Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68498
Title: การพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเอง ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
Other Titles: A development of the program for enhancing self-esteem of pratom suksa five students
Authors: อัปสรสิริ เอี่ยมประชา
Advisors: ชุมพร ยงกิตติกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Subjects: โรงเรียนกิ่งเพชร
ความนับถือตนเองในเด็ก
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลการใช้โปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองในการเพิ่มการเห็นคุณค่าในตนเอง และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนกิ่งเพชร กรุงเทพมหานคร จำนวนทั้งหมด 70 คน ใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย แบ่งนักเรียนเป็น กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 35 คน ในระยะทดลอง นักเรียนในกลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองจากผู้วิจัย จำนวน 14 กิจกรรม สัปดาห์ละ 5 ครั้ง เป็นเวลา 3 สัปดาห์ติดต่อกัน ส่วนนักเรียนในกลุ่มควบคุมทำกิจกรรมในชั้นเรียนตามปกติ ในระยะก่อนการทดลองและหลังการทดลอง วัดการเห็นคุณค่าในตนเองของนักเรียนกลุ่มตัวอย่างทุกคนด้วยแบบวัดการเห็นคุณค่าในตนเองฉบับนักเรียนของคูเปอร์สมิธ และเก็บรวบรวมข้อมูลผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาคการ ศึกษาต้นและปลายฝ่ายวิชาการของนักเรียนจากสมุดบันทึกการวัดผลของโรงเรียนวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า 1. หลังการทดลองนักเรียนที่ได้รับโปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองมีระดับ การเห็นคุณค่าในตนเองสูงกว่านักเรียนที่ไม่ได้รับการจัดโปรแกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .01 2. หลังการทดลองนักเรียนที่ได้รับโปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองและนักเรียนที่ไม่ได้รับการจัดโปรแกรมมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกัน 3. หลังการทดลองนักเรียนที่ได้รับโปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองมีระดับ การเห็นคุณค่าในตนเองสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4. หลังการทดลองนักเรียนที่ได้รับโปรแกรมเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Other Abstract: The purposes of this research were to develop the program for enhancing self - esteem and academic achievement of Pratom Suksa Five Students. The subjects were 70 Pratom Suksa Five Students from Kingpetch School, Bangkok Metropolis. They were randomly assigned into an experimental group and a control group, each group comprising of 35 students. The experimental group participated in 14 activities of the program for enhancing self-esteem conducted by the researcher, for a session of 20 minutes, five days a week, over a period of 3 consecutive weeks, while the control group received usual classroom activities. All subjects were tested by The Self - Esteem Inventory School From, before and after the treatment. The students academic achievement scores in the first and the second semesters were collected from the school record. The statistical technique used in analysing the data was the t-test. The results were as follows: 1.The students in the experimental group had higher scores on self-esteem on the posttest than those in the control group at the .01 level of significance. 2. The students in the experimental group had no significantly different on the academic achievement scores on the posttest from those in the control group. 3. The students in the experimental group had higher scores on self - esteem on the posttest than their scores on the pretest at the .01 level of significance. 4. The students in the experimental group had higher scores on the academic achievement on the posttest than their scores on the pretest at the .01 level of significance.
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68498
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Apsornsiri_ei_front_p.pdf934.26 kBAdobe PDFView/Open
Apsornsiri_ei_ch1_p.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open
Apsornsiri_ei_ch2_p.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open
Apsornsiri_ei_ch3_p.pdf814.62 kBAdobe PDFView/Open
Apsornsiri_ei_ch5_p.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
Apsornsiri_ei_back_p.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.