Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25360
Title: ความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาแผนกพณิชยการ สังกัดวิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษา เกี่ยวกับการเรียนการสอนวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจ
Other Titles: Opinions of instructors and students in the department of commerce under the auspices of The Institute of Technology and Vocational Education concerning teaching and learning business English
Authors: บุญพร้อม อติรัตน์
Advisors: อัจฉรา ประไพตระกูล
ยุพิน พิพิธกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Abstract: The purpose of this research was to study the opinions of Business English instructors and students in the Department of Commerce under the Auspices of the Institute of Technology and Vocational Education concerning Business English instruction in the aspects of curriculum and content, the teaching-learning process, measurement and evaluation, language use and teaching-learning problems. The researcher constructed a questionnaire for 20 Business English instructors and 318 third-year students at the certificate level from 6 colleges. The obtained data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and presented in tables and description. The results of the study were as follows: 1. The Curriculum and Content: Both instructors and students consistently agreed that the curriculum and content was appropriate at the moderate level. In considering each item, the instructors agreed that the curriculum of Business English encouraged self-study at the low level. 2. The Teaching-learning Process: Both instructors and students consistently agreed that the instructors’ organized teaching-learning activities were at the low level. In considering each item, both instructors and students agreed that the instructors’ methodology was explanation at the high level. Teaching objectives were stated every period at the moderate level. Besides, the utilization of the instructional media of using slides, films and video tapes in the classroom was at the lowest level. 3. Measurement and Evaluation: Both instructors and students consistently agreed that the instructors’ measurement and evaluation were at the moderate level. In considering each item, both instructors and students consistently agreed that the instructors used the multiple choice item tests at the high level. Discussion and reporting, dictation, filling the data by looking at a picture and chart, and evaluating at the end of each period or each month were at the low level. 4. Language Use Both instructors and students consistently agreed that students could use the Business skills at the moderate level. In considering each item, the instructors and students consistently agreed that listening for pleasure and for general knowledge were at the low level. But they could read the English textbooks at the high level. Writing skill such as conference note-taking and memo writing were at the low level. 5. Teaching-learning Problems: Both instructors and students consistently agreed that the teaching-learning problems which occurred from the instructors and the students were at the moderate level. In considering each item, they agreed that problems found in Business English which occurred from the students at the high level were listening and speaking skills.
Other Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาแผนกพณิชยการสังกัดวิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษาเกี่ยวกับการเรียนการสอนภาษาอังกฤษธุรกิจในด้านหลักสูตรและเนื้อหา การจัดการเรียนการสอน การวัดและประเมินผล การนำไปใช้ และปัญหาเกี่ยวกับการเรียนการสอน ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามจำนวน 1 ชุด สำหรับอาจารย์ผู้สอนวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจ 20 คน และนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 จำนวน 318 คน จาก 6 วิทยาลัย ข้อมูลที่ได้นำมาหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และนำเสนอข้อมูลในรูปตารางประกอบความเรียง ผลการวิจัยปรากฏดังต่อไปนี้ 1. หลักสูตรและเนื้อหา อาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นสอดคล้องกันในด้านหลักสูตรและเนื้อหาวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจโดยเฉลี่ยแล้วมีความเหมาะสมปานกลาง เมื่อพิจารณารายละเอียด อาจารย์มีความเห็นว่าหลักสูตรวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจส่งเสริมการศึกษาที่ต้องค้นคว้าด้วยตัวเองนั้นมีความเหมาะสมน้อย 2. การจัดการเรียนการสอน อาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นสอดคล้องกันเกี่ยวกับการเรียนการสอนภาษาอังกฤษธุรกิจในด้านการจัดการเรียนการสอนโดยเฉลี่ยแล้ว ผู้สอนนำกิจกรรม การเรียนการสอนมาปฏิบัติน้อย เมื่อพิจารณารายละเอียด ทั้งอาจารย์และนักศึกษามีความเห็นสอดคล้องกันว่าการสอนโดยการอธิบายมีการปฏิบัติมาก ผู้สอนแจ้งจุดประสงค์การสอนทุกคาบเรียนมีการปฏิบัติปานกลาง ส่วนการนำสื่อการเรียนการสอนมาใช้ในชั้นเรียนโดยใช้ภาพนิ่ง ภาพยนตร์และเทปบันทึกภาพมีการปฏิบัติน้อยที่สุด 3. การวัดและการประเมินผล อาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นสอดคล้องกันเกี่ยวกับการเรียนการสอนภาษาอังกฤษธุรกิจในด้านการวัดและการประเมินผลโดยเฉลี่ยแล้ว ผู้สอนปฏิบัติปานกลางเมื่อพิจารณารายละเอียด ทั้งอาจารย์และนักศึกษามีความเห็นสอดคล้องกันว่า ชนิดของแบบทดสอบแบบเลือกตอบนั้นมีการปฏิบัติมาก ส่วนวิธีการวัดผลการเรียนโดยการอภิปราย หรือรายงานหน้าชั้น และชนิดของแบบทดสอบโดยการเขียนตามคำบอก การกรอกข้อมูลโดยดูจากภาพและแผนภูมิตลอดจนระยะเวลาในการประเมินผลการเรียนการสอนโดยวิธีประเมินทุกครั้งเมื่อสอนจบในแต่ละคาบเรียนหรือประเมินผลเดือนละครั้งมีการปฏิบัติน้อย 4. การนำไปใช้ อาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นสอดคล้องกัน นักศึกษาสามารถนำความรู้ภาษาอังกฤษธุรกิจไปใช้โดยเฉลี่ยแล้วอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณารายละเอียด ทั้งอาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นสอดคล้องกันว่า ทางด้านทักษะการฟังเพื่อความบันเทิงและฟังเพื่อความรู้นั้นนำไปใช้ได้น้อย ส่วนทักษะการอ่านหนังสือแบบเรียนนำไปใช้ได้มาก และในด้านทักษะการเขียนคือ จดรายงานการประชุมและบันทึกข้อความนำไปใช้ได้น้อย 5. ปัญหาเกี่ยวกับการเรียนการสอน อาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษธุรกิจที่เกิดจากผู้สอนและผู้เรียนโดยเฉลี่ยแล้วเป็นปัญหาปานกลางเมื่อพิจารณารายละเอียดทั้งอาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นสอดคล้องกันว่าปัญหาซึ่งพบในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษธุรกิจที่เกิดจากผู้เรียนคือทักษะการฟังและทักษะการพูดเป็นปัญหามาก
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25360
ISSN: 9745660531
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boonprom_At_front.pdf4.2 MBAdobe PDFView/Open
Boonprom_At_Ch1.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
Boonprom_At_Ch2.pdf8.01 MBAdobe PDFView/Open
Boonprom_At_Ch3.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open
Boonprom_At_Ch4.pdf7.24 MBAdobe PDFView/Open
Boonprom_At_Ch5.pdf4.87 MBAdobe PDFView/Open
Boonprom_At_back.pdf11.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.