Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64232
Title: การคาดเดาลักษณะบุคลิกภาพโดยใช้เนื้อหาภาพที่นำมาจากอินสตาแกรม
Other Titles: Predicting personality traits using image contents acquiring from Instagram
Authors: ชาลิสา กิตติโรจน์รัตนะ
วิศิษฏ์ นิติพัฒนาภิรักษ์
Advisors: ชวาล คูร์พิพัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์
Advisor's Email: Chawan.K@Chula.ac.th
Issue Date: 2561
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: อินสตาแกรมเป็นแอพพลิเคชันที่ให้บริการแบ่งปันภาพถ่าย นอกจากการแบ่งปัน ประสบการณ์ผ่านภาพถ่ายแล้วยังเป็นพื้นที่สำหรับการโฆษณาสินค้าต่าง ๆ อีกด้วย ซึ่งความชอบและความสนใจในแต่ละภาพนั้นสามารถคาดเดาได้จากลักษณะบุคลิกภาพของผู้ใช้งาน ในการศึกษานี้เป็นการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะบุคลิกภาพของผู้ใช้งานกับภาพถ่ายที่ผู้ใช้อัพโหลดผ่านแอพพลิเคชั่นอินสตาแกรม โดยรวบรวมภาพถ่าย 5,000 ภาพ จากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 50 คน อายุระหว่าง 18-25 ปี กลุ่มตัวอย่างถูกจำแนกลักษณะบุคลิกภาพโดยการทำแบบทดสอบ The Big Five Personality Test จากนั้นขอเข้าถึงและดาวน์โหลดภาพถ่าย 100 ภาพล่าสุดที่อยู่ในอินสตาแกรมของกลุ่มตัวอย่างแต่ละคน ทำการออกแบบอัลกอริทึมเพื่อวิเคราะห์ลักษณะของภาพใน ด้านของโทนสี ความอิ่มตัวสี ความสว่าง และคัดแยกประเภทภาพจากวัตถุหลักในภาพ จากผลการศึกษาพบว่า ลักษณะบุคลิกภาพแบบ Openness to experience มีแนวโน้มที่จะชอบภาพธรรมชาติที่เป็นภาพที่ไม่สว่างหรือมืดเกินไป ลักษณะบุคลิกภาพแบบ Agreeableness มีแนวโน้มที่จะชอบภาพธรรมชาติที่ความสว่างน้อย ส่วนบุคคลที่มีลักษณะบุคลิกภาพแบบ Neuroticism จะมีความชอบทั้งภาพสีซีดและภาพที่มีสีสดใส ประกอบไปด้วยภาพที่ทั้งมืดและสว่างปะปนกันไป บุคคลที่มีลักษณะบุคลิกภาพแบบ Conscientiousness เป็นบุคลิกภาพที่มีแนวโน้มในการอัพโหลดภาพอาหารมากที่สุด อีกทั้งยังเป็นภาพที่มีสีสันสดใสอีกด้วย ลักษณะบุคลิกภาพแบบ Extraversion เป็นบุคลิกภาพที่มีแนวโน้มที่จะชอบภาพที่มืด มีโทนสีน้ำเงิน โดยความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะ บุคลิกภาพกับภาพถ่ายในอินสตาแกรมเหล่านี้สามารถนำไปใช้ประโยชน์ในด้านการทำการสื่อสาร โฆษณา นอกจากจะสามารถรู้ถึงกลุ่มเป้าหมายที่มีความชอบหรือความสนใจเดียวกัน ยังสามารถจำแนกหรือคาดเดาลักษณะบุคลิภาพผ่านภาพถ่ายในเครือข่ายสังคมออนไลน์ได้อีกด้วย
Other Abstract: Instagram is the most popular photo sharing service application. In addition to sharing experiences through photos, it is also an area for advertising industry. We believe that preference and interest in each photo can be predictable by knowing their personality. In this study, we proposed to find a relationship between personality traits and photos which uploaded on Instagram. We collected 5,000 photos of 50 people who aged between 18-25. Then, asked them to do The Big Five Personality Test to classify them by personality score. Next, accessed their Instagram account and downloaded the latest 100 photos of each sample. Designed algorithms to analyze characteristics of images in terms of Color tone, Saturation, Value, and Classified image type from the primary object in the photo. From the results, Openness to experience tend to have an interested in natural images which is not too bright or too dark. Agreeableness tend to have an interested in natural images with low value. Neuroticism prefer both bleak and vivid, bright and dark. Conscientiousness seems like to uploaded food images more than other personalities and also like images that vivid. Extraversion tend to have an interested in blue-tone and dark images. The relationship between personality traits and Instagram photos can be used for advertising communication. Besides, predict their preferences or interests it can also classify personality traits through photos in social media.
Description: โครงงานเป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีทางภาพและการพิมพ์ คณะวิทยาศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2561
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64232
Type: Senior Project
Appears in Collections:Sci - Senior Projects

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chalisa_K_Se_2561.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.