Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48492
Title: การศึกษาความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ ในสำนักงานสามัญศึกษาจังหวัด ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ
Other Titles: A study of job satisfaction of officials in the office of provincial general education in the northeastern region
Authors: สุวัฒน์ กัติยบุตร
Advisors: อมรชัย ตันติเมธ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Amornchai.T@chula.ac.th
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ในสำนักงานสามัญศึกษาจังหวัด ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ โดยมุ่งศึกษาถึงระดับของความพึงพอใจและประเด็นที่ทำให้เกิดความพึงพอใจในการปฏิบัติงานจากระดับสูงสุดถึงต่ำสุด โดยใช้แบบสอบถามมาตรฐาน MSQ (The Minnesota Satisfaction Questionnaire) เป็นแนวทางในการศึกษา รวม 20 ประเด็น ได้แก่ ความสามารถในการทำงาน ความสำเร็จในการทำงาน กิจกรรมในระหว่างการทำงาน ความก้าวหน้าในการทำงาน ความมีอำนาจหน้าที่ในส่วนงานของตน นโยบายและการปฏิบัติงาน ค่าตอบแทน เพื่อนร่วมงาน ความคิดริเริ่ม ความมีอิสระในการทำงาน คุณธรรมในการทำงาน การยอมรับนับถือ ความรับผิดชอบในการทำงาน ความมั่นคงในการทำงาน การบริการสังคม สถานภาพทางสังคม ความมีมนุษยสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชา ความสามารถของผู้บังคับบัญชา งานที่ได้รับมอบหมาย และสภาพแวดล้อมในการทำงาน ผลการวิจัยพบว่าความพึงพอใจของเจ้าหน้าที่ในสำนักงานสามัญศึกษาจังหวัดในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ อยู่ในระดับพอใจ และประเด็นที่เจ้าหน้าที่มีความพึงพอใจสูง คือ ความสามารถในการทำงานการบริการสังคม และความสำเร็จในการทำงาน ส่วนประเด็นที่เจ้าหน้าที่มีความพึงพอใจต่ำคือ ค่าตอบแทนสภาพแวดล้อมในการทำงาน และความก้าวหน้าในการทำงานตามลำดับ
Other Abstract: This research is aimed to study job satisfaction of officials in the Office of Provincial General Education in the northeastern region. The research is intended to study the degree of job satisfaction and the issues leading to job satisfaction ranging from the highest to the lowest degree, using the standardized Minnesota Satisfaction Questionnaire as its guideline, covering 20 issues: work competence work achievement, activities offered at work, promotion, authority and function of the job policy and work implementation, work compensation, creativity, freedom in performing tasks, morale principles in job performance, acceptance of job performance, responsibility, job stability, social service, social status, human relation with one’s superior, one’s superior’s capability, job assignment, and work environment. According to the research, it was found that the job satisfaction of officials in the Office of Provincial General Education in the northeastern region was at a satisfactory level, and that the issues ranked most satisfactory among these officials were work competence, social service, and work achievement, respectively, Those ranked least satisfactory were work compensation, job environment, and promotion, respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48492
ISBN: 9745789143
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suwat_kh_front.pdf14.49 MBAdobe PDFView/Open
Suwat_kh_ch1.pdf17.72 MBAdobe PDFView/Open
Suwat_kh_ch2.pdf31.26 MBAdobe PDFView/Open
Suwat_kh_ch3.pdf8.95 MBAdobe PDFView/Open
Suwat_kh_ch4.pdf33.97 MBAdobe PDFView/Open
Suwat_kh_ch5.pdf14.02 MBAdobe PDFView/Open
Suwat_kh_back.pdf21.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.