Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27159
Title: เปรียบเทียบทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์ของนักเรียน ซี่งเรียนด้วยการสอนแบบสืบสอบที่มีคำแนะนำปฏิบัติการ และไม่มีคำแนะนำปฏิบัติการ
Other Titles: A comparison of students' science process skills learned by inquiry method with structured laboratory and unstructured laboratory
Authors: สุรวุฒิ สุชินโรจน์
Advisors: ธีระชัย ปูรณโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์ของนักเรียนซึ่งเรียนด้วยการสอนแบบสืบสอบ ที่มีคำแนะนำปฏิบัติการและไม่มีคำแนะนำปฏิบัติการ และเปรียบเทียบพฤติกรรมให้ความร่วมมือต่อกลุ่มปฏิบัติการทดลองวิทยาศาสตร์ของนักเรียน ในแบบการเรียนทั้งสองวิธีดังกล่าว กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ในปีการศึกษา 2522 โรงเรียนนาถ่อนพัฒนา ตำบลนาถ่อน อำเภอธาตุพนม จังหวัดนครพนม จำนวน 69 คน โดยแบ่งเป็นกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลอง กลุ่มควบคุมสอนด้วยวิธีสืบสอบ ที่มีคำแนะนำปฏิบัติการ ส่วนกลุ่มทดลองด้วยวิธีการสืบสอบ ที่ไม่มีคำแนะนำปฏิบัติการ การทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยแบบสอบทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ ฉบับที่ 1 ของสถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี นำคะแนนมาวิเคราะห์ทางสถิติ โดยวิธีวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วม เพื่อเปรียบเทียบทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์ในการเรียนสองแบบ ส่วนการศึกษาพฤติกรรมการให้ความร่วมมือต่อกลุ่มปฏิบัติการทดลอง ใช้วิธีสังเกตโดยตรงแบบไม่มีส่วนร่วม ซึ่งใช้ระบบจำแนกพฤติกรรมที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น และวิเคราะห์ข้อมูลโดยการเปรียบเทียบค่าซี (Z-test) ผลการวิจัยพบว่าทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์ของนักเรียนทั้งสองกลุ่มแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 โดยกลุ่มที่เรียนโดยการสอนแบบสืบสอบที่ไม่มีคำแนะนำปฏิบัติการ มีทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์สูงกว่ากลุ่มที่เรียนโดยการสอนแบบสืบสอบที่มีคำแนะนำปฏิบัติการ ส่วนพฤติกรรมการให้ความร่วมมือต่อกลุ่มปฏิบัติการทดลองวิทยาศาสตร์ไม่แตกต่างกันในการสอนทั้งสองแบบ
Other Abstract: This research was to compare students’ science process skills learned by inquiry method with structured laboratory as well as to compare students’ cooperative behaviors responding to those two treatments in laboratory work groups. Subjects were 69 Mathayom Two students in the 1979 academic year from Nathon pattana school in Nakornpanom Province. Students randomly assigned to a control group and an experimental group were taught by inquiry method with structured laboratory and unstructured laboratory respectively and The science Process Skills Test From 1 developed by the IPST was administered as a pretest and posttest to both groups. The obtained data were treated statistically by using analysis of covariance providing the comparison of students’ science process skills as to two types of instructions. The study of students’ cooperative behavior to laboratory work groups was recorded by using non-participant direct observation technique with a category system developed by researcher and the obtained data were by using Z-test. The results indicated that the students’ science process skills of the two treatments were significantly different at 0.05 level and the Science Process Skill scores of group learned by inquiry method with unstructured laboratory was higher. But there was no signicant difference in cooperative behaviors to laboratory work group in both treatments.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27159
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surawut_Su_front.pdf418.82 kBAdobe PDFView/Open
Surawut_Su_ch1.pdf501.04 kBAdobe PDFView/Open
Surawut_Su_ch2.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open
Surawut_Su_ch3.pdf513.88 kBAdobe PDFView/Open
Surawut_Su_ch4.pdf298.86 kBAdobe PDFView/Open
Surawut_Su_ch5.pdf576.31 kBAdobe PDFView/Open
Surawut_Su_back.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.