Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27773
Title: การศึกษาทัศนคติเชิงวิทยาศาสตร์และจรรยาวิพากษ์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of scientific attitudes and moral judgement of the upper secondary school students in Bangkok metropolis
Authors: อรวรรณ ประจงกิจ
Advisors: สุนทร ช่วงสุวนิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติเชิงวิทยาศาสตร์และจรรยาวิพากษ์ และเพื่อเปรียบเทียบทัศนคติเชิงวิทยาศาสตร์และจรรยาวิพากษ์ระหว่างนักเรียนชายและนักเรียนหญิง วิธีดำเนินการวิจัย กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชายหญิงจำนวน 395 คน ซึ่งศึกษาอยู่ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โปรแกรมวิทยาศาสตร์ ปีการศึกษา 2525 จากโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษาเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 11 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสำรวจทัศนคติเชิงวิทยาศาสตร์ของสมหวัง พิธิยานุวัฒน์ และ จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช และแบบสอบวัดจรรยาวิพากษ์ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นตามแนวทฤษฎีพัฒนาการทางจริยธรรมของโคลเบอร์ก วิเคราะห์ข้อมูลโดยคำนวณหาค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และเปรียบเทียบความแตกต่างของค่ามัชฌิมเลขคณิตของคะแนนทัศนคติเชิงวิทยาศาสตร์ และคะแนนจรรยาวิพากษ์ระหว่างนักเรียนชายและนักเรียนหญิง โดยการทดสอบค่าที ผลการวิจัย 1. ทัศนคติเชิงวิทยาศาสตร์และจรรยาวิพากษ์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.37 2. นักเรียนชายและนักเรียนหญิงชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายมีจรรยาวิพากษ์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยนักเรียนหญิงมีจรรยาวิพากษ์สูงกว่านักเรียนชาย
Other Abstract: Purposes The purposes of this research were to study the relationship between scientific attitudes and moral judgement as well as to compare scientific attitudes and moral judgement between male and female students. Procedures Subjects were 395 male and female students who were studying in mathayom suksa five in science program in the 1982 academic year from eleven secondary schools in Bangkok Metropolis. The research instruments were the Scientific Attitudes Test which constructed by Somwung Pitiyanuwat and Chanpen Chuaphanich and the Defining Issues Test which constructed by the researcher according to Kohlberg's Moral Development Theory. The obtained data were analyzed by means of Pearson's Product Moment Correlation and t-test. Findings The major findings of this study were as follows: 1. There was positive correlation between scientific attitudes and moral judgement of the upper secondary school students at the 0.01 level. 2. There was no significant difference in scientific attitudes between male and female upper secondary school students. 3. There was significant difference in moral judgement between male and female upper secondary school students at the 0.05 level in which female students gained higher scores then male students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27773
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orawan_Pr_front.pdf430.26 kBAdobe PDFView/Open
Orawan_Pr_ch1.pdf631.25 kBAdobe PDFView/Open
Orawan_Pr_ch2.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_Pr_ch3.pdf707.46 kBAdobe PDFView/Open
Orawan_Pr_ch4.pdf333.06 kBAdobe PDFView/Open
Orawan_Pr_ch5.pdf687.13 kBAdobe PDFView/Open
Orawan_Pr_back.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.