Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67379
Title: Ethylene polymerization by ziegler-natta and metallocene catalyst systems : morphology study and characterization
Other Titles: การสังเคราะห์พอลิเอททิลีนโดยใช้ระบบตัวเร่งปฏิกิริยา ซีกเกลอร์-นัตตา และเมทัลโลซีน : การศึกษาโครงสร้างและการตรวจสอบคุณสมบัติ
Authors: Punlop Horharin
Advisors: Erdogan Gulari
Nantaya Yanumet
Pramote Chaiyavech
Other author: Chulalongkorn University. The Petroleum and Petrochemical College
Advisor's Email: No information provided
No information provided
No information provided
Subjects: Ziegler-Natta catalysts
Metallocene catalysts
Ethylene
Polymerization
ตัวเร่งปฏิกิริยาซิเกลอร์แนตทา
ตัวเร่งปฏิกิริยาเมทัลโลซีน
เอทิลีน
โพลิเมอไรเซชัน
Issue Date: 1999
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Since the discovery of TiCl4/AlEt3 catalyst for olefin polymerization in the early 1950s, many generations of such Ziegler-Natta catalysts have been developed. The most active generation is TiCl4 supported on MgCl2. At the same time, other homogeneous-type catalysts have also been synthesized and used in ethylene polymerization. It was not until the mid 1980s that the first highly active uniform site catalyst for polyethylene was developed. It consisted of a Group IV transition metal complex, called metallocene, used together with excess methylaluminoxane (MAO). This catalyst system affords a wide range of polyolefins with controlled molecular weight and stereostructures. Because high amount of MAO over catalyst is required for acceptable activity, other kinds of cocatalyst have been developed to reduce the amount of MAO. In this work, bis(cyclopentadienyl) zirconium dichloride (Cp2zrCl2) was used with trimethylaluminum (TMA) and tris(pentafluorophenyl)borane (B(C6Fs)3) to compare with TiCl4/MgCl2 Ziegler catalyst. The morphology of the polyethylene produced using these two catalyst systems was studied. MAO-free metallocene systems show less activity than the highly active Ziegler-Natta catalyst but still retain the advantages of a uniform site catalyst.
Other Abstract: ภายหลังการค้นพบตัวเร่งปฏิกิริยา ซีกเกลอร์-นัตตา เมื่อต้นทศวรรษ 1950 ได้มีการ พัฒนาตัวเร่งปฏิกิริยาชนิดนี้กันอย่างกว้างขวาง ระบบที่มีประสิทธิภาพสูงสุดในปัจจุบันคือระบบที่ มี TiCl4 บนฐาน MgCI2 ร่วมกับ ไตรเอททิลอลูมินัม (TEA) ในกลางทศวรรษ 1980 ระบบตัวเร่งปฏิ กิริยาชนิดที่ละลายเป็นเนื้อเดียวกับตัวทําละลาย ได้รับการพัฒนาจนมีประสิทธิภาพดีเป็นครั้งแรก ระบบตัวเร่งปฏิกิริยานี้ ประกอบด้วยสารที่มีโครงสร้างซับซ้อนของโลหะทรานซิชั่นหมู่ 4 เรียกว่า เมทัล โลซีน ร่วมกับเมทิลอลูมินอกเซน (MAO) ระบบตัวเร่งปฏิกิริยานี้ ต้องใช้ MAO เป็นจํานวน มากกว่าเมทัลโลซีนมาก จึงจะมีประสิทธิภาพเพียงพอสําหรับการผลิตในอุตสาหกรรม ทําให้ ระบบนี้มีราคาแพง จึงได้มีความพยายามที่จะหาตัวเร่งปฏิกิริยาร่วมชนิดอื่นมาแทน MAO ในงาน วิจัยนี้ใช้ ไตรเมททิลอลูมินัม (TMA) และ ทริส(เพนตะฟลูออโรฟีนิล) โบเรน (B(C6F5)3) ร่วมกับ บิส(ไซโคลเพนตะไดอีนิล) เซอโคเนียม ไดคลอไรด์ (Cp2ZrCl2) เปรียบเทียบกับระบบตัวเร่ง ปฏิกิริยาซีกเกลอร์ - นัตตา พบว่าระบบตัวเร่งปฏิกิริยา เมทัล โลซีนซึ่งปราศจาก MAO นี้ มีประ สิทธิภาพต่ํากว่า ระบบตัวเร่งปฏิกิริยา ซีกเกลอร์ - นัตตา มาก แต่พอลิเอททิลีนที่ได้ มีคุณสมบัติดีกว่า
Description: Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1999
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Polymer Science
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67379
ISBN: 9743319376
Type: Thesis
Appears in Collections:Petro - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Punlop_ho_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ834.25 kBAdobe PDFView/Open
Punlop_ho_ch1_p.pdfบทที่ 1909.03 kBAdobe PDFView/Open
Punlop_ho_ch2_p.pdfบทที่ 2794.43 kBAdobe PDFView/Open
Punlop_ho_ch3_p.pdfบทที่ 3691.25 kBAdobe PDFView/Open
Punlop_ho_ch4_p.pdfบทที่ 41.3 MBAdobe PDFView/Open
Punlop_ho_ch5_p.pdfบทที่ 5611.58 kBAdobe PDFView/Open
Punlop_ho_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก747.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.