Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30100
Title: การพัฒนานักศึกษาของมหาวิทยาลัยเอกชน
Other Titles: Student development of private universities
Authors: อนุศักดิ์ สมิตสันต์
Advisors: วัลลภา เทพหัสดิน ณ อยุธยา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมาของการพัฒนานักศึกษาของมหาวิทยาลัยเอกชน ศึกษาการพัฒนานักศึกษาของมหาวิทยาลัยเอกชนตามแนวทฤษฎีการพัฒนานักศึกษาของซิคเกอริง ทั้ง 7 ด้าน ตามการรายงานของนักศึกษาและความคิดเห็นของอาจารย์ และ เสนอแนะแนวทางการพัฒนานักศึกษาของมหาวิทยาลัยเอกชน โดยใช้วิธีการศึกษาเอกสาร การสัมภาษณ์ แบบประเมินตนเอง และแบบสอบถาม มีกลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาภาคปกติชั้นปีสุดท้ายตอบแบบประเมินตนเอง จำนวน 302 คน และอาจารย์ที่สอนนักศึกษาชั้นปีสุดท้ายตอบแบบสอบถาม จำนวน 168 คน ผลการวิจัยพบว่า การพัฒนานักศึกษาของมหาวิทยาลัยเอกชน พ.ศ. 2512-2530 ส่วนใหญ่ เน้นการพัฒนาทางด้านสติปัญญาและความสามารถในการประกอบอาชีพ การพัฒนานักศึกษาตามแนวทฤษฎีการพัฒนานักศึกษาของซิคเกอริง ทั้ง 7 ด้าน นักศึกษารายงานว่า นักศึกษามีการพัฒนาระดับมากในด้านการพัฒนาสมรรถภาพ การพัฒนาความมีเอกลักษณ์ การพัฒนาความมีอิสระในการสร้างสัมพันธภาพระหว่างบุคคล และการพัฒนาความมีเอกลักษณ์ การพัฒนาความมีอิสระในการสร้างสัมพันธภาพระหว่างบุคคล และการพัฒนาบูรณาการ ส่วนการพัฒนาอารมณ์ การพัฒนาความเป็นตัวของตัวเอง และการกำหนดเป้าหมายในชีวิตอย่างชัดเจนมีการพัฒนาระดับปานกลาง อาจารย์มีความเห็นว่า นักศึกษามีการพัฒนาระดับปานกลางทั้ง 7 ด้าน แนวทางการพัฒนานักศึกษาของมหาวิทยาลัยเอกชน มหาวิทยาลัยเอกชนควรจัดกิจกรรมต่างๆ เพื่อส่งเสริมการพัฒนานักศึกษาในแต่ละด้านตามลำดับคือ การพัฒนาอารมณ์ การพัฒนาความเป็นตัวของตัวเองและการกำหนดเป้าหมายในชีวิตอย่างชัดเจน นอกจากนี้มหาวิทยาลัยเอกชนควรพัฒนานักศึกษาในด้านสติปัญญา อาชีพ ความรับผิดชอบและความคิดสร้างสรรค์
Other Abstract: This research was to study background of student development of private universities, to survey students' and faculty members' opinions toward student development according to Chickering's Seven Vectors of Student Development and to suggest some possible ways for student development of private universities. Samples were 302 fourth year students and 168 faculty members who taught the fourth year students. Documentary study, interview, self-evaluation forms and questionnaire were used as the instruments for data collection. The findings were summarized as follows: student development of private universities during B.E.2512-2530 mostly emphasized on intelligence and professions; according to Chickering's Seven Vectors of Student Development, the Achieving Competence, Establishing Identity, Freeing Interpersonal Relationship and Developing Integrity were reported by the students at the high level while Managing Emotion, Becoming Autonomous and Clarifying Purposes were at the average level. Regarding the faculty members' opinions, the students were developed at the average level in all seven vectors. Approaches for student development of private universities: activities should be prepared and organized in universities to support student development in each vector as follows: Managing Emotion, Becoming Autonomous and Clarifying Purposes. Private universities should emphasize on developing students' intelligence, professions, responsibilities and creativity by organizing appropriate activities .to support all those aspects of development.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: อุดมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30100
ISBN: 9745699748
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anusak_sm_front.pdf909.65 kBAdobe PDFView/Open
Anusak_sm_ch1.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open
Anusak_sm_ch2.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open
Anusak_sm_ch3.pdf852.92 kBAdobe PDFView/Open
Anusak_sm_ch4.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open
Anusak_sm_ch5.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open
Anusak_sm_back.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.