Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64446
Title: ผลของการสอนแบบ 4 แมท ต่อความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลสูติศาสตร์ ของนักศึกษาพยาบาล
Other Titles: The effect of 4 mat teaching model on obstetric nursing problem solving ability of nursing students
Authors: ชุติมา อำพันธ์
Advisors: สุชาดา รัชชุกูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์
Subjects: การพยาบาล--การศึกษาและการสอน
การแก้ปัญหา
การสอน
การพยาบาลสูติศาสตร์
Nursing -- Study and teaching
Problem solving
Teaching
Maternity nursing
Issue Date: 2544
Abstract: การวิจัยกึ่งทดลองครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลสูติศาสตร์ของนักศึกษาพยาบาลก่อนและหลังการสอนแบบ 4 แมท และความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลสูติศาสตร์ของนักศึกษาพยาบาลระหว่างกลุ่มที่สอนแบบ 4 แมท กับกลุ่มที่สอนตามปกติ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาลหลักสูตรพยาบาลศาสตร์บัณฑิต ชั้นปีที่ 3 วิทยาลัยพยาบาลพระจอมเกล้า จังหวัดเพชรบุรี จำนวน 44 คน สุ่มตัวอย่างแบบง่ายและแบ่งกลุ่มด้วยวิธีการจับคู่ได้กลุ่มทดลอง 22 คน และกลุ่มควบคุม 22 คน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง คือ แผนการสอนแบบ 4 แมท จำนวน 4 ชุด เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือแบบสอบอัตนัยประยุกต์ (Modified Essay Questions ะ MEQ) วัดความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลสูติศาสตร์ของนักศึกษาพยาบาล ที่ผู้วิจัยสร้าง ชั้น ตรวจสอบค่าความเที่ยงของแบบสอบด้วยสูตรสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค (Cronbach’s Alpha Coefficient) ได้เท่ากับ 0.816 ดัชนีความยากง่ายเท่ากับ 0.55 และค่าอำนาจจำแนกเท่ากับ 0.90 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที (t-test) ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลสูติศาสตร์ของนักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่ได้รับการสอนแบบ 4 แมท หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลสูติศาสตร์ของนักศึกษาพยาบาลหลังการทดลอง กลุ่มที่ได้รับการสอนแบบ 4 แมท สูงกว่ากลุ่มที่ได้รับการสอนตามปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this quasi-experimental research were to compare the obstetric problem solving ability of nursing students before and after taught by 4 MAT teaching method, and between the nursing students who were taught by 4 MAT teaching method and those by regular teaching method. Samples consisted of 44 third year nursing students being study obstetric nursing subject at the Prachomklao Nursing College, selected by simple random sampling into one experimental group and one control group, 22 in each group. All research instruments were developed by the researcher and test for content validity by the experts. The experimental instrument were 4 lesson plans. Data was gathered by Modified Essay Questions (MEQ). The instrument was test the reliability by Cronbach’s Alpha Coefficient was 0.816, index of difficulty was 0.55 and discrimination power was 0.90. Statistical methods used in data analysis were mean, standard deviation and t-test statistic. The major findings were as follows : 1. The obstetric problem solving ability of nursing students in the 4 MAT teaching group after experiment was significantly higher than before the experiment, at the .05 level. 2. The obstetric problem solving ability of nursing students in the 4 MAT teaching group was significantly higher than those in the regular teaching group, at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64446
ISBN: 9740313183
Type: Thesis
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chutima_um_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ759.04 kBAdobe PDFView/Open
Chutima_um_ch1_p.pdfบทที่ 1840.04 kBAdobe PDFView/Open
Chutima_um_ch2_p.pdfบทที่ 21.59 MBAdobe PDFView/Open
Chutima_um_ch3_p.pdfบทที่ 3999.42 kBAdobe PDFView/Open
Chutima_um_ch4_p.pdfบทที่ 4687.83 kBAdobe PDFView/Open
Chutima_um_ch5_p.pdfบทที่ 5755.57 kBAdobe PDFView/Open
Chutima_um_back_p.pdfรายการอ้างอิงและภาคผนวก1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.