Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68397
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีวิธีการเสริมแรงด้วยเบี้ยอรรถกรต่างกัน
Other Titles: A comparison of English subject learning achievement of prathom suksa five student learning from computer-assisted instruction lesson with different techniques of reinforcement with token economy
Authors: ดิศักดิ์ คำบาง
Advisors: สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
การจูงใจ (จิตวิทยา)
ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
ภาษาอังกฤษ -- คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: The purpose of this research was to compare the achievement of English subject learning of Prathom Suksa Five students learning from computer-assisted instruction lesson with different techniques of reinforcement with token economy. Sample consisted of 40 Prathom Suksa Five students in Tripoomwittaya School, Buriram Provincial Primary Education Office. There were two techniques of reinforcement with token economy in this computer-assisted instruction; student can choose either score level (1 score, 2 score and 3 score), or one fixed score (2 score) controlled by the computer program. Score from the pre-test and post-test were analyzed by arithmetic mean (x̅), standard deviation (S.D.) and t-test. The results showed that 1. The post-test scores of Prathom Suksa Five students learning from computer-assisted instruction lesson with two techniques of reinforcement with token economy were statistically significant higher than that of the pre-test score at the .05 level of confidence. 2. Prathom Suksa Five students learning from computer-assisted instruction lesson, which were reinforced by choosing score level by themselves had learning achievement higher than that of students obtained fixed score controlled by the computer program at the .05 level of confidence.
Other Abstract: การวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยเพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีวิธีการเสริมแรงด้วยเบี้ยอรรถกร ต่างกัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนไตรภูมิวิทยา สำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดบุรีรัมย์ จำนวน 40 คน วิธีการเสริมแรงด้วยเบี้ยอรรถกรที่ศึกษาในบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนนี้ มี 2 วิธีการ คือ วิธีที่นักเรียนสามารถเลือกระดับคะแนนได้ว่านักเรียนต้องการระดับ คะแนน 1, 2 หรือ 3 คะนนน และวิธีที่โปรแกรมกำหนดระดับคะแนนคงที่ข้อละ 2 คะแนน ผู้วิจัยนำคะแนน ทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนมาวิเคราะห์ค่าทางสถิติเพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ด้วยค่ามัชฌิมเลขคณิต (x̅) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดลอบความแตกต่าง ของค่าเฉลี่ย (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชาภาษาอังกฤษ ที่มีการเสริมแรงด้วยเบี้ยอรรถกรทั้ง 2 วิธีการ มีคะแนนสอบหลังเรียนสูงกว่าคะแนนสอบก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีวิธีการเสริมแรงด้วยเบี้ยอรรถกรแบบผู้เรียนเลือกระดับคะแนน มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่าแบบโปรแกรมกำหนดระดับคะแนนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68397
ISBN: 9743315217
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Disak_kh_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ1.06 MBAdobe PDFView/Open
Disak_kh_ch1_p.pdfบทที่่ 11.56 MBAdobe PDFView/Open
Disak_kh_ch2_p.pdfบทที่ 23.01 MBAdobe PDFView/Open
Disak_kh_ch3_p.pdfบทที่ 31.42 MBAdobe PDFView/Open
Disak_kh_ch4_p.pdfบทที่ 4783.45 kBAdobe PDFView/Open
Disak_kh_ch5_p.pdfบทที่ 51.02 MBAdobe PDFView/Open
Disak_kh_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก3.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.