Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5776
Title: โครงสร้างต้นทุนการขนส่งอ้อย
Other Titles: Delivery cost structure of sugar cane
Authors: พรชัย ท้วมปาน
Advisors: สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Sompong.Si@Chula.ac.th, ssompon1@chula.ac.th
Subjects: สินค้า -- การขนส่ง
ต้นทุน
การวิเคราะห์คุณค่า (การควบคุมต้นทุนการผลิต)
อ้อย -- การขนส่ง
Issue Date: 2545
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิเคราะห์โครงสร้างต้นทุนและคุณค่ากิจกรรม ในกระบวนการขนส่งอ้อยจากไร่ไปยังโรงงานน้ำตาลแห่งหนึ่ง ในเขตภาคกลางของประเทศไทย ซึ่งวิเคราะห์ทั้งต้นทุนและเวลาที่ใช้ในการทำกิจกรรม การศึกษาครั้งนี้ได้เปรียบเทียบแต่ละวิธีการเก็บเกี่ยว โดยจำแนกวิธีการเก็บเกี่ยวเป็น 3 วิธีคือ ใช้แรงงานคนในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถ ใช้แรงงานคนในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถโดยใช้รถคีบ และใช้รถตัดอ้อยในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถ ผลการศึกษาโครงสร้างต้นทุนการขนส่งพบว่า ต้นทุนในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถมีสัดส่วนสูงที่สุด รองลงมาคือการขนส่งอ้อยไปยังโรงงาน การขนส่งเที่ยวกลับ และการรับอ้อยเข้าสู่กระบวนการผลิต ตามลำดับ เมื่อเปรียบเทียบต้นทุนที่ใช้ในการขนส่ง และจัดส่งอ้อยของแต่ละวิธีการเก็บเกี่ยว พบว่าการเก็บเกี่ยวโดยใช้แรงงานคน ในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถใช้ต้นทุนในการขนส่ง และจัดส่งอ้อยต่อเที่ยวสูงที่สุด รองลงมาคือการเก็บเกี่ยวโดยใช้รถตัดอ้อย ในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถ และการเก็บเกี่ยวโดยใช้แรงงานคน ในการตัดและลำเลียงอ้อยขึ้นรถโดยใช้รถคีบ ตามลำดับ การวิเคราะห์คุณค่ากิจกรรมในกระบวนการขนส่งและจัดส่งอ้อย พบว่ากระบวนการทำงานที่จะต้องมีการปรับปรุงด้านค่าใช้จ่าย คือ การตัดอ้อย การลำเลียงอ้อยขึ้นรถ และการขนส่งอ้อย ในส่วนของกระบวนการทำงานที่จะต้องมีการปรับปรุงด้านเวลา คือ การตัดอ้อย และรับอ้อยเข้าสู่กระบวนการผลิต จากผลการศึกษาสามารถสรุปแนวทางการแก้ไข และปรับปรุงกระบวนการขนส่งและจัดส่งอ้อยแบ่งเป็น 3 แนวทาง คือ แนวทางแรกเป็นการนำเสนอแนวทางเพื่อแก้ไขและปรับปรุง กระบวนการเก็บเกี่ยวอ้อย โดยการเลือกวิธีการเก็บเกี่ยวที่เหมาะสมกับปริมาณผลผลิต แนวทางที่สองเป็นการเสนอแนวทางเพื่อปรับลดความสูญเสีย ในกระบวนการขนส่งอ้อย โดยให้ความรู้แก่ชาวไร่อ้อยให้ตระหนักถึงต้นทุน ที่ต้องจ่ายเพิ่มขึ้นเนื่องจากการขนส่งในระยะทางไกลขึ้น แนวทางที่สามเป็นการนำเสนอแนวทางเพื่อปรับลดเวลา ที่ใช้ในการเก็บเกี่ยวและขนส่งโดยเสนอให้มีการประสานความร่วมมือระหว่างชาวไร่อ้อย และโรงงานน้ำตาลในการจัดการวางแผนการเก็บเกี่ยว และการขนส่งอ้อยร่วมกัน
Other Abstract: To analyze the cost structure and activity-based value of process of delivering sugar cane from farms to a mill located in the central region of Thailand with the application of the cost and time analysis method. This thesis compares three types of harvesting operation: employing workers for both cutting and truck loading, employing workers for cutting and grab loaders for loading, and employing sugar cane harvesters for both cutting and loading. The analysis of delivery cost structure of sugar cane indicates that the greatest cost component is cutting and loading, followed by line-haul transportation, back-up transportation, and receiving incoming canes at mills respectively. Comparing the three harvesting methods, the manual cutting and trucking loading has experienced the highest cost per trip, followed respectively by the use of harvesters, and the use of workers together with the grab loaders. The value analysis of activities indicates that individual activities that need to be considered for cost improvements include cane cutting, truck loading, and transportation. Time improvements should be considered for cane cutting and receiving incoming canes. Given the analysis results, the study proposes three measures to streamline the delivery process. Firstly, proper harvesting methods should be employed to match the harvesting quantities. Secondly, unwarranted transportation may be eliminated by advising farmers of the importance of additional costs incurred from longer delivery distance. Thirdly, the total time experienced in the delivery process can be significantly reduced by forging collaboration between farmers and mills' owners in the planning of cane harvesting and delivery.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5776
ISBN: 9741723822
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pornchai.pdf6.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.