Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45015
Title: | การวางแผนของผู้เช่าอพาร์ทเมนท์ในการเลือกเป็นเจ้าของอสังหาริมทรัพย์ : กรณีศึกษา พื้นที่เขตห้วยขวาง |
Other Titles: | Tenant's strategy in the choice to purchase real estate : a case study of Huai Khwang District Area |
Authors: | ภัทรานิษฐ์ แสงรัฐกาญจนสิน |
Advisors: | ยุวดี ศิริ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | Yuwadee.S@Chula.ac.th |
Subjects: | ที่อยู่อาศัย ห้องชุด อสังหาริมทรัพย์ Housing Apartments Real property |
Issue Date: | 2555 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ในปัจจุบันอพาร์ทเมนท์เป็นหนึ่งในประเภทที่พักอาศัยที่คนในเมืองหลวงเลือกพักอาศัย ส่วนใหญ่จะตั้งอยู่ในทำเลที่เดินทางสะดวก ใกล้แหล่งงาน ผู้เช่าส่วนใหญ่เป็นกลุ่มคนที่เพิ่งเริ่มทำงานและยังไม่ได้ซื้ออสังหาริมทรัพย์เป็นของตนเอง ผู้เช่าเหล่านี้จึงเป็นอีกหนึ่งกลุ่มเป้าหมายของผู้ประกอบการอสังหาริมทรัพย์โดยทั่วไป การศึกษาในครั้งนี้ จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางเศรษฐกิจ สังคม ปัจจัยในการเลือกที่อยู่อาศัย และระยะเวลาในการวางแผนเพื่อเลือกซื้อที่อยู่อาศัยในอนาคตของผู้เช่าอพาร์ทเมนท์ย่านห้วยขวาง โดยทำการศึกษาเฉพาะอพาร์ทเมนท์ที่มีห้องเช่าแบบปกติและห้องเช่ารวมเซอร์วิส เพื่อให้ได้กลุ่มตัวอย่างที่มีความหลากหลายในเรื่องของรายได้ จากการศึกษาการวางแผนของผู้เช่าอพาร์ทเมนท์ระดับราคาปานกลางในเขตห้วยขวาง พบว่า มีผู้เช่าที่วางแผนที่จะซื้ออสังหาริมทรัพย์ในอนาคตมากถึงร้อยละ 69.1 โดยแบ่งเป็นการวางแผนเป็น 3 กลุ่มคือ วางแผนจะซื้อทันที คือน้อยกว่า 6 เดือน ร้อยละ 4.4 วางแผนระยะสั้น คือ 6 เดือน- 2 ปี ร้อยละ 37.7 และวางแผนระยะยาวคือ 2 ปีขึ้นไป ร้อยละ 26.7 โดยปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกที่อยู่ใหม่ พบว่า 1.ผู้เช่าต้องการมีที่อยู่อาศัยเป็นของตนเอง 2.เรื่องของความสะดวกในการเดินทาง โดยผู้เช่าส่วนใหญ่เดินทางโดยรถยนต์ส่วนบุคคลและ 3.ใกล้ที่ทำงาน โดยทำเลที่ได้รับความสนใจมากที่สุดคือ กรุงเทพฯตอนกลางและกรุงเทพฯตอนเหนือ ผู้เช่าจะมองทำเลที่ใกล้สถานที่ทำงานเป็นปัจจัยหลัก ในส่วนของปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออสังหาริมทรัพย์ในอนาคต ผู้เช่าให้ความสำคัญอันดับ 1.การเดินทางสะดวก 2.สิ่งอำนวยความสะดวก และ 3.ราคา ข้อค้นพบในงานวิจัยชิ้นนี้พบว่า มีผู้เช่าอีกร้อยละ 30.9 ไม่วางแผนที่จะซื้อที่อยู่อาศัยในอนาคต ด้วย 3เหตุผลดังนี้ คือ 1.คิดที่จะกลับภูมิลำเนา 2.ไม่มีความแน่นอนในอาชีพการงาน และ 3.คิดจะวางแผนภายหลังจากมีครอบครัวแล้ว นอกจากนี้ผู้วิจัยยังพบว่าเหตุผลดังกล่าวเป็นเพราะผู้ตอบแบบสอบถามในกลุ่มที่ไม่วางแผนเป็นผู้เช่าที่มีรายได้ค่อนข้างน้อยและอาชีพที่ไม่มั่นคง ข้อเสนอแนะแนวทางในการเข้าถึงกลุ่มผู้เช่าอพาร์ทเมนท์ คือ ผู้ประกอบการอสังหาริทรัพย์สามารถนำข้อมูลที่ได้จากงานวิจัยในครั้งนี้ไปใช้ในการวางแผนงานของโครงการ ในเรื่องประเภทของสินค้า ราคา ทำเล และปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อของผู้เช่าที่วางแผนทันที ระยะสั้นและระยะยาว ทำให้ผู้ประกอบการสามารถเข้าถึงกลุ่มลูกค้าในอนาคต โดยสามารถผลิตสินค้าได้ตรงกับความต้องการ รวมถึงสามารถเพิ่มช่องทางทางการตลาดที่สามารถดึดดูดกลุ่มผู้เช่าที่วางแผนจะซื้ออสังหาริมทรัพย์ในอนาคต |
Other Abstract: | At present, one of the main types of accommodation available to the residents of any major city is the apartment. Furthermore, most apartments tend to be located in places which are either easily accessible by public transportation or near the work place. Most of the tenants of these apartments consist of people that have newly entered the work force or those with no prior real estate holdings, which makes them an appropriate target market for real estate developers. The purpose of this research is to study the economic characteristics, societal factors, and other factors that influence the housing selection and planning periods of apartment’ tenants in their selection of apartments and how it will affect future residents in the Huai Khwang area. The study included both non-serviced and serviced apartment so as to obtain the diversity of the sample space in terms of income. According to the study, over 69.10% of the tenants in moderately priced apartments in Huai Khwang district revealed that they are planning to purchase future real estate. Of this group, their plans to purchase future real estate can be divided into three stages of planning; 4.4% plan to buy immediately (less than 6 months), 37.7% plan to buy in the short-term (more than 6 months to 2 years), and 26.7% plan to buy over the long -term (over two years). The several factors that were shown to affect the choice of new real estate purchases were; 1) the desire for personal freedom in their living space, 2) convenient access to road and transportation (most of the tenants possessed their own form of transportation), and 3) proximity to the workplace. These results are in contrast to those given by tenants in the center and north of Bangkok, where proximity to the workplace was seen to be the main factor, while other essential factors affecting the purchase decision were observed in the following order of importance; 1) convenient access to transportation, 2) facilities, and 3) price. On the other end of the results, of the 30.9 % of other tenants that do not plan to buy real estate in the future, the following reasons were given; 1)the tenant planned to return to their hometown, 2) their career was uncertain, and 3) they planned to purchase after marriage. Moreover, the researcher found that the main factor in the decision not to buy of the respondents was lack of sufficient income and career certainty. From these results, ways that developers could use this data to reach potential tenants to plan the type of products, pricing, location, and other factors which affecting the decision making of potential tenants who plan to buy immediately, in the short term, and in the long term. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.) --จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555 |
Degree Name: | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45015 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.1737 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2012.1737 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
pattanit_sa.pdf | 3.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.