Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29862
Title: | การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างวินัยในตนเองกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนิสิตศิลปศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Other Titles: | A study of the relationship between self-discipline and learning achievement of Art education student's Chulalongkorn University |
Authors: | มนัส อารีรอบ |
Advisors: | ปุณณรัตน์ พิชญไพบูลย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2534 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างวินัยในตนเองกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนิสิตศิลปศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย และ เพื่อเปรียบเทียบวินัยในตนเองของนิสิต จำแนกตามเพศและระดับชั้นปีที่ศึกษา ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือนิสิตศิลปศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ที่กำลังศึกษาอยู่ในระดับชั้นปีที่ 3 และชั้นปีที่ 4 จำนวน 58 คน ประกอบด้วยนิสิตชาย 33 คน นิสิตหญิง 25 คน ปีการศึกษา 2533 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถามเกี่ยวกับความมีวินัยในตนเองของนิสิตแบ่งออก เป็น 2 ตอนคือ ตอนที่ 1 สอบถามสถานภาพของผู้ตอบแบบสอบถาม และตอนที่ 2 สอบถามเกี่ยวกับวินัยในตนเอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต (X ̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน(S.D.) ทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิ เคราะห์ข้อมูลพบว่า 1 . นิสิตชายและนิสิตหญิง ไม่แสดงความสัมพันธ์กันระหว่างวินัยในตนเองกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 2. นิสิตชั้นปีที่ 3 และชั้นปีที่ 4 ไม่แสดงความสัมพันธ์กันระหว่างวินัยในตนเองกับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 3. นิสิตชายและนิสิตหญิง มีวินัยในตนเองต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 โดยนิสิตหญิงมีวินัยในตนเองสูงกว่านิสิตชาย 4. นิสิตชั้นปีที่ 3 และชั้นปีที่ 4 มีวินัยในตนเองไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 |
Other Abstract: | The purpose of this study was to find a relationship between self-discipline and learning achievementof students major in art education, faculty of Education, Chulalongkorn University. The study was conducted to compare students self-discipline in differences of male and female third year and fourth year students. Samples for this study were fifty-eight of third and fourth year students major in art education of 1990. There were thirty-three male students and twenty-five female students. The research tool was a questionnaire which consisted two parts. The first part was of student's information and the second part was self-discipline which consisted of sixty statement of questions chick list by rating true and false of each statement. The data were analyzed and report in percentage, mean, standard deviation, t-test, and the Pearson’s product moment correlation. The finding of this research show as these following: 1. There was no relationship between self-discipline and students achievement in male and female students at the significant level of .05 2. There was no relationship between self-discipline and students achievement in third and fourth year students at the significant level of .05 3. There was a significant difference between male and female students in self-discipline at.05 level, by female students had more self- discipline than male students. 4. There was no significant difference between third and fourth year students in self-discipline at .05 level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ศิลปศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29862 |
ISBN: | 9745793892 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Manus_ar_front.pdf | 3.46 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manus_ar_ch1.pdf | 6.83 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manus_ar_ch2.pdf | 31.37 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manus_ar_ch3.pdf | 3.86 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manus_ar_ch4.pdf | 6.8 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manus_ar_ch5.pdf | 5.3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Manus_ar_back.pdf | 10.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.