Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30464
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสงัด อุทรานันท์-
dc.contributor.authorไพจิตร ดิสเสถียร-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2013-04-05T04:14:02Z-
dc.date.available2013-04-05T04:14:02Z-
dc.date.issued2530-
dc.identifier.isbn9745677663-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30464-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาสภาพการใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร และปัญหาการใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร ของครูในสังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดปทุมธานี วิธีดำเนินการวิจัย กลุ่มตัวอย่างประชาการได้จากครูผู้สอนในระดับประถมศึกษา ในสังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดปทุมธานี จำนวน 340 คน ได้มาโดยการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น ใช้แบบสอบถามสภาพการใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล แบบสอบถามได้รับคืน ร้อยละ 95.58 นำมาวิเคราะห์โดยใช้ค่าสถิติ คือค่าความถี่ ค่าร้อยละ และทดสอบค่าไค-สแควร์ (x²) สรุปผลการวิจัย 1. สภาพการใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร ในการจัดการเรียนการสอน เอกสารที่ครูใช้เป็นประจำ คือ หนังสือเรียน คู่มือครู/คู่มือการสอน และแผนการสอนเอกสารที่ครูใช้บ่อยครั้งได้แก่ หนังสืออ่านเพิ่มเติม หนังสืออ่านนอกเวลา หนังสือส่งเสริมการอ่าน และเอกสารที่ครูไม่ค่อยได้ใช้ ได้แก่ หลักสูตรแม่บท หนังสืออ้างอิง และแนวการใช้หลักสูตร 2. ครูที่มีวุฒิปริญญาตรีกับครูที่มีวุฒิต่ำกว่าปริญญาตรี ใช้เอกสารหลักสูตร และเอกสารประกอบหลักสูตรไม่แตกต่างกันเป็นส่วนใหญ่ แต่จะมีเอกสารบางประเภทเท่านั้น คือเอกสารหลักสูตรแม่บทและแนวการใข้หลักสูตร ซึ่งครูมีวุฒิต่ำกว่าปริญญาตรีมีแนวโน้มการใช้สูงกว่ากลุ่มปริญญาตรีและสูงกว่า 3. ครูที่มีภารกิจในการสอน ประจำชั้นต่างๆ และครูพิเศษ ใช้เอกสารหลักสูตร และเอกสารประกอบหลักสูตรไม่แตกต่างกัน 4. ครูที่มีประสบการณ์การสอนต่างกัน ใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร ส่วนใหญ่ไม่แตกต่างกัน จะมีเพียงบางประเภทเท่านั้นที่แตกต่างกันคือการใช้หลักสูตรแม่บทและแนวการใช้หลักสูตร พบว่า ครูที่มีประสบการณ์การสอนน้อยกว่า 1 ปี มีแนวโน้มการใช้ต่ำกว่าครูที่มีประสบการณ์การสอน 1-3 ปี และกลุ่มมากว่า 3 ปี และกลุ่มครูที่มีประสบการณ์การสอนระหว่าง 1-3 ปี มีแนวโน้มการใช้เครื่องมือวัดผลการเรียนรู้ต่ำกว่ากลุ่มครูที่มีประสบการณ์น้อยกว่า 1 ปี และกลุ่มมากกว่า 3 ปี 5. ครูส่วนใหญ่ใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร สำหรับการจัดกิจกรรมการสอน การเตรียมเนื้อหา การปรับปรุงวิธีการสอน การเตรียมอุปกรณ์การสอน และการเตรียมวิธีวัดประเมินผล 6. ครูให้ความสำคัญและเลือกใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตรสำคัญ 5 อันดับ เรียงความสำคัญ คือ (1) แผนการสอน (2) คู่มือครู/คู่มือการสอน (3) หนังสือเรียน (4) เครื่องมือวัดผลการเรียนรู้ และ (5) แบบฝึกหัด 7. การให้บริการเอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตรในดรงเรียน ส่วนใหญ่แจกให้ครูไว้ใช้เป็นรายบุคคล และจัดไว้ในห้องสมุด หรือห้องวิชาการให้ครูยืมใช้ 8. เอกสารอื่นๆ ซึ่งครูใช้ประจำในการจัดการเรียนการสอน คือ แบบประเมินผลการเรียนรู้ตามจุดประสงค์แบบฝึกหัด 9. ปัญหาซึ่งครูระบุเกี่ยวกับการใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตรคือ บางส่วนของเอกสารเข้าใจยาก เอกสารมีไม่เพียงพอ และขาดการแนะนำชี้แจง-
dc.description.abstractalternativePurposes: To study the situation and problems of the utilization of the school curriculum document and supplements of the primary teachers under jurisdiction of the office of Pathum Thani Provincial Primary Education. Procedures: The sample used in the research was consisted of 340 teachers in the primary school under jurisdiction of Pathum Thani Provincial Primary Education. The sample was randomized in the form of stratified random sampling techniques. A set of questionnaire concerning the situation of the school curriculum document and supplements was used by means of gathering the research data. Ninety-five percent of the questionnaire were completed and returned. The data were analysed by means of prequency, percentage and chi-square. Findings: 1. The situation of the utilization of the school curriculum document and supplements for learning and instruction: it was found that what the teachers usually used were text books, teacher's manuals/teaching manuals and lesson plans. What the teachers often used were supplementary reading books, external reading books, reinforcement reading books and what the teacher rarely used were the main curriculum, references and curriculum guide-line. 2. The teachers who hold the bachelor's degree and lower did not show any differences in using the school curriculum document and supplements considered from the questionnaire. But some types of supplements showed that the teachers with lower educational background seemed to used the curriculum and curriculum guideline more than the group of teachers who hold the bachelor's degree. 3. There was no difference in the utilization of the school curriculum document and supplements within the groups of class teachers and special teachers. 4. The differences in teaching experience did not affect the utilization of the school curriculum document and supplements. But some types of supplements showed that the teachers who had teaching experience lower 1 year had the tendency in using main curriculum and curriculum guideline lower than those who had 1-3 years and more than 3- years teaching experience. The teachers who had teaching experience 1-3 years had the tendency in using evaluation instruments lower than the groups of teachers who had lower 1 year and more than 3 years teaching experience. 5. Most of the teachers used the school curriculum document and supplements in order to set the teaching activities, prepared the learning content, improve the method of teaching, prepared teaching materials and improved the method of evaluation. 6. The teachers chose and listed the school curriculum document and supplements in five orders as follows: lesson plans, teacher's manuals/teaching manuals, textbooks, evaluation instruments and exercises. 7. In most of the schools, each teacher was provided curriculum document and supplements and some were kept in the library at the teachers' service. 8. Other documents usually used by the teachers in learning and instruction were forms of learning evaluation and exercises. 9. The problems indicated by the teachers about utilization of the school curriculum document and supplements were the difficulties in understanding the documents, the insufficience of documents and the lack of introduction to documents.-
dc.format.extent1278379 bytes-
dc.format.extent879611 bytes-
dc.format.extent2252873 bytes-
dc.format.extent578093 bytes-
dc.format.extent3537543 bytes-
dc.format.extent1198629 bytes-
dc.format.extent1998037 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการศึกษาสภาพการใช้เอกสารหลักสูตรและเอกสารประกอบหลักสูตร ของครูประถมศึกษาในสังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดปทุมธานีen
dc.title.alternativeA study on utilization of school curriculum document and supplements of the primary teachers under the jurisdiction of the Office of Pathom Thant Provincial Primary Educationen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paijit_di_front.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Paijit_di_ch1.pdf859 kBAdobe PDFView/Open
Paijit_di_ch2.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open
Paijit_di_ch3.pdf564.54 kBAdobe PDFView/Open
Paijit_di_ch4.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open
Paijit_di_ch5.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Paijit_di_back.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.