Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46139
Title: | ผลของการใช้โปรแกรมการกำกับตนเองที่มีต่อคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียงของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 1 |
Other Titles: | EFFECTS OF A SELF-REGULATION PROGRAM ON SUFFICIENCY CHARACTERISTICS OF ELEVENTH GRADE STUDENTS |
Authors: | ธันยพร มหาดิลกรัตน์ |
Advisors: | ปิยวรรณ วิเศษสุวรรณภูมิ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | piyawan.p@chula.ac.th |
Subjects: | การใช้ชีวิตแบบพอเพียง ทฤษฎีปัญญาสังคม การควบคุมตนเอง เศรษฐกิจพอเพียง Sustainable living Social cognitive theory Self-control |
Issue Date: | 2557 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยครั้งนี้เป็นวิจัยกึ่งการทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้โปรแกรมการกำกับตนเองที่มีต่อคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียง กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 โรงเรียนวิชูทิศ สังกัดกรุงเทพมหานคร จำนวน 45 คน แบ่งเป็นนักเรียนกลุ่มทดลอง 22 คน และนักเรียนกลุ่มควบคุม 23 คน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยคือ โปรแกรมการกำกับตนเอง แบบวัดคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียง แบบสังเกตพฤติกรรมคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียงโดยครู และแบบสังเกตพฤติกรรมคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียงโดยนักเรียน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ One-way ANOVA repeated measure และ t-test ผลการวิจัยพบว่า 1) ระยะหลังการทดลองและระยะติดตามผลนักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียงไม่แตกต่างกับระยะก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ระยะหลังการทดลองนักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียงสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ระยะติดตามผลนักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนคุณลักษณะอยู่อย่างพอเพียงสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | This study describes a quasi-experimental design that aimed to evaluate the effectiveness of a self-regulation program to promote sufficiency characteristics of eleventh grade students. Data were collected by 1) A sufficiency characteristic’s test, 2) An observed behaviors of sufficiency characteristic by a teacher, and 3) An observed behaviors of sufficiency characteristic by a student. One-way repeated measure ANOVA and t-test were employed for data analysis. Results showed (1) After participating a self-regulation program , pre-test, posttest and delayed-posttest scores of the sufficiency characteristic's test of experimental group students were not significantly different. (2) Experimental group students significantly received higher posttest scores of the sufficiency characteristic’s test than did control group students. And (3) Delayed-posttest scores of the sufficiency characteristic’s test of experimental group students and those of control group students were significantly different. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46139 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.853 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2014.853 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5583314627.pdf | 5.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.