Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28901
Title: การเปรียบเทียบแววความเป็นครูของนิสิตนักศึกษาคณะครุศาสตร์ และศึกษาศาสตร์ในมหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2528
Other Titles: Comparison of students' teacher potential in faculty of education in universities academic year 1985
Authors: เสถียร มุขดี
Advisors: สมหวัง พิธิยนุวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อเปรียบเทียบคะแนนแววความเป็นครู และหาความสัมพันธ์ระหว่างคะแนนแววความเป็นครูด้านความสามารถเฉพาะ ด้านประสบการณ์ที่สัมพันธ์กับแววครู ด้านทัศนคติต่อวิชาชีพครู ด้านความสามารถทั่วไปและด้านความรู้รอบตัวของนิสิตนักศึกษาที่สอบผ่านข้อเขียน เพื่อเข้าศึกษาในคณะครุศาสตร์ และศึกษาศาสตร์ของจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ มหาวิทยาลัยขอนแก่น มหาวิทยาลัยศิลปากร มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ มหาวิทยาลัยศรีนครนทรวิโรฒ วิทยาเขตประสานมิตร และวิทยาเขตพิษณุโลก ในปีการศึกษา 2528 ซึ่งใช้กลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 1,593 คน การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยแบบย้อนรอย ผู้วิจัยได้เก็บข้อมูลจากภาควิชาวิจัยการศึกษาคณะครุศาสตร์ สถาบันบริการคอมพิวเตอร์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยและทบวงมหาวิทยาลัย แล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยคำนวณหาตัวกลางเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์การกระจาย การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบสามทาง และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันโปรดักโมเมนต์ ข้อค้นพบที่สำคัญโดยสรุปมีดังนี้ 1.นิสิตนักศึกษาในทุกสถาบันมีคะแนนแววความเป็นครูอยู่ในระดับปานกลาง และไม่แตกต่างกัน 2. นิสิตนักศึกษาชายและหญิงมีคะแนนแววความเป็นครูไม่แตกต่างกัน 3. นิสิตนักศึกษาที่มีอันดับการเลือกเข้าในคณะครุศาสตร์ และศึกษาศาสตร์ต่างกันมีแววความเป็นครูไม่แตกต่างกัน 4. คะแนนด้านความสามารถเฉพาะ ประสบการณ์ที่สัมพันธ์กับแววครู ทัศนคติต่อวิชาชีพครูความสามารถทั่วไป และความรู้รอบตัวของนิสิตนักศึกษา มีความสันพันธ์ซึ่งกันและกัน
Other Abstract: The purposes of this research were to compare the teacher potential scores and to study the correlation between the special ability, experience related to teacher potential, attitude towards the teaching profession, general ability and general knowledge of 1,593 students who passed the written entrance examination to study in the Faculty of Education of Chulalongkorn University, Kasetsart University, Khon-Kaen University, Silapakorn University, Prince of Songkhla University at Pattani campus, Srinakharinwirot University at Prasarnmirt campus and at Phisanuloke campus in the academic year 1985. This research was an expose facto study. The data were collected from the Department of Educational Research, Faculty of Education; Computer Service Center; the Faculty of Engineering of Chulalongkorn University and the Ministry of University Affairs. Arithmetic means, standard deviation, three ways ANOVA and Pearson. Product Moment Correlation Coefficient were computed. Major findings were as follows: 1. Students in all universities investigated had average teacher potential scores which were non-significantly different. 2. The male students teacher potential scores were non- significantly different from those of the female students. 3. No significant difference was found in the teacher potential scores of the students selecting the Faculty of Education with different priority ranking.4. The special ability, experience related to teacher potential, attitude towards the teaching profession, general ability and general knowledge were correlated.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28901
ISBN: 9745672556
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Satian_mo_front.pdf8.71 MBAdobe PDFView/Open
Satian_mo_ch1.pdf9.96 MBAdobe PDFView/Open
Satian_mo_ch2.pdf23.46 MBAdobe PDFView/Open
Satian_mo_ch3.pdf6.17 MBAdobe PDFView/Open
Satian_mo_ch4.pdf19.58 MBAdobe PDFView/Open
Satian_mo_ch5.pdf11.21 MBAdobe PDFView/Open
Satian_mo_back.pdf11.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.