Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48823
Title: ความรู้ ทัศนคติ และการปฏิบัติเกี่ยวกับโรคเอดส์ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ในสถาบันเทคโนโลยีราชมงคล
Other Titles: Knowledge, attitude, and practice regarding AIDS of students at the higher vocational education certificate level in Rajamangala Institute of Technology
Authors: ศิริวรรณ หาญวีรกุล
Advisors: เทพวาณี หอมสนิท
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Tepwanee.H@Chula.ac.th
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความรู้ ทัศนคติ และการปฏิบัติเกี่ยวกับโรคเอดส์ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ในสถาบันเทคโนโลยีราชมงคล และเปรียบเทียบความรู้ และทัศนคติเกี่ยวกับโรคเอดส์ ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ในสถาบันเทคโนโลยีราชมงคล ตามตัวแปรเพศ โดยส่งแบบสอบถามไปยังนักศึกษาจำนวน 450 ฉบับ ได้รับกลับคืน 440 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 97.78 นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ ด้วยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่า "ที" (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ด้านความรู้ นักศึกษามีความรู้เกี่ยวกับโรคเอดส์ อยู่ในระดับปานกลาง นักศึกษาชายกับนักศึกษาหญิงมีความรู้แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยนักศึกษาชายมีความรู้ดีกว่านักศึกษาหญิง 2. ด้านทัศนคติ นักศึกษามีทัศนคติเกี่ยวกับโรคเอดส์อยู่ในระดับดี นักศึกษาชายกับนักศึกษาหญิงมีทัศนคติไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิตที่ระดับ .05 3. ด้านการปฏิบัติ นักศึกษามีการปฏิบัติเกี่ยวกับโรคเอดส์อยู่ในระดับดี
Other Abstract: The purposes of the research were to study the knowledge, attitude, and practice regarding AIDS of students at the higher vocational education certificate level in Rajamangala Institute of Technology, and to compare the students’ knowledge, and attitude regarding AIDS between males and females. The questionnaires were sent to 450 students, and 440 questionnaires, accounted for 97.78%, were returned. The total questionnaires were, then, statistically analyzed by percentages, means and standard deviations. A t-test were applied to determine the significant differences between means. It was found that: 1. The students’ knowledge was in the moderate level. There were significant differences at .05 level between males and females’ knowledge. Males’ knowledge were better than females’ knowledge. 2. The students’ attitude was in the good level. There were no significant differences at .05 level between males and females’ attitude. 3. The students’ practice was in the good level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48823
ISBN: 9745789763
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siriwan_ha_front.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_ha_ch1.pdf855.81 kBAdobe PDFView/Open
Siriwan_ha_ch2.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_ha_ch3.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_ha_ch4.pdf4.16 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_ha_ch5.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
Siriwan_ha_back.pdf3.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.