Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9935
Title: | การพัฒนารูปแบบและกลยุทธ์การบริหารคุณภาพ สำหรับกิจการนักศึกษา มหาวิทยาลัยเอกชน |
Other Titles: | The development of model and strategies of quality management for student affairs in private universities |
Authors: | ธนีนาฏ ณ สุนทร |
Advisors: | วัลลภา เทพหัสดิน ณ อยุธยา พันธ์ศักดิ์ พลสารัมย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | dwallapa@dpu.ac.th Pansak.P@chula.ac.th |
Subjects: | กิจการนักศึกษา -- การบริหาร การบริหารคุณภาพโดยรวมทางการศึกษา สถาบันอุดมศึกษาเอกชน |
Issue Date: | 2545 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาสภาพการบริหารกิจการนักศึกษา พัฒนาเกณฑ์มาตรฐานการบริหารกิจการนักศึกษา และสร้างรูปแบบการบริหารคุณภาพสำหรับกิจการนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชน ประชากรที่ใช้เก็บข้อมูลในครั้งนี้ คือผู้บริหารกิจการนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชน 21 สถาบันจำนวน 125 คน โดยศึกษาสภาพการบริหารกิจการนักศึกษา ปัญหาการบริหารกิจการนักศึกษา การยอมรับและแนวโน้มการนำการบริหารคุณภาพมาประยุกต์ใช้ องค์ประกอบที่เหมาะสมของรูปแบบการบริหารคุณภาพ และเกณฑ์มาตรฐานการบริหารคุณภาพ นำข้อมูลที่ได้รับมาวิเคราะห์ผล เพื่อกำหนดรูปแบบและกลยุทธ์การบริหารคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่ากิจการนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชนมีภารกิจ 2 ด้านคือ 1) ด้านการพัฒนานักศึกษาได้แก่ งานกิจกรรมนักศึกษางานวิจัยนักศึกษา 2) ด้านการบริการนักศึกษาได้แก่ งานบริการสวัสดิการ ทุนการศึกษา แนะแนว และงานอนามัย เกณฑ์มาตรฐานกิจการนักศึกษามี 7 ด้านประกอบด้วย 1) สภาวะผู้นำของผู้บริหาร 2) ความสามารถในการวางแผนกลยุทธ์ 3) การมุ่งเน้นความต้องการของนักศึกษา 4) การนำสารสนเทศมาวิเคราะห์เพื่อตัดสินใจ 5) การบริหารทรัพยากรบุคคล 6) การควบคุมกระบวนการทำงาน 7) การประเมินผลการดำเนินงาน รูปแบบการบริหารคุณภาพสำหรับกิจการนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชนประกอบด้วย การกำหนดวัตถุประสงค์ภารกิจ โครงสร้างความรับผิดชอบในการบริหารคุณภาพ และวิธีการดำเนินงาน กลยุทธ์การบริหารคุณภาพมี 4 ด้านคือ ด้านความรับผิดชอบ และความมุ่งมั่นของผู้บริหาร ด้านการจัดสรรและจัดหาทรัพยากร ด้านการควบคุมกระบวนการปฏิบัติงาน ด้านการตรวจติดตามและประเมินผล กลยุทธ์แต่ละด้านมีวธีการปฏิบัติคือ 1) จัดทำเอกสารเป็นลายลักษณ์อักษร 2) มีเอกสารแสดงว่ามีการจัดสรรทรัพยากร 3) มีคู่มือการทำงานทุกฝ่าย 4) มีการประเมินผลทั้งระบบ นำรูปแบบและกลยุทธ์การบริหารคุณภาพไปจัดตั้งที่สำนักกิจการนักศึกษา มหาวิทยาลัยเซนต์จอห์น ประเมินสัมฤทธิ์ผลและความสอดคล้องของระบบ โดยใช้เกณฑ์มาตรฐานการบริหารคุณภาพปรากฎผลในเชิงปริมาณมีค่าเฉลี่ยของความ สอดคล้องทั้งระบบร้อยละ 89.2 |
Other Abstract: | The objectives of this research were to study the current conditions of student affairs administration in private universities, to develop the criteria used in student affairs management, and to create a quality management model for student affairs in private universities. The population for this study consisted of 125 student affairs administrators in 21 private educational institutions. The scope of the research covered the study of the current situations in student affairs administration, existing problems, acceptance and tendency to apply the quality management model to student affairs administration, suitable components of the quality management model, and the standard criteria in quality management. The data obtained from the above study were analyzed in order to create the quality management model and strategies for quality management of student affairs in private universities. The research found that the Office of Student Affairs in private universities had 2 major functions 1) to develop the students such as student activities and student discipline. 2) to provide services to students in welfare, financial support, guidance and health. There were 7 criteria used in measuring the quality of student affairs, namely: 1) leadership skills 2) strategy planning ability 3) students needs satisfaction emphasis 4) information and analysis in decision making 5) human resource management 5) work process control 7) performance outcome. The quality model employed in student affairs department of private universities consisted of setting up the objectives, mission, organization, responsibilities, and work process. Moreover, private universities applied 4 strategies to achieve quality management in student affairs, which were the strategy on management responsibility, strategy on resource allocation, strategy on operation process control, and strategy on follow-up and evaluation. Work process: 1) provide written documents. 2) form documents showing resource provision 3) set up work instructions for all sections. 4) evaluate the whole system. The quality model and 4 strategies were implemented at the Office of Student Affairs at Saint John's University. The achievement and conformance of the model were evaluated by using the standard criteria of quality management. The results of the conformance determination of the whole system revealed in the quantity of 89.2 percent |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545 |
Degree Name: | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | อุดมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9935 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2002.749 |
ISBN: | 9741719264 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2002.749 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
taneenart.pdf | 4.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.