Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29948
Title: การศึกษาการวางแผนการประชาสัมพันธ์ และสถานภาพการดำเนินงานประชาสัมพันธ์ ของหน่วยงานธุรกิจในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The study of planning and implementation of public relations in business firms in Bangkok Metropolis
Authors: อรอุบล ภู่บัวเผื่อน
Advisors: พัชนี เชยจรรยา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาถึงการวางแผนการประชาสัมพันธ์ และสถานภาพการดำเนินงานประชาสัมพันธ์ของหน่วยงานธุรกิจในกรุงเทพมหานคร โดยศึกษาแยกตามประเภทของธุรกิจ คือธุรกิจบริการ ธุรกิจอุตสาหกรรม ธุรกิจพาณิชย์ และธุรกิจการเงิน รวมทั้งศึกษาถึงปัญหาอุปสรรคในงานประชาสัมพันธ์ ตลอดจนปัจจัยสนับสนุนความสำเร็จของงานประชาสัมพันธ์แต่ละประเภท ผลการวิจัยปรากฏว่าธุรกิจทุกประเภทมีการจัดฝ่ายประชาสัมพันธ์เป็นหน่วยงานอิสระขึ้นตรงกับผู้บริหารกิจการ และมีงานประชาสัมพันธ์ต่อเนื่องมาโดยตลอด โดยฝ่ายประชาสัมพันธ์มีส่วนกำหนดนโยบายทางด้านประชาสัมพันธ์ และช่วยส่งเสริมความสำเร็จของธุรกิจเป็นอย่างมาก ส่วนใหญ่ฝ่ายประชาสัมพันธ์ ไม่ได้มีการแบ่งการทำงานเป็นส่วนอย่างเด่นชัด มีการทำงานร่วมกันหมด และเจ้าหน้าที่ประชาสัมพันธ์สามารถทำงานได้ทุกหน้าที่ ไม่ได้มีหน้าที่เฉพาะใดด้านหนึ่ง ในด้านนโยบายและการวางแผนงานประชาสัมพันธ์ ปรากฏว่ามีวัตถุประสงค์สอดคล้องกันคือ เพื่อสร้างภาพพจน์ที่ดีของหน่วยงาน และสนับสนุนงานทางด้านการตลาดโดยนโยบายประชาสัมพันธ์ส่วนใหญ่มีการกำหนดเป็นลายลักษณ์อักษร ซึ่งผู้บริหารกิจการเป็นผู้กำหนด ส่วนปัจจัยที่ควบคุมการวางแผนงานประชาสัมพันธ์ส่วนใหญ่คือนโยบายและเป้าหมายของหน่วยงานรองลงมาคือความต้องการของตลาด เป้าหมายและการแข่งขัน การดำเนินงานประชาสัมพันธ์ 4 ขั้นตอนนั้น ขั้นการแสวงหาข้อมูลส่วนใหญ่ใช้ข้อมูลจากการวางแผนครั้งก่อนที่ใกล้เคียงกัน ขั้นการวางแผนก็มีบ้างตามโอกาสส่วนใหญ่เป็นแผนระยะสั้นและระยะยาวร่วมกัน ขั้นการปฏิบัติงานส่วนใหญ่ทำตามแผนจริงทุกครั้ง ส่วนการประเมินผลมีการประเมินผลจริงบางครั้งเท่านั้น เพราะขาดแคลนเจ้าหน้าที่ในการประเมินผล และขาดงบประมาณ ปัญหาและอุปสรรคของงานประชาสัมพันธ์ คือปัญหาขาดแคลนบุคลากรทางด้านประชาสัมพันธ์ ปัญหาผู้บริหารกิจการไม่ให้ความสำคัญและปัญหางบประมาณไม่เพียงพอ ส่วนปัจจัยสนับสนุนความสำเร็จของงานประชาสัมพันธ์คือ ผู้บริหารกิจการต้องให้ความสำคัญและเข้าใจในบทบาทของการประชาสัมพันธ์เป็นอย่างดี รองลงมาคือมีงบประมาณเพียงพอและมีการประสานงานด้วยความร่วมมืออันดีจากทุกฝ่ายที่เกี่ยวข้อง
Other Abstract: This research was aimed at identifying the planning and status of Public Relations implementation among business firms in Bangkok. This study was done by dividing the kinds of business under investigation into four types, namely, service, industry, trading and financial business. Problem and barriers occurred in the PR process were taken into the consideration as well as the factors which supported the progress of PR’s activities. The results of the study show that every business firm organized its PR as an independent department dealing directly with high level executives and conducting its PR plans continuously. The PR department played an important role in implementing its own policy and supporting the firms’ prosperity. Mostly, the PR department was not divided into sections strictly. its was simply form of co – operation which PR staff could do any job without rigid job description. The staff members helped one another and were not assigned and specific function. The study of PR policy and implementation revealed that the main objectives were to create a good image of the firms and to support marketing services. PR policy had to be submitted in written form to the key executives who were the important policy makers. The factor that controlled PR. Panning was mainly the organization’s policy. Others were market needs and competition. As for the four steps of PR execution, the step of searching information mostly relied on the previous plan. The planning step was occasionally done and usually it was a joint short – term and long term planning. Usually, step of implementation followed the planning seriously. As for the last step, the evaluation, it was rarely coundcted because of lack of staff and fund. Problem and barriers in PR jobs were insujficiency of qualified staff, less attention from higher level executives and of budget. However we found that there were supported factors to PR’ progress such as executives, understanding of the role of PR and its benefit to their firms, provided enough budget and good co – operation from involved department in many business firms.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29948
ISBN: 9745779725
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Onubon_ph_front.pdf5.32 MBAdobe PDFView/Open
Onubon_ph_ch1.pdf4.91 MBAdobe PDFView/Open
Onubon_ph_ch2.pdf23.39 MBAdobe PDFView/Open
Onubon_ph_ch3.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open
Onubon_ph_ch4.pdf46.31 MBAdobe PDFView/Open
Onubon_ph_ch5.pdf12.57 MBAdobe PDFView/Open
Onubon_ph_back.pdf15.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.