Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28176
Title: ความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์วิทยาลัยครู ที่มีต่อการอบรมครูประจำการ
Other Titles: Opinions of administrators and instructors in teachers colleges concerning "The Inservice Education Program"
Authors: อนันต์ ทองทา
Advisors: เจริญผล สุวรรณโชติ
บุญมี เณรยอด
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาความเข้าใจและความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์วิทยาลัยครูที่มีต่อการอบรมครูประจำการ 2. เพื่อเปรียบเทียบความเข้าใจ และความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์วิทยาลัยครูที่มีต่อการอบรมครูประจำการ วิธีดำเนินการวิจัย กลุ่มตัวอย่างประชาการที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารและอาจารย์จากวิทยาลัยครูทุกกลุ่มวิทยาลัยครู ซึ่งสุ่มตัวอย่างได้ 16 วิทยาลัยครู กลุ่มตัวอย่างประชากรดังกล่าวประกอบด้วย ผู้บริหาร 224 คน อาจารย์ 240 คน กลุ่มตัวอย่างประชากรที่เป็นผู้บริหารที่เป็น อธิการ รองอธิการ หัวหน้าคณะวิชา หัวหน้าสำนักงานอธิการ ทุกคนในวิทยาลัยครูที่สุ่มตัวอย่างได้ หัวหน้าภาควิชาสุ่มตัวอย่าง 25 เปอร์เซ็นต์ ของภาควิชาในวิทยาลัยครูที่สุ่มได้ ส่วนอาจารย์สุ่มตัวอย่างจากอาจารย์ 10 เปอร์เซ็นต์ ของอาจารย์ในวิทยาลัยครูที่สุ่มได้ รวมกลุ่มตัวอย่างประชากรทั้งสิ้น 464 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น จากแบบสอบถามที่ส่งไปจำนวน 464 ฉบับ ได้รับแบบสอบถามคืนจากผู้บริหาร จำนวน 172 ฉบับ ได้รับคืนจากอาจารย์ 195 ฉบับ รวมรับคืนจากผู้บริหารและอาจารย์ จำนวน 367 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 79.09 และนำมาวิเคราะห์โดยวิธีหาค่าร้อยละ (Percent) ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และ Z-test ผลการวิจัย ผู้บริหารและอาจารย์ส่วนใหญ่มีความเข้าใจถูกต้องเกี่ยวกับการอบรมครูประจำการ อย่างไรก็ตามจำนวนร้อยละของผู้บริหารที่เข้าใจถูกต้องเกี่ยวกับการอบรมครูประจำการสูงกว่าของอาจารย์ ค่าเฉลี่ยความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์ที่มีต่อการอบรมครูประจำการอยู่ในเกณฑ์เห็นด้วย อย่างไรก็ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์เกี่ยวกับการอบรมครูประจำการไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: Purposes: The purposes of this research were as following : 1. To study the understanding and opinions of administrators and instructors in teachers colleges concerning “The Inservice Education Program.” 2. To compare the understanding and opinions of administrators and instructors in teachers colleges concerning “The Inservice Education Program.” Procedures: Sample of this study comprised of 224 administrators and 240 instructors in teachers colleges which were selected by using all of the presidents, the vice-presidents, the heads of faculty, the heads of the president office, twenty percent of the heads of department, and ten percent of instructors totaling 464 in numbers were randomly selected from 16 teachers colleges. The questionnaire method employed for gathering data for this study. Of the total 464 questionnaires sent out, 367 or 79.09 percent were completed and returned. The data were analyzed by using percent, arithmetic mean, standard deviation and Z-test. Findings : The findings of this study were as follows : The majority of administrators and instructors in teachers colleges understood the concept of the Inservice Education Program in the study. However, the percentage of the administrators who understood the Inservice Education Program was higher than those of instructors. The majority of the administrators and instructors agreed with the Inservice Education Program. There is no significant difference between the opinions of the administrators and the instructors concerning the Inservice Education Program.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28176
ISBN: 9745611409
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anan_To_front.pdf212.61 kBAdobe PDFView/Open
Anan_To_ch1.pdf315.8 kBAdobe PDFView/Open
Anan_To_ch2.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open
Anan_To_ch3.pdf194.71 kBAdobe PDFView/Open
Anan_To_ch4.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Anan_To_ch5.pdf332.6 kBAdobe PDFView/Open
Anan_To_back.pdf396.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.