Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29809
Title: | การออกแบบและสร้างหม้อแปลงทดสอบ 100 kV 10 kVA ใช้ก๊าซ SF6 เป็นฉนวน |
Other Titles: | Design and construction of A 100 kV, 10 kVA, SF6 gas insulated test transformer |
Authors: | มนตรี ไทยมานะ |
Advisors: | สำรวย สังข์สะอาด |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2529 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ รายงานผลของการศึกษาการออกแบบและสร้างหม้อแปลงทดสอบ ขนาด 100 kV 10 kVA ความถี่ 50 Hz เฟสเดียว มีขดลวด 3 ชุด คือ ขดลวดแรงต่ำ ขดลวดแรงสูง และขดลวดต่อควบสำหรับต่อขั้นบันได ใช้ฟิล์มโปลีเอสเตอร์เมลิเนกซ์ เป็นฉนวนหุ้มขดลวดแรงสูงและขดลวดต่อควบ และใช้ก๊าซ SF6 อัดความดัน 2.35 kg/cm2.abs เป็นฉนวนแทรกซึมและระบายความร้อน โดยบรรจุในถังเหล็กมีปลอกฉนวนนำสายแรงสูงแบบคอนเดนเซอร์ การออกแบบแกนแม่เหล็กและขดลวด กำหนดด้วยอุณหภูมิเพิ่มของขดลวดไม่เกิน 80°C และอุณหภูมิเพิ่มของก๊าซ SF6 ตอนบนของตัวถังไม่เกิน 55°C การทดสอบประสิทธิภาพได้กระทำ โดยใช้หม้อแปลงที่ออกแบบเป็นตัวจ่ายกำลังให้กับการทดสอบ เพื่อหาค่าแรงดันวาบไฟตามผิวของลูกถ้วยฉนวนไฟฟ้าทั้งในสภาพเปียกและสภาพแห้ง |
Other Abstract: | This thesis deals with a study, design and construction of a single phase test transformer rated at 100 kV, 10 kVA, 50 Hz. The test transformer has three windings, namely low voltage winding, high voltage winding and coupling winding, which are connected in cascade. Melinex Polyester Film is used as insulation of high voltage winding and coupling winding. SF6 gas compressed of 2.35 kg/cm2.abs is used for insulation and heat circulation in a metallic tank. A high voltage bushing of condenser type is mounted to bring high voltage leads out of the tank. Magnetic core and windings are designed so that the temperature rise of the windings will not exceed 80°C and that of the SF6 gas in the upper part of the tank will not exceed 55°C. The performance of the designed transformer has been carried out by using the transformer as a power supply for power frequency flashover test on insulators under dry and wet conditions. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมไฟฟ้า |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29809 |
ISBN: | 9745670618 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Montree_th_front.pdf | 6.11 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_ch1.pdf | 2.25 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_ch2.pdf | 13.15 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_ch3.pdf | 14.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_ch4.pdf | 16.91 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_ch5.pdf | 10.72 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_ch6.pdf | 2.62 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Montree_th_back.pdf | 9.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.