Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24973
Title: บทบาทที่คาดหวังและที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่ แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Expected and actual roles of teachers in functional education level 3-4 as perceived by officers of The Department of Non-Formal Education, administrators instructors, and adult students in Bangkok Metropolis
Authors: เบ็ญจพร ใช้เทียมศิลป์
Advisors: อุ่นตา นพคุณ
ปาน กิมปี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาบทบาทที่คาดหวังและบทบาทที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหารผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ 2. เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของบทบาทที่คาดหวัง และความแตกต่างของบทบาทที่ปฏิบัติจริง ของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ 3. เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างบทบาทที่คาดหวัง กับบทบาทที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่ แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ในแต่ละกลุ่ม สมมติฐานของการวิจัย 1. บทบาทที่คาดหวังของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่แตกต่างกัน 2. บทบาทที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่แตกต่างกัน 3. บทบาทที่คาดหวังกับบทบาทที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียนผู้บริหาร ผู้สอนและนักศึกษาผู้ใหญ่ ในแต่ละกลุ่มแตกต่างกัน วิธีดำเนินการวิจัย กลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วยเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ในหลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 โดยมีจำนวนตัวอย่างประชากรทั้งหมด 1,258 คน และเก็บแบบสอบถามคืนมาได้ 1,099 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 87.36 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น และได้จัดทำเป็น 3 ฉบับ คือ ฉบับที่ 1 สำหรับเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ฉบับที่ 2 สำหรับผู้บริหาร และผู้สอน และฉบับที่ 3 สำหรับนักศึกษาผู้ใหญ่ ในแต่ละฉบับแบ่งออกเป็น 2 ตอน คือ ตอนแรกเป็นสถานภาพส่วนตัวของผู้ตอบแบบสอบถาม ตอนที่สองเป็นข้อคำถามความคิดเห็นเกี่ยวกับบทบาที่คาดหวังและบทบาทที่ปฏิบัติจริง ของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้วิธีหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวน การเปรียบเทียบรายคู่โดยใช้วิธีของเชฟเฟ่ และทีเทสต์ สรุปผลการวิจัย 1. ผลการวิจัยพบว่า เจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอนและนักศึกษาผู้ใหญ่ คาดหวังว่า ผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่ คาดหวังว่า ผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ควรปฏิบัติบทบาทอยู่ในเกณฑ์มากทุกด้านคือ ด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน ด้านการประเมินผลการเรียนการสอน และด้านความสัมพันธ์กับนักศึกษา 2. ผลการวิจัย พบว่า เจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ มีความเห็นว่า ผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ได้ปฏิบัติบทบาทจริงโดยรวมๆ อยู่ในเกณฑ์ปานกลาง เจ้าหน้าที่มีความเห็นว่าผู้สอนได้ปฏิบัติบทบาทด้านการประเมินผลการเรียนการสอนอยู่ในเกณฑ์น้อย ในขณะที่ผู้บริหารและผู้สอน มีความเห็นว่า ผู้สอนได้ปฏิบัติบทบาทด้านความสัมพันธ์กับนักศึกษาอยู่ในเกณฑ์มาก 3. ผลการเปรียบเทียบ บทบาทที่คาดหวังของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ แตกต่างกันทุกด้าน โดยนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคาดหวังต่อบทบาทของผู้สอน น้อยกว่าที่เจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอนคาดหวังไว้ทุกด้าน 4. ผลการเปรียบเทียบ บทบาทที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ แตกต่างกันทุกด้าน โดยเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียนมีความเห็นว่า ผู้สอนได้ปฏิบัติบทบาทจริงทุกด้านน้อยกว่าที่ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ได้ให้ความเห็นไว้ 5. ผลการเปรียบเทียบ บทบาทที่คาดหวังกับบทบาทที่ปฏิบัติจริงของผู้สอนการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จระดับที่ 3-4 ตามทัศนะของเจ้าหน้าที่กรมการศึกษานอกโรงเรียน ผู้บริหาร ผู้สอน และนักศึกษาผู้ใหญ่ ในแต่ละกลุ่ม แตกต่างกันโดยค่าเฉลี่ย บทบาทที่คาดหวังสูงกว่าบทบาทที่ปฏิบัติจริงทุกด้าน
Other Abstract: Purpose of the Study The specific purposes of this research are as followed: 1. To study the expected and actual roles of teachers in Functional Education Level 3-4 as perceived by officers of the Department of Non-Formal Education, administrators, instructors and adult students. 2. To compare the difference among the perception of officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors and adult students on the expected and actual roles of teachers in Functional Education Level 3-4. 3.To compare the difference between the expected and actual roles of teachers in Functional Education Level 3-4 as perceived by officers of The Department of Non-formal Education, administrators, instructors and adult students. Hypotheses 1. The perception of officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors and adult students on the expected roles of teachers in Functional Education Level 3-4 are different. 2. The perception of officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors and adult students on the actual roles of teachers in Functional Education Level 3-4 are different. 3. The expected and actual roles of teachers in Functional Education Level 3-4 as perceived by each of the sample’s groups are different. Procedures The sample included officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors and adult students in Functional Education Level 3-4 in Bangkok Metropolis. Questionnaires were sent to a total of 1258 participants in this survey, and 1099 or 87.36 percent questionnaires were returned. The research instrument for this study was a questionnaire, constructed by the researcher. There were three forms: one for officers of The Department of Non-Formal Education, one for both administrators and instructors, and one for adult students. Each form included two parts: The first part was concerned with personal information of the respondents. The second part asked for opinions of the respondents on the expected and actual roles of teachers in Functional Education Level 3-4. Data were analyzed by computing percentages, means, standard deviations and one-way analysis of variance. Differences between the various groups were tested by the Scheff’s – Method. Differences between the expected and actual roles were analyzed by using the t-test. Research Findings The research findings are as followed: 1. Officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors, and adult students expected that the teachers in Functional Education Level 3-4 should give much importance on their three roles, the educational setting, the instructional evaluation, and the relationship with students. 2. Officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors, and adult students, in general, perceived that the performance’s rate of the teachers in Functional Education Level 3-4 was as average. Officers perceived that the teachers provided educational activities at a low level, however administrators and instructors perceived that the teachers gave much importance on the relationship with students. 3. A comparison of the perception of officers of The Department of Non-Formal Education, administrators, instructors, and adult students on the expected roles of the teachers in Functional Education Level 3-4, showed significant differences on all aspects. In this case, adult students expected less than officers, administrators, and instructor on every teacher’s role 4. Comparison of the perception of officers of the Department of Non-Formal Education, administrators, instructors and adult students on the actual roles of the teachers in Functional Education Level 3-4, showed significant differences on all aspects. From officers’ point of view, the teachers performed every role less than what the administrators, instructors and adult students perceived. 5. Comparison of the expected and actual roles of the teachers in Functional Education Level 3-4 as perceived by each of the sample’s groups showed significant differences: the expected roles were higher rating than the actual roles on all aspects.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24973
ISBN: 9745625108
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benchaporn_Ch_front.pdf675.39 kBAdobe PDFView/Open
Benchaporn_Ch_ch1.pdf595.78 kBAdobe PDFView/Open
Benchaporn_Ch_ch2.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
Benchaporn_Ch_ch3.pdf587.52 kBAdobe PDFView/Open
Benchaporn_Ch_ch4.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open
Benchaporn_Ch_ch5.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open
Benchaporn_Ch_back.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.