Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71591
Title: | ผลกระทบของบันทึกความเข้าใจว่าด้วยโครงการแบ่งผลิตชิ้นส่วนรถยนต์ เฉพาะยี่ห้อและรุ่นของอาเซียนต่อกฎหมาย เกี่ยวกับอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์ของไทย |
Other Titles: | Effects of the memorandum of understanding on brand-to-brand complementation on Thai autoparts industry law |
Authors: | อดุลย์ เหง้าขัวเรียง |
Advisors: | ชุมพร ปัจจุสานนท์ ศุภัช ศุภชลาสัย |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | เขตการค้าเสรีอาเซียน อุตสาหกรรมรถยนต์ รถยนต์ -- ชิ้นส่วน การส่งเสริมการลงทุน |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มุ่งที่จะศึกษากฎหมายและนโยบายต่าง ๆ ของรัฐที่สำคัญที่เกี่ยวข้องกับอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์ในปัจจุบัน บันทึกความเข้าใจว่าด้วยโครงการแบ่งผลิตชิ้นส่วนรถยนท์เฉพาะยี่ห้อและรุ่นของอาเซียน โดยมุ่งเน้น ศึกษาถึงสาระสำคัญ การดำเนินการและผลกระทบของบันทึกฉบับดังกล่าวที่มีต่อกฎหมายที่เกี่ยวข้องกับอุตสาหกรรม ชิ้นส่วนรถยนท์ ตลอดจนแนวทางแก้ไขสำหรับอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนท์ของไทยเมื่อกลุ่มอาเซียนยกเลิกบันทึกฉบับดังกล่าวและมีการทำข้อตกลงฉบับใหม่เข้ามาแทนที่จากการศึกษาพบว่ากฎหมายและนโยบายต่าง ๆ ในปัจจุบันของไทยที่เกี่ยวข้องกับอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์เป็นลักษณะของการปกป้องคุ้มครอง สนับสนุนและส่งเสริมการส่งออก จากการวิเคราะห์บันทึกความเข้าใจว่า ด้วยโครงการ BBC ปรากฏว่า บันทึกความเข้าใจว่าฉบับดังกล่าว มีผลกระทบทั้งทางลบและบวกต่อกฎหมายและนโยบายต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องกับอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์ของไทย คือ นโยบายการบังคับใช้ชิ้นส่วนภายในประเทศ นโยบายส่งเสริมการผลิตชิ้นส่วน นโยบายด้านภาษี (เฉพาะภาษีนำเข้าชิ้นส่วน CKD) ซึ่งออกตามกฎหมายฉบับต่าง ๆ คือ พระราชบัญญัติโรงงาน พระราชบัญญัติส่งเสริมการลงทุน พระราชกำหนดพิกัดอัตราศุลกากร เป็นต้น รวมทั้งส่งผลกระทบต่อรายได้ของรัฐ ดุลการค้าระหว่างประเทศ ผู้ผลิตชิ้นส่วนเพื่อการประกอบรถยนต์ภายในประเทศ อย่างไรก็ตาม เนื่องจากสมาคมอาเซียนได้ยกเลิกบันทึกความเข้าใจว่าด้วยโครงการ BBC และมีการทำข้อตกลงว่าด้วยโครงการความร่วมมือด้านอุตสาหกรรมของอาเซียน (AICO) ขึ้นมาแทน ซึ่งมีผลบังคับใช้เมื่อวันที่ 1 พฤศจิกายน 2539 SEOM จะไม่อนุมัติโครงการ BBC ชุดใหม่อีกต่อไปแต่โครงการ BBC ชุดใดที่ได้รับอนุมัติจาก SEOM แล้วจะยังคงได้รับสิทธิประโยชน์ต่อไปจนกว่าผู้ประกอบรถยนต์ในอาเซียนจะยกเลิกการประกอบรถยนต์แบบ นั้น ๆ ดังนั้น เพื่อเป็นการป้องกันผลกระทบอันจะเกิดจากการดำเนินการภายใต้โครงการ AICO ไทยควรนำชิ้นส่วนรถยนท์ที่ผู้ประกอบรถยนต์ของไทยนำเข้าตามโครงการ BBC หรือชิ้นส่วนรถยนต์ประเภทอื่นที่ไทยยังไม่มีความสามารถ ในการที่จะแข่งขันกับประเทศในสมาชิกอาเซียนอื่นเข้าบรรจุไว้ในรายการยกเว้นการลดภาษีชั่วคราว (Temporary Exclusion List) ในแผนการลดภาษีของ CEPT เพื่อเป็นการเปิดโอกาสให้ผู้ผลิตชิ้นส่วนรถยนต์ของไทยมีระยะเวลาในการปรับตัวและให้รัฐใช้มาตรการต่าง ๆ เพื่อส่งเสริมอุตสาหกรรมผลิตชิ้นส่วนรถยนต์ของไทยให้มีความพร้อมในการแข่งขันก่อนที่สมาคมอาเซียนจะบรรลุเป้าหมาย คือ ลดอัตราภาษีให้เหลือร้อยละ 0-5% ภายในปี 2546 ตามข้อตกลง การจัดตั้งเขตการค้าเสรีอาเซียน (AFTA) |
Other Abstract: | This research examines the laws and policies of government concerning the current autoparts industry; ASEAN's the memorandum of understanding on Brand-to-Brand complementation with emphasizing on the implementation and the impact of such memorandum of which laws are related to autoparts industry including the counter measures for the mentioned industry that ASEAN abandoned the memorandum and issued the new agreement instead. According to the research, it is found that the laws and policies of Thai for autoparts industry are to protect, support and promote the industry. After the analysis of the Memorandum of Understanding on BBC, it released a positive and negative impact on the laws and policies concerning the Thai's Autoparts industry as the local content requirement, the promotion policy for autoparts production and the taxation policy (especially the CKD import duty) with the different laws such as the Factory Act, the Investment Promotion Act and the Emergency Decree on tariff code etc. Moreover, it has the impacts on the state income, trade balance and the local autopart makers. Althought the Asean already canceled BBC and issued the Basic Agreement on the Asean Industry Qooperation Scheme (AICO) in place effective from November 1, 1996 and SEOM will no more approve the new project under BBC, the current BBC projects still receives the preference untill the auto assembler will stop producing those models under BBC before. Therefore, to avoid the impacts caused by procedure of AICO, Thailand should include the autoparts under BBC or other auto parts which would not be competitive with another ASEAN members into the temporary exclusionlist (TEL) in accordance with the plan for tax reduction of CEPT to provide the time for theadaptation of Thai's autoparts makers and for the government to set the policy for the promotion of the autoparts industry to coope with the competitiveness before the ASEAN's achievement which is to reduce the tax to be 0-5% within 2003 according to the agreement of the ASEAN Free Trade Area (A F T A). |
Description: | วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | นิติศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | นิติศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71591 |
ISBN: | 9746356178 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Adul_ng_front_p.pdf | 1.05 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_ch1_p.pdf | 742.99 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_ch2_p.pdf | 3.25 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_ch3_p.pdf | 2.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_ch4_p.pdf | 1.87 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_ch5_p.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_ch6_p.pdf | 1.25 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Adul_ng_back_p.pdf | 2.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.