Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27032
Title: การประเมินหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง พ.ศ. 2529 สาขาวิชาเอกการรักษาความปลอดภัย กรมพลศึกษา
Other Titles: An evaluation of the security curriculum at the higher certificate of education B.E. 2529 the Department of Physical Education
Authors: ศุภนิตย์ ทรงสัตย์
Advisors: บุญมี เณรยอด
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง พ.ศ. 2529 สาขาวิชาเอกการรักษาความปลอดภัย กรมพลศึกษา ผลการวิจัยเกี่ยวกับการประเมินบริบท พบว่า ความมุ่งหมายในภาพรวมของหลักสูตรมีความสอดคล้องกับปัจจัยภายนอก แต่ในภาพเฉพาะของสาขาวิชาเอกการรักษาความปลอดภัย มีความสอดคล้องค่อนข้างน้อย และความสอดคล้องภายในของหลักสูตร พบว่า มีความชัดเจนของภาษาและสามารถนำไปปฏิบัติให้สอดคล้องกับความต้องการของสังคมและมีการระบุถึงความเป็นผู้รักษาความปลอดภัยที่ดีค่อนข้างมาก ในเรื่องโครงสร้างของหลักสูตรส่วนใหญ่มีความเหมาะสมดี เนื้อหารายวิชาต่าง ๆ ในหลักสูตรมีความน่าสนใจและทันสมัย แต่ยังคงมีความซ้ำซ้อนของเนื้อหาวิชาค่อนข้างมาก เนื้อหารายวิชาส่วนใหญ่มีประโยชน์และจำเป็นต่อการประกอบอาชีพ ปัจจัยเบื้องต้นด้านอาจารย์และนักศึกษาในวิทยาลัยพลศึกษา พบว่า ความเชี่ยวชาญในเนื้อหา ปริมาณอาจารย์กับรายวิชา และทัศนคติความประทับใจในการสอนตามหลักสูตรนี้มีค่อนข้างน้อย ในด้านนักศึกษานั้น พื้นความรู้ ทัศนคติ และความมั่นใจในความก้าวหน้าในการศึกษามีค่อนข้างน้อย ในเรื่องส่วนประกอบที่สนับสนุนการจัดการเรียนการสอนมีความเพียงพอค่อนข้างน้อย คุณภาพค่อนข้างต่ำ แต่การใช้บริการสะดวกค่อนข้างมาก กระบวนการผลิต พบว่า การจัดการเรียนการสอนและการวัดผลประเมินผล มีความเหมาะสมค่อนข้างมาก ยกเว้นการใช้สื่อการสอน เอกสารตำรา และความน่าสนใจของวัสดุอุปกรณ์ บรรยากาศในการเรียนภาคทฤษฎี แบบทดสอบต่าง ๆ การเปิดโอกาสให้นักศึกษามีส่วนร่วมในการวางหลักเกณฑ์การวัดและประเมินผล และการปรับปรุงวิธีการสอนของอาจารย์ มีความเหมาะสมค่อนข้างน้อย ผลผลิต ผู้สำเร็จการศึกษาหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง พ.ศ. 2529 สาขาวิชาเอกการรักษาความปลอดภัย มีคุณลักษณะทั่วไปและคุณลักษณะทางวิชาชีพ ตรงตามที่กำหนดไว้ในความมุ่งหมายของหลักสูตรค่อนข้างมาก
Other Abstract: The purpose of this research was to evaluate the Security Curriculum at the Higher Certificate of Education B.E. 2529, The Department of Physical Education. Research findings indicated that: The context evaluation was found that the curriculum objectives were correlated with the external factors while specific objectives were seldom correlated. To the internal factors, the curriculum objectives were clearly stated and practicable, they were corresponded with social needs and highly indicated a good security characters. The curriculum structure was suitable and the content in general were interesting and relevant, but in some areas they still over lap. Moreover, most of the content were found to be useful and necessary for career implication. The input evaluation was found that teachers did not adapt new content of each subject and had negative attitude towards teaching. Moreover, numbers of staff were not commensurate with subjects offered. Students lack self-confidence for their future career and prospects. The instructional supporting units were found insufficient and inappropriate. With regards to process evaluation, the instruction and evaluation processes were rated appropriate at a high level but teaching aids and materials, classroom arrangement and test papers were rated appropriate at a low level. Concerning the product evaluation. It was found that graduates’ academic and career competences were rated at satisfactory level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27032
ISBN: 9745774944
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supanit_so_front.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open
Supanit_so_ch1.pdf9.15 MBAdobe PDFView/Open
Supanit_so_ch2.pdf19.01 MBAdobe PDFView/Open
Supanit_so_ch3.pdf4.35 MBAdobe PDFView/Open
Supanit_so_ch4.pdf39.02 MBAdobe PDFView/Open
Supanit_so_ch5.pdf9.55 MBAdobe PDFView/Open
Supanit_so_back.pdf26.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.