Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71562
Title: การศึกษาการใช้เกณฑ์ในการกำหนดตำแหน่งผู้บริหารในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ
Other Titles: A study of position promotion criteria application of educational institution adiministrators under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission
Authors: สายสมร สุกฤตยานันท์
Advisors: ณัฐนิภา คุปรัตน์
กอบกุล พฤกษะวัน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: สำนักงานคณะกรรมการข้าราชการครู
ข้าราชการครู -- การจำแนกตำแหน่ง
โรงเรียน -- การบริหาร
ผู้บริหารโรงเรียน -- การกำหนดตำแหน่ง
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาการใช้หสักเกณฑ์และวิธีการ และปัญหาของหลักเกณฑ์ และวิธีการในการปรับปรุงการกำหนดตำแหน่งผู้บริหารในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการ-การประถมศึกษาแห่งชาติ กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยที่ตอบแบบสอบถาม ได้แก่ อนุกรรมการใน อ.ก.ค. วิสามัญเฉพาะกิจฯ จำนวน 227 คน กรรมการตรวจสอบและประเมินสถานศึกษา จานวน 228 คน และผู้บริหารในสถานที่ศึกษาที่เสนนอขอปรับปรุงการกำหนดตำแหน่ง จำนวน 260 คน แบบฟสอบถามที่ใช้แบ่งออกเป็น 8 ประเด็น ตามหลักเกณฑ์เละวิธีการที ก.ค.กำหนด ได้แก่ 1) การกำหนดเกณฑ์ ปริมาณนักเรียนขั้นต่ำ 2) การกำหนดองค์ประกอบด้านปริมาณงาน 3) การกำหนดองค์ประกอบด้านคุณภาพของงาน 4) การกำหนดองค์ประกอบด้านสภาพของงาน 5) การกำหนดค่าคะแนนในแต่ละองค์ประกอบ 6) การกำหนคระยะเวลาในการส่งคำขอปรับปรุงการกำหนดตำแหน่ง 7) การแต่งตั้ง อ.ก.ค. วิสามัญเฉพาะกิจฯ และ 8) การแต่งตั้งคณะกรรมการตรวจสอบและประเมินสถานศึกษา ผลการวิจัยพบว่า การใช้หลักเกณฑ์และวิธีการในการปรับปรุงการกำหนดตำแหน่งผู้บริหารในสถานศึกษา ใน 8 ประเด็น มีความเหมาะสมแล้วในปัจจุบัน สิ่งที่ควรจัดทำหรือปรับปรุงแก้ไขต่อไป ได้แก่ การกำหนดหลักเกณฑ์พิเศษสำหรับโรงเรียนในพื้นที่กันดาร เสี่ยงภัย การกำหนดวิธีการในการตรวจสอบและประเมินโรงเรียน การจัดหาเอกสาร และการชี้แจงหลักเกณฑ์และวิธีการในการกำหนด ตำแหน่งผู้บริหารในสถานศึกษา
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate the current situation and problems of position promotion criteria application of educational institution administrators under the jurisdiction of the Office of the National Primary Education Commission. The study sample consisted of 227 sub-committee in special task teacher civil service sub-commission, 228 committee for school monitoring and evaluation, and 260 educational institution administrators who were answered the questionnaire. The questionnaire form used in this study was divided according to the 8 areas of criteria of position promotion, namely : 1) minimum of number of students, 2) quantitative factors, 3) quality factors, 4) work condition factors, 5) weight each factor, 6) duration to apply for position promotion, 7) appointment of special task teacher civil service sub-commission, and 8) appointment of committee for school monitoring and evaluation. The results of this study indicated that position promotion criteria application of educational institution administrators in all the 8 areas were appropriated at present time. While the areas that needed to be provided or improved in the future included the following : setting special criteria of position promotion of educational institution administrators for schools in remote areas, determining procedures for school monitoring and evaluation, arranging materials, and explanating criteria of position promotion of educational institution administrators.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71562
ISBN: 9746339648
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saisamorn_su_front_p.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Saisamorn_su_ch1_p.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Saisamorn_su_ch2_p.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open
Saisamorn_su_ch3_p.pdf884.49 kBAdobe PDFView/Open
Saisamorn_su_ch4_p.pdf7.34 MBAdobe PDFView/Open
Saisamorn_su_ch5_p.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Saisamorn_su_back_p.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.