และแบบทดสอบของ วอลเลชและโคแกน ผู้วิจัยได้นำแบบทดสอบไปหาค่าอำนาจจำแนก และความเที่ยง จนเห็นว่าเป็นแบบทดสอบที่ใช้กับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ได้ ตัวอย่างประชากร เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ปีการศึกษา 2525 ที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนชุมชน จำนวน 5 โรง ในโรงเรียนโครงการพัฒนาประชาธิปไตย จำนวน 5 โรง ในโรงเรียนในโครงการ อาร์ ไอ ที จำนวน 2 โรง และในโรงเรียนแบบธรรมดาจำนวน 10 โรง ซึ่งมีจำนวนนักเรียนรูปแบบละ 150 คน ผู้วิจัยวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าคะแนนเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์หาความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า ที่ระดับนัยสำคัญ .05 นักเรียนของโรงเรียนชุมชน โรงเรียนในโครงการพัฒนาประชาธิปไตย และโรงเรียนในโครงการ อาร์ ไอ ที มีความคิดเห็นสร้างสรรค์ไม่แตกต่างกัน แต่นักเรียนทั้ง 3 กลุ่มมีความคิดสร้างสรรค์สูงกว่านักเรียนของโรงเรียนแบบธรรมดา
Other Abstract: The purpose of this research was to study creative thinking of Prathom Suksa five students in Community Schools, Democratic Development Project Schools, RIT Project Schools and Traditional Schools. An instrument used in this research was Creative Thinking Tests, which was modified from Minnesota Tests and Wallach & Kogan Tests. This instrument was tested for discrimination power and reliability being used. The subjects were Prathom Suksa five students of the academic year 1982, in five Community Schools, five Democratic Development Project Schools, two RIT Project Schools and ten Traditional Schools. One hundred and fifty students were selected from each group of these schools. The collected data were analyzed by mean, standard deviation and. one way analysis of variance. The result of the research revealed that the creative thinking of students in Community Schools, Democratic Development Project Schools and RIT Project Schools were no statistically significant difference, but three groups of the students had higher creative thinking than the students in Traditional Schools.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20967
ISBN: 9745627585
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Precha_Pa_front.pdf352.76 kBAdobe PDFView/Open
Precha_Pa_ch1.pdf360.13 kBAdobe PDFView/Open
Precha_Pa_ch2.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Precha_Pa_ch3.pdf489.65 kBAdobe PDFView/Open
Precha_Pa_ch4.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open
Precha_Pa_ch5.pdf381.53 kBAdobe PDFView/Open
Precha_Pa_back.pdf575.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.