Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24004
Title: | ความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษา เกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ในหมวดวิชาพื้นฐานของวิทยาลัยเอกชน ในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Opinions of teachers and students concerning problems of teaching and learning mathematics in general education program in the private colleges in Bangkok metropolis |
Authors: | มลฑา วิเศษจิตเลิศ |
Advisors: | ยุพิน พิพิธกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา) อาจารย์มหาวิทยาลัย -- ทัศนคติ นักศึกษา -- ทัศนคติ สถาบันอุดมศึกษาเอกชน Mathematics -- Study and teaching (Higher) College teachers -- Attitudes Students -- Attitudes Private universities and colleges |
Issue Date: | 2528 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัยมีดังต่อไปนี้ 1. เพื่อศึกษาสภาพทั่วไปของการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ในวิทยาลัยเอกชน 2. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาเกี่ยวกับปัญหาในการเรียน การสอนคณิตศาสตร์ 3. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นระหว่างนักศึกษาทั้ง 7 สถาบันเกี่ยวกับปัญหาในการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามขึ้น 1 ชุด แล้วนำแบบสอบถามไปใช้กับอาจารย์ที่สอนคณิตศาสตร์ จำนวน 72 คน และนักศึกษาจำนวน 280 คน ซึ่งเรียนในชั้นปีที่ 3-4 ของคณะบริหารธุรกิจและคณะบัญชี ในวิทยาลัยเอกชนในกรุงเทพมหานคร รวม 7 แห่ง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลการวิจัยปรากฏดังนี้ 1. สภาพทั่วไปของการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ในวิทยาลัยเอกชนสรุปได้ดังนี้ ในหนึ่งสัปดาห์มีการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ 3 คาบต่อหนึ่งวิชา แบบของวิธีสอนที่ใช้เป็นแบบอาจารย์ผู้สอนบรรยาย สื่อการเรียนการสอนที่ใช้คือ ชอล์ก และกระดานดำ การประเมินผลใช้วิธีทดสอบย่อย การทดสอบกลางภาค และการทดสอบปลายภาค 2. ความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาเกี่ยวกับปัญหาในการเรียนการสอน คณิตศาสตร์ ในหมวดวิชาพื้นฐาน ปรากฏผลดังนี้ 2.1 อาจารย์คณิตศาสตร์ เห็นว่า ปัญหาด้านเนื้อหาวิชาเป็นปัญหาในระดับมากส่วนนักศึกษาเห็นว่าเป็นปัญหาในระดับน้อย 2.2 อาจารย์คณิตศาสตร์ เห็นว่า ปัญหาด้านวิธีการสอนในปัญหาในระดับมาก ส่วนนักศึกษาเห็นว่าเป็นปัญหาในระดับน้อย 2.3 อาจารย์คณิตศาสตร์และนักศึกษาเห็นว่าปัญหาด้านสื่อการเรียนการสอนเป็นปัญหาในระดับน้อย 2.4 อาจารย์คณิตศาสตร์ เห็นว่าปัญหาด้านการวัดผลและประเมินผลเป็นปัญหาในระดับน้อย ส่วนนักศึกษาเห็นว่าเป็นปัญหาในระดับมาก 3. เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของนักศึกษาทั้ง 7 สถาบัน เกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ ปรากฏว่าไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 |
Other Abstract: | The purposes of this research were as follows : 1. To study the general teaching and learning mathematics conditions in the private colleges. 2. To study the opinions of teachers and students concerning: problems of teaching and learning mathematics. 3. To compare the opinions of students in seven private colleges concerning problems of teaching and learning mathematics. The researcher constructed a questionnaire and administered to 72 mathematics teachers and 230 students in the third- fourth year of the Business Administration Faculty and Accounting Faculty. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and analysis of variance The results of the research were the following: 1. The general of teaching and learning mathematics conditions in the private colleges were concluded that teaching 3 periods per one mathematics course in a week, using lecture as the teaching method, using chalk and blackboard as the instructional materials, having formative tests, mid - term and final test. 2. The opinions of teachers and students concerning problems of teaching and learning mathematics in general education program were as follows: 2.1 The mathematics teachers’ opinions concerning problems of subject matter were at high level but the students’ opinions were at low level. 2.2 The mathematics teachers’ opinions concerning problems of teaching methods were at high level but the students' opinions were at low level. 2.3 The mathematics teachers and students agreed that problems of instructional materials were at low level. 2.4 The mathematics teachers' opinions concerning problems of measurement and evaluation were at low level but the studentธ, opinions were at high level. 3. The comparison of students’ opinions in seven private colleges concerning problems of teaching and learning mathematics were not different at the 0.05 level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24004 |
ISBN: | 9745641286 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Molta_Vi_front.pdf | 497.53 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Molta_Vi_ch1.pdf | 411.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Molta_Vi_ch2.pdf | 818.2 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Molta_Vi_ch3.pdf | 332.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Molta_Vi_ch4.pdf | 989.58 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Molta_Vi_ch5.pdf | 602 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Molta_Vi_back.pdf | 655.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.