Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24016
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการอนุรักษ์จำนวน กับ การแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่หนึ่ง
Other Titles: The relationship between the ability of prathom suksa one students to conserve number and to solve mathematical problems
Authors: ระวีวรรณ พ่วงวิจิตร
Advisors: น้อมศรี เคท
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการอนุรักษ์จำนวน กับการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 และเพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอนุรักษ์จำนวนระหว่างนักเรียนชายและนักเรียนหญิง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบทดสอบ 2 ชุด ชุดแรกเป็นบททดสอบความ สามารถในการอนุรักษ์จำนวน ซึ่งดัดแปลงมาจากแบบทดสอบของสถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ในส่วนของภาษาและวัสดุที่ใช้ให้เหมาะสม และชุดที่สองแบบทดสอบความ สามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ได้ผ่านการตรวจแก้ไขจากผู้ทรงคุณวุฒิ และได้ค่าความเที่ยงแบบทดสอบเท่ากับ 0.80 ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ของโรงเรียนในสังกัด สำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพ กระทรวงศึกษาธิการ จำนวน 3 โรง รวม ทั้งสิ้น 101 คน วิเคราะห์ขอมูลโดยการหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์จากผลของคะแนน แบบเพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficier+:) และการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า :- 1) ความสามารถในการอนุรักษ์จำนวน กับ การแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์มีความสัมพันธ์ในทางบวก อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.569 :- 2) ความสามารถในการอนุรักษ์จำนวน ระหว่างนักเรียนชายและนักเรียนหญิงไม่แตกต่างกัน ที่ระดับความมีนัยสำคัญ .01
Other Abstract: The purposes of this study were to investigate the relation¬ship between the ability to conserve number and to solve mathema¬tical problems of prathom suksa one students and to compare the ability to conserve number between boys and girls, Two tests used in this study were the Conservation of Number Test which was developed by the Behavioral Science Research Institute and the Mathematical Problem Solving Test which was constructed by the researcher. The reliability coefficient of the Mathematical Problem Solving Test was 0.80. The subjects participating in this study were 101 prathom suksa one students from three schools under the auspices of the Office of Bangkok Primary Education, Ministry of Education, The Pearson’s Product Moment Correlation and t - test were used to analyze the data. The findings of this study were: 1) there was a significant relationship between the ability to conserve number and to solve mathematical problem at the .01 level, the correlation coefficient was 0.569; 2) there was no significant difference between boys and girls on the ability to conserve number at the .01 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24016
ISBN: 9745612847
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Raveevan_Pu_front.pdf463.27 kBAdobe PDFView/Open
Raveevan_Pu_ch1.pdf671.88 kBAdobe PDFView/Open
Raveevan_Pu_ch2.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open
Raveevan_Pu_ch3.pdf461.36 kBAdobe PDFView/Open
Raveevan_Pu_ch4.pdf357.36 kBAdobe PDFView/Open
Raveevan_Pu_ch5.pdf545.86 kBAdobe PDFView/Open
Raveevan_Pu_back.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.