Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51635
Title: ผลของลักษณะตัวชี้บอกความคืบหน้าต่อประสิทธิภาพของแบบสอบถามออนไลน์
Other Titles: Effect of progress indicator's characteristics on efficiency of online questionnaire
Authors: กนกวรรณ เนติขจร
Advisors: ชัชพงศ์ ตั้งมณี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี
Advisor's Email: Chatpong.T@Chula.ac.th
Subjects: แบบสอบถาม
แบบสอบถาม -- อัตราการตอบรับ
แบบสอบถามอิเล็กทรอนิกส์
Questionnaires
Questionnaires -- Response rate
Internet questionnaires
Issue Date: 2554
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ประสิทธิภาพของแบบสอบถาม ในฐานะเป็นเครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูล ขึ้นอยู่กับปริมาณแบบสอบถามที่ได้ตอบกลับจากหน่วยตัวอย่างที่คำตอบสมบูรณ์และครบถ้วน ตัวชี้บอกความคืบหน้าเป็นเครื่องมือหนึ่งที่อาจช่วยให้หน่วยตัวอย่างตอบแบบสอบถามจนเสร็จ จึงน่าสนใจที่จะวิเคราะห์ถึงลักษณะต่าง ๆ ของตัวชี้บอกความคืบหน้า การศึกษานี้มุ่งเน้นวิเคราะห์ผลกระทบของ (1) รูปแบบ (2) อัตราการแสดง (3) การปรากฏ และ (4) ตำแหน่งของตัวชี้บอกความคืบหน้า ต่อ อัตราการตอบอย่างสมบูรณ์ และ ระยะเวลาในการตอบแบบสอบถาม การศึกษานี้เป็นการทดลองในสภาพจริง การวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า อัตราการแสดงตัวชี้บอกความคืบหน้ามีผลต่ออัตราการตอบอย่างสมบูรณ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ทว่าผลกระทบของ (1) รูปแบบ (2) การปรากฏ หรือ (3) ตำแหน่งตัวชี้บอกความคืบหน้าต่ออัตราการตอบอย่างสมบูรณ์ไม่มีนัยสำคัญ นอกจากนี้ผลกระทบของทุกตัวแปรต้นต่อระยะเวลาในการตอบแบบสอบถามออนไลน์ไม่มีนัยสำคัญเช่นกัน ข้อสรุปที่ได้จากการศึกษานี้เป็นการต่อยอดองค์ความรู้ทางการวิจัยในบริบทแบบสอบถามออนไลน์ อีกทั้งนักวิจัยอาจใช้ผลเพื่อให้ข้อมูลจากแบบสอบถามออนไลน์ที่มีคุณภาพ
Other Abstract: As a tool to collect data, the efficiency of online questionnaire depends on the number of completed questionnaires that return from respondents. A progress indicator may persuade respondents to finish the questionnaire. It is thus interesting to examine factors related to the progress indicator that may affect the survey completion. This study examined the effects of (1) formats (2) display rates (3) appearances and (4) positions of progress indicator on completion rates, and time to complete online questionnaires. This study is based on a quasi experiment. The analysis indicated that the effect of display rates of progress indicator is statistically significant on completion rates at the 0.05 level, but the effects of (1) formats (2) appearances or (3) positions of progress indicator were not significant. In addition the effects of all independent variables on the completion time were not significant. In addition to extending knowledge of online questionnaire’s design, researchers could apply the findings so data from their online questionnaires could be of acceptable quality.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาซอฟต์แวร์ด้านธุรกิจ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51635
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.2090
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2011.2090
Type: Thesis
Appears in Collections:Acctn - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kanokwan_ne.pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.