Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/37673
Title: การใช้และความต้องการใช้ห้องสมุดของนักศึกษาศิลปะและการออกแบบในสถาบันอุดมศึกษาของรัฐ
Other Titles: Library use and needs of art and design students in state higher education institutes
Authors: จรินทร์ ลีนา
Advisors: พิมพ์รำไพ เปรมสมิทธ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการใช้ ปัญหา และความต้องการใช้ห้องสมุดของนักศึกษาศิลปะและการออกแบบในสถาบันอุดมศึกษาของรัฐ ผลการวิจัยพบว่านักศึกษาเข้าใช้ห้องสมุดมากกว่าสัปดาห์ละครั้ง โดยมีวัตถุประสงค์ด้านวิชาการคือ เพื่ออ่านหนังสือ วารสาร นิตยสาร หรือหนังสือพิมพ์ และวัตถุประสงค์ด้านการสร้างสรรค์ผลงาน คือ เพื่อ ค้นหาสิ่งที่ทำให้เกิดแรงบันดาลใจในการสร้างสรรค์ ลักษณะของข้อมูลที่นักศึกษาใช้ ได้แก่ ภาพพร้อมคำอธิบายประกอบภาพซึ่งนักศึกษาค้นหาด้วยตัวเองจากหนังสือและวารสาร บริการที่ใช้ในระดับมากคือบริการยืมคืนหนังสือ และบริการถ่ายเอกสารวัสดุห้องสมุดที่ใช้ในระดับมากคือหนังสือตำราเฉพาะสาขาภาษาต่างประเทศ ปัญหาที่นักศึกษาประสบในระดับมาก คือ ค่าปรับหนังสือสูงเกินไป หนังสือสำรองมีระยะเวลาให้ยืมสั้นไปและมีไม่เพียงพอกับความต้องการ หนังสือตำรา หนังสืออ้างอิงและวารสารวิชาการเฉพาะสาขาภาษาไทยมีน้อย วารสารที่ใช้แล้ววางกองอยู่ตามโต๊ะ จำนวนที่นั่งอ่านมีน้อย และขนาดของห้องสมุดเล็กเกินไป บริการที่นักศึกษาต้องการใช้ในระดับมาก คือ บริการถ่ายเอกสาร บริการยืม-คืนหนังสือ บริการหนังสือสำรอง บริการจัดแสดงหนังใหม่ และบริการจัดทำรายชื่อหนังสือใหม่ วัสดุห้องสมุดที่ต้องการใช้ในระดับมาก คือ หนังสือตำรา หนังสืออ้างอิง วารสารวิชาการ วารสารบันเทิง วิทยานิพนธ์หรือศิลปะนิพนธ์และสูจิบัตรนิทรรศการศิลปะ ผลการศึกษาเปรียบเทียบการใช้บริการและวัสดุห้องสมุด ปัญหาการใช้บริการและวัสดุห้องสมุดและความต้องการใช้บริการและวัสดุห้องสมุดระหว่างนักศึกษาแขนงจิตรกรรม ประติมากรรมและภาพพิมพ์แขนงสถาปัตยกรรมและแขนงศิลปะประยุกต์ พบว่านักศึกษาทั้ง 3 แขนางวิชาการใช้ ประสบปัญหาและต้องการใช้ห้องสมุดแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติเป็นบางส่วน
Other Abstract: The purpose of this research is to study the library use as well as the problems and the meeds for library use of art and design students in state higher education institutes. The results are as follows : the students use the library more than once a week for academic purposes by reading books, periodicals or newspapers; and for creative inspirations by self-searching for pictures with explanations from book and periodicals. Library services highly used are circulation and photocopying. Library materials highly used are English textbooks. Problems encountered by students at high level are too expensive fines for both reserved and general books; the scarcity of reserved books and the short borrowing period; the inadequacy of textbooks, reference books, and journals, especially in Thai; the unshaved periodicals; and the inadequate seats in small libraries. Library services highly needed are photocopying, circulation, reserved books, new book display and disseminating of new accession list, Library materials highly needed are textbooks, reference books, periodicals, art theses and art exhibition catalogues. The results of the comparisons of the use of library services and library materials, the problems of using library services and library materials, and the needs of using library services and library materials among painting, sculpture and graphic art students; architectural students; and applied art students indicated statistically significant difference in some aspects.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บรรณารักษศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/37673
ISBN: 9746331779
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jarin_lee_front.pdf9.81 MBAdobe PDFView/Open
Jarin_lee_ch1.pdf7.08 MBAdobe PDFView/Open
Jarin_lee_ch2.pdf34.66 MBAdobe PDFView/Open
Jarin_lee_ch3.pdf9.28 MBAdobe PDFView/Open
Jarin_lee_ch4.pdf85.18 MBAdobe PDFView/Open
Jarin_lee_ch5.pdf32.3 MBAdobe PDFView/Open
Jarin_lee_back.pdf46.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.