Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71836
Title: ปัญหาเกี่ยวกับเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ตามการรับรู้ของครูคณิตศาสตร์ เขตการศึกษา 7
Other Titles: Problems concerning mathematics contents at the upper secondary education level as perceived by mathematics teachers, educational region seven
Authors: สุนี เหมยากรณ์
Advisors: สุวัฒนา อุทัยรัตน์
Advisor's Email: Suwattana.U@chula.ac.th
Subjects: คณิตศาสตร์--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)--ไทย
ครูคณิตศาสตร์--ไทย
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์ดังนี้ เพื่อศึกษาปัญหาทั่วไปเกี่ยวกับเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ และเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายที่เป็นปัญหาตามการรับรู้ของครูคณิตศาสตร์ แล้วจัดอันดับของเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ที่เป็นปัญหา ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ ครูผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 7 มีจำนวน 200 คน เครื่องมือที่ใช้ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นคือ แบบสอบถามปัญหาเกี่ยวกับ เนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผลการวิจัยพบว่า 1. ครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 7 มีการรับรู้เกี่ยวกับปัญหาทั่วไปในเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายว่าเป็นปัญหาในระดับมากดังนี้ เนื้อหาและตัวอย่างที่ให้หยาบเกินไป เนื้อหาวิชามีลักษณะเป็นนามธรรมมากเกินไป เนื้อหาวิชาไม่กระตุ้นให้นักเรียนอยากรู้อยากเห็น ตัวอย่างในแต่ละเรื่องน้อยเกินไป แบบฝึกหัดที่สอดคล้องกับเนื้อหาแต่ละตอนไม่เพียงพอ แบบฝึกหัดทางด้านประยุกต์มีน้อยเกินไป 2. ครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 7 มีการรับรู้เกี่ยวกับเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ว่าเป็นปัญหาในระดับมาก 3 หัวข้อ เป็นปัญหาในระดับปานกลาง 67 หัวข้อ และ เป็นปัญหาในระดับน้อย 83 หัวข้อ 3. เนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ที่เป็นปัญหาในระดับมาก 3 หัวข้อเรียงตามลำดับปัญหาจากมากไปหาน้อยคือ 1. การใช้เวกเตอร์พิสูจน์ทฤษฎีบทในเรขาคณิต 2. ผลบวกของอนุกรมอนันต์ที่ไม่เป็นทั้งอนุกรมเลขคณิตและอนุกรม เรขาคณิต 3. การประมาณของค่าคงตัวโดยใช้ระเบียบวิธีกำลังสองน้อยที่สุด
Other Abstract: The purpose of this research were : To study general problems concerning mathematics content and mathematics contents at the upper secondary education level that caused problems as perceived by mathematics teachers and then to rank those mathematics content problems. The subjects consisted of 200 mathematics teachers at the upper secondary education level, educational region seven. A set of questionnaires was constructed by the researcher concerning mathematics content problems at the upper secondary education level. The findings were as follows: 1. The upper secondary school teachers perceived that the general problems concerning mathematics contents were at the high level as follows: some contents and some exercises were not in details; contents were rather abstract; contents did not stimulate the students to acquire knowledge; example in accordance with each part of the contents were not sufficient; the compatible exercises with the contents were not sufficient; applied exercises were not equal to the demand. 2. The upper secondary school teachers perceived that the mathematics contents caused problems at the high level for three items, at the moderate level for 67 items and at the low level for 83 items. 3. The mathematics content problems at the upper secondary education level ranked from high to low level as follows: 3.1 Using Vectors to prove geometric theorem. 3.2 Summation of infinite series to be neither arithmetic series nor geometric series. 3.3 Approximation of constant value by using method of least square.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71836
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1988.97
ISBN: 9745691305
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1988.97
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sunee_he_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ904.53 kBAdobe PDFView/Open
Sunee_he_ch1_p.pdfบทที่ 1806 kBAdobe PDFView/Open
Sunee_he_ch2_p.pdfบทที่ 21.45 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_he_ch3_p.pdfบทที่ 3842.54 kBAdobe PDFView/Open
Sunee_he_ch4_p.pdfบทที่ 41.11 MBAdobe PDFView/Open
Sunee_he_ch5_p.pdfบทที่ 5782.14 kBAdobe PDFView/Open
Sunee_he_back_p.pdfรายการอ้างอิงและภาคผนวก4.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.