Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26671
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างมาตรฐานโรงเรียนกับผลสัมฤทธิ์ ของนักเรียนประถมศึกษา เขตดุสิต สังกัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Relationship between school standard and elementary school sutdents' achievement in Dusit district, Bangkok metropolis
Authors: สุภร ประเสริฐศิลป์
Advisors: อุมา สุคนธมาน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2522
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อหาความสัมพันธ์และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนประถมศึกษาในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร เขตดุสิต ที่มีมาตรฐานเหมือนกันและต่างกัน วิธีดำเนินการวิจัย 1.นำแบบประเมินมาตรฐานโรงเรียนประถมศึกษาของกรมสามัญศึกษากระทรวงศึกษาธิการ ประเมินมาตรฐานโรงเรียนประถมศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร เขตดุสิต ทั้งหมด 14 โรง 2.ใช้คะแนนสอบครั้งที่ 2 ประจำภาคต้นปีการศึกษา 2520 วิชาภาษาไทย และวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 และประถมศึกษาปีที่ 7 เป็นผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาในโรงเรียน 14 โรง 2.สุ่มตัวอย่างคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทยและวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนประถมศึกษาซึ่งเป็นตัวอย่างประชากรในโรงเรียนดังกล่าว คือ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 552 คน และชั้นประถมศึกษาปีที่ 7 จำนวน 390 คน 3.วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาค่าสหสัมพันธ์แบบจัดลำดับ (Rank Correlation) และวิธีวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way Analysis of Variance) แล้วนำเสนอในรูปตารางและความเรียง สรุปผลการวิจัย 1.การหาความสัมพันธ์ระหว่างมาตรฐานโรงเรียนกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนประถมศึกษา 1.1ในระดับชั้นระถมศึกษาปีที่ 4 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ มีความสัมพันธ์กับมาตรฐานโรงเรียนหมวดการเรียนการสอนและหมวดความสัมพันธ์และความร่วมมือกับชุมชน และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรวมวิชาภาษาไทยและวิชาคณิตศาสตร์มีความสัมพันธ์กับมาตรฐานโรงเรียนหมวดความสัมพันธ์และความร่วมมือกับชุมชน 1.2 ในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 7 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ มีความสัมพันธ์กับมาตรฐาน โรงเรียนหมวดการเรียนการสอน และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน รวมวิชาภาษาไทยและวิชาคณิตศาสตร์มีความสัมพันธ์กับมาตรฐานโรงเรียนหมวดการเรียนการสอนและหมวดผลรวมทั่วไป 2. การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนประถมศึกษา ในโรงเรียนที่มีมาตรฐานต่างกัน 2.1ในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ที่ 4 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนวิชาภาษาไทยและวิชาคณิตศาสตร์ในโรงเรียนที่มีมาตรฐานดีต่างกับโรงเรียนที่มีมาตรฐานพอใช้และโรงเรียนที่มีมาตรฐานควรปรับปรุง 2.1 ในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 7 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนวิชาภาษาไทย ในโรงเรียนที่มีมาตรฐานพอใช้ต่างกับโรงเรียนที่มีมาตรฐานควรปรับปรุงและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนวิชาคณิตศาสตร์ในโรงเรียนที่มีมาตรฐานดี แตกต่างกับโรงเรียนที่มีมาตรฐานพอใช้และโรงเรียนที่มีมาตรฐานควรปรับปรุง
Other Abstract: Purposes : The purposes of this study are to find the correlation of elementary school students’ achievement and also to compare their achievement in the schools of Bangkok Metropolis, Dusit District, which have the same and different standards. Procedures : 1. Evaluate the standard of the 14 elementary schools of Bangkok Metropolis in Dusit District by using the evaluation form of the Department of General Education, Ministry of Education. 2. Use the scores of Thai and Mathematics subjects from the second test of Prathom Suksa 4 and 7 students, Academic Year 2520 from 14 elementary schools as the students’ achievement. 3. The scores of Thai and Mathematics subjects used as student' achievement were Selected from 14 elementary school students. They are 552 students in Prathom Suksa 4 and 390 students in Prathom Suksa 7. 4.Rank Correlation and One-Way Analysis of Variance were used for data analysis. Conclusions : I In finding the correlation between the schools standard and the elementary school students’ achievement, it was found out that : 1.1 In Prathom Suksa 4 level, the students’ achievement In Mathematics subject correlated with the school standard in learning and teaching category and community relation and collaboration category. The students’ achievement in Thai and Mathematics subjects combination correlated with the school standard in community relation and collaboration category. 1.2 In Prathom Suksa 7 level, the students’ achievement in Mathematics subject correlated with the school standard in learning and teaching category, The students’ achievement in Thai and Mathematics subjects combination correlated with the school standard in learning and teaching category and general total category. II. In comparing the elementary school students’ achievement In the schools that have different standards, it was found out that : 2.1 In Prathom Suksa 4 level, the students’ achievement in Thai and Mathematics subjects in the school that has “good” standard was different from the school that has “fair” and “ought to improve” standard. 2.2 In Prathom Suksa 7 level, the students’ achievement In Thai subject in the school that has “fair” standard was different from the school that has “ought to improve” standard. The students’ achievement in Mathematics subject in the school that has “good” standard was different from the school that has “fair” and “ought to improve” standard.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26671
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supon_Pr_front.pdf433.16 kBAdobe PDFView/Open
Supon_Pr_ch1.pdf738.37 kBAdobe PDFView/Open
Supon_Pr_ch2.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Supon_Pr_ch3.pdf363.57 kBAdobe PDFView/Open
Supon_Pr_ch4.pdf566.72 kBAdobe PDFView/Open
Supon_Pr_ch5.pdf504.94 kBAdobe PDFView/Open
Supon_Pr_back.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.