Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63017
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะนิสัยแบบฟื้นคืนพลัง ความหมายในชีวิต และปัญหาทางจิตใจของนักเรียนทุนที่ศึกษาต่อต่างประเทศ
Other Titles: Relationships Among Trait Resilience, Meaning In Life, And Psychological Problems Of Study Abroad Scholarship Students
Authors: สุจิรา ประกอบสุข
Advisors: อรัญญา ตุ้ยคำภีร์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา
Advisor's Email: Arunya.T@Chula.ac.th
Subjects: ความสามารถในการฟื้นพลัง
นักเรียนไทยในต่างประเทศ -- แง่จิตวิทยา
Resilience (Personality trait)
Thai students -- Foreign countries -- Psychological aspects
Issue Date: 2561
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะนิสัยแบบฟื้นคืนพลัง ความหมายในชีวิต (ด้านความเข้าใจความหมายในชีวิตและการค้นหาความหมาย) และปัญหาทางจิตใจ (ความเครียด ความวิตกกังวล และภาวะซึมเศร้า) ในนักเรียนทุนที่ศึกษาต่อต่างประเทศ โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นกลุ่มนักเรียนทุนที่มีอายุเฉลี่ย 30±6.25 ปี จำนวน 271 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ มาตรวัดลักษณะนิสัยแบบฟื้นคืนพลัง มาตรวัดความหมายในชีวิต มาตรวัดความเครียด ความวิตกกังวล และภาวะซึมเศร้า (Depression Anxiety Stress Scale:DASS-21) เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่าลักษณะนิสัยแบบฟื้นคืนพลังและความหมายในชีวิตทั้งสองด้านสามารถร่วมกันทำนายปัญหาด้านจิตใจนักเรียนชาวไทยที่ได้รับทุนศึกษาต่อต่างประเทศได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยสามารถอธิบายความแปรปรวนของความเครียดได้ร้อยละ 24.7 (R² = .247, p<.01) ความวิตกกังวลได้ร้อยละ 15.2 (R² = .152, p<.01) และภาวะซึมเศร้าได้ร้อยละ 41.3 (R²= .413, p<.01) ทั้งนี้ลักษณะนิสัยแบบฟื้นคืนมีน้ำหนักในการทำนายความเครียด (β = -.263, p<.01) ความวิตกกังวล (β = -.208, p<.01) และภาวะซึมเศร้า (β = -.228, p<.01) ความหมายในชีวิตด้านการเข้าใจความหมายในชีวิต มีน้ำหนักในการทำนายความเครียด (β = -.251, p<.01) ความวิตกกังวล (β = -.198, p<.01) และภาวะซึมเศร้า (β = -.485, p<.01) และความหมายในชีวิตด้านการค้นหาความหมาย มีน้ำหนักในการทำนายความเครียด (β = .204, p<.01) ความวิตกกังวล (β = .155, p<.01) และภาวะซึมเศร้า (β = .102, p<.01) ตามลำดับ
Other Abstract: This study aimed to examine relationships among trait resilience, meaning in life (The Presence of Meaning and Search for Meaning), and psychological problems (stress, anxiety, and depression) of study abroad scholarship students. Participants were 271 scholarship students who living abroad. Their mean age was 30±6.25 years old. Instruments were the Ego-resiliency Questionnaire, the Meaning in Life Questionnaire, and the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21). Data were collected by using online questionnaire and analyzed by using multiple regressions. Findings revealed that trait resilience and meaning in life (presence of meaning in life and search for meaning) significantly predicted stress and accounted for 24.7 percent of the total variance of stress (R² = .247, p<.01). Trait- resilience was the most significant predictor of stress (β = -.263, p<.01), followed by presence of meaning in life (β = -.251, p<.01), and search for meaning (β = .204, p<.01). Trait resilience and meaning in life (presence of meaning in life and search for meaning) significantly predicted anxiety and accounted for 15.2 percent of the total variance of anxiety (R² = .152, p<.01). Trait- resilience was the most significant predictor of anxiety (β = -.208, p<.01), followed by presence of meaning in life (β = -.198, p<.01), and search for meaning (β = .155, p<.01).Trait resilience and meaning in life (presence of meaning in life and search for meaning) significantly predicted depression and accounted for 41.3 percent of the total variance of depression (R² = .413, p<.01) Presence of meaning in life was the most significant predictor of depression (β = -.485, p<.01), followed by Trait- resilience (β = -.228, p<.01), and search for meaning (β = .102, p<.01).
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2561
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63017
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.758
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2018.758
Type: Thesis
Appears in Collections:Psy - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5977634938.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.