Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27708
Title: การสร้างชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนวิชาสุขศึกษา เรื่อง การติดยา สำหรับชั้นประถมปีที่ 7
Other Titles: Construction of leraning center classroom instructional packages for the course health education "Drug Addiction" for prathom suksa seven
Authors: อธิพร ศรียมก
Advisors: ชัยยงค์ พรหมวงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2519
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ความมุ่งหมาย 1. เพื่อสร้างชุดการสอนวิชาสุขศึกษาเรื่อง “การติดยา” 2. เพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่สร้างขึ้น โดยนำไปใช้กับนักเรียนชั้นประถมปีที่เจ็ด การดำเนินงาน 1. สร้างชุดการสอนเรื่อง “การติดยา” จำนวน 2 ชุด 2. นำชุดการสอนไปทดลองใช้กับนักเรียนรายบุคคลและกลุ่มนักเรียน 3. นำชุดการสอนที่ปรับปรุงแล้วไปทดสอบประสิทธิภาพกับนักเรียนจำนวน 40 คน 4. เก็บข้อมูลจากการทดลองใช้ทั้งสองครั้งเพื่อนำไปหาประสิทธิภาพว่าอยู่ในมาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัย 1. ประสิทธิภาพของชุดการสอนเรื่อง”การติดยา 1” อยู่ในมาตรฐานที่ต้องการ กล่าวคือ แบบฝึกหัดประจำศูนย์ทำได้ร้อยละ 92.12 แบบฝึกหัดประจำชุดทำได้ ร้อยละ 91.5 2. ประสิทธิภาพของชุดการสอน เรื่อง “การติดยา2” อยู่ในมาตรฐานที่ต้องการ กล่าวคือ แบบฝึกหัดประจำศูนย์ทำได้ร้อยละ 94.10 และแบบฝึกหัดประจำชุดทำได้ ร้อยละ 94.00 ข้อเสนอแนะ ชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนนั้นให้ประโยชน์เป็นเลิศแก่การเรียนการสอนในชนบท เพราะได้รวบรวมอุปกรณ์และคัดเลือกกิจกรรมที่เลือกสรรแล้วไว้ในที่เดียวกัน แต่การผลิตชุดการสอน 1 ชุด จะต้องใช้เวลา และความรู้ด้านกราฟิกมากพอสมควร ตลอดจนต้องมีการสะสมอุปกรณ์และการแยกแยะกิจกรรม จึงน่าจะมีหน่วยงานจัดทำชุดการสอนขึ้นเพื่อโรงเรียนในชนบทโดยเฉพาะ เช่น กลุ่มโรงเรียนหรือวิทยากรอำเภอ หรือหมวดวิชาการในระดับจังหวัด เพื่อผลิตชุดการสอนหมุนเวียนให้โรงเรียนต่าง ๆ ใช้อย่างทั่วถึง ทุกบทเรียน ทุกวิชา
Other Abstract: Purpose 1. To develop the learning packages for Health Education Course on “Drug Addiction” 2. To do research on the effectiveness of these learning packages by using them with the student of Prathom Suksa Seven Level. Procedure 1. Construction 2 copies of the learning packages on drug addiction. 2. Using them with the students both individually and in group. 3. Using the improved versions of the learning packages with 40 students. 4. Collecting data from both experiments and use them to see that the effectiveness meet the 90/90 standard. Results of Research 1. The effectiveness of the learning packages on drug addiction I is of the satisfactory standard, that is, the Center exercises in 92.12 and the self test is 91.5. 2. The effectiveness of the learning package on drug addiction II is satisfactory, that is the Center exercises is 94.10 and the self test is 94.00. Suggestion The learning center classroom instructional packages are extremely useful to the teaching and learning in the rural areas because equipments and selected activities are included in the same place. However one production of these packages is time consuming and requires highly the graphical knowledge. Besides there must be the collection of equipments and the classification of activities. Thus a unit taking care of the learning packages for especially for schools in rural areas should be set up. This function may be assigned to schools groups district resourced persons or the technical section on the Province level. This function unit will then adequately develop the learning packages for every lesson and every subject for every school.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27708
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atiporn_Sr_front.pdf379.89 kBAdobe PDFView/Open
Atiporn_Sr_ch1.pdf481.15 kBAdobe PDFView/Open
Atiporn_Sr_ch2.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Atiporn_Sr_ch3.pdf378.97 kBAdobe PDFView/Open
Atiporn_Sr_ch4.pdf400.3 kBAdobe PDFView/Open
Atiporn_Sr_ch5.pdf351.31 kBAdobe PDFView/Open
Atiporn_Sr_back.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.