Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67199
Title: รูปแบบการให้สินเชื่อเพื่อที่อยู่อาศัยรายย่อย ของธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทย
Other Titles: Mortgage loans of the Islamic Bank of Thailand
Authors: ภณชนก เมธเศรษฐ
Advisors: ยุวดี ศิริ
กิตติ พัฒนพงศ์พิบูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Yuwadee.S@Chula.ac.th
ไม่มีข้อมูล
Subjects: ธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทย
สินเชื่อที่อยู่อาศัย
เงินกู้
พฤติกรรมผู้บริโภค
Islamic Bank of Thailand
Mortgage loans
Loans
Consumer behavior
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทยเริ่มเปิดดำเนินกิจการครั้งแรกเมื่อวันที่ 12 มิถุนายน 2546 โดยมีจุดประสงค์เพื่อสนองความต้องการทางการเงินตามหลักการอิสลามโดยมีคณะที่ปรึกษาชะรีอะฮ์ให้คำแนะนำและตรวจสอบให้ถูกต้องตามหลักศาสนาอิสลามปัจจุบันเปิดดำเนินการมาเป็นระยะเวลา 9 ปี พบว่ายังไม่มีงานวิจัยที่ประเมินการดำเนินงานของธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทยว่าเป็นตามจุดประสงค์ในการก่อตั้งหรือไม่ โดยเฉพาะด้านการให้สินเชื่อที่อยู่อาศัยรายย่อย การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ในการศึกษาถึง1.รูปแบบในการให้สินเชื่อที่อยู่อาศัยรายย่อยเพื่อผู้ที่ต้องการซื้อที่อยู่อาศัยรายบุคคล2.ปัจจัยที่มีผลต่อการใช้สินเชื่อที่อยู่อาศัยของธนาคารอิสลาม3.ข้อจำกัดในการใช้สินเชื่อที่อยู่อาศัยของธนาคารอิสลาม ผลการศึกษาพบว่าช่วงก่อนปีพ.ศ.2551 ธนาคารอิสลามใช้รูปแบบอัตรากำไรคงที่แบบสัญญาการเช่าซื้อตลอดระยะเวลาการกู้แต่หลังจากปีพ.ศ.2551 การให้สินเชื่อที่อยู่อาศัยของธนาคารอิสลามเปลี่ยนรูปแบบเป็น “อัตรากำไรคงที่แบบพิเศษ”มีการคิดอัตรากำไรที่ปรับได้โดยธนาคารให้ “ส่วนลด” แก่ลูกค้าและธนาคารคิด อัตรากำไรคงที่แบบพิเศษดังกล่าวต่ำกว่าอัตราดอกเบี้ยของธนาคารพาณิชย์ทั่วไปดังนั้นธนาคารอิสลามจึงสามารถแข่งขันกับธนาคารพาณิชย์ทั่วไปได้ส่งผลให้หลังจากปีพ.ศ. 2551 เป็นต้นมาธนาคารอิสลามแห่งประเทศไทยมีปริมาณการใช้สินเชื่อที่อยู่อาศัยรายย่อยเพิ่มขึ้นเป็นจำนวนมาก สรุปผลการศึกษาการเลือกใช้สินเชื่อที่อยู่อาศัยของธนาคารอิสลามมีทั้งลูกค้าชาวมุสลิมและศาสนาอื่นๆ ลูกค้าที่ใช้บริการสินเชื่อเพื่อที่อยู่อาศัยของธนาคารอิสลามที่เป็นชาวมุสลิมให้เหตุผลในการตัดสินใจใช้สินเชื่อที่อยู่อาศัยจากธนาคารอิสลามเพราะ 1.เรื่องความถูกต้องตามหลักศาสนาการปลอดดอกเบี้ย 2.การผ่อนชำระต่อเดือนที่ต่ำ3.ความเชื่อในเรื่องการช่วยเหลือซึ่งกันและกันของชาวมุสลิมตามลำดับ ผู้นับถือศาสนาอื่นให้เหตุผลที่ ตัดสินใจใช้บริการจากธนาคารอิสลามเพราะ1.การผ่อนชำระต่อเดือนที่ต่ำ2.รูปแบบเงินงวดคงที่ 3.ได้รับการ แนะนำเชิญชวนจากผู้อื่น ตามลำดับในขณะที่ชาวมุสลิมที่ไม่เลือกใช้สินเชื่อที่อยู่อาศัยจากธนาคารอิสลามแบ่งเป็น 1.ใช้บริการสินเชื่อของธนาคารพาณิชย์ทั่วไป 2.ใช้เงินสดจากการเก็บออมของตนเอง ชาวมุสลิมที่ใช้บริการจากธนาคารพาณิชย์ให้เหตุผลที่ไม่ใช้ธนาคารอิสลามเพราะ1.คุ้นเคยกับระบบธนาคารพาณิชย์ 2.ธนาคารพาณิชย์มีการอนุมัติสินเชื่อที่รวดเร็วส่วนชาวมุสลิมที่ใช้เงินสดในการซื้อที่อยู่อาศัยให้เหตุผลที่ไม่ใช้บริการสินเชื่อที่อยู่อาศัยเพราะไม่ต้องการเป็นหนี้ ข้อเสนอแนะงานวิจัย ธนาคารอิสลามควรมีการประชาสัมพันธ์ อธิบายเรื่องรูปแบบสินเชื่อที่อยู่อาศัยของธนาคารอิสลามแก่ประชาชนให้เข้าใจโดยทั่วกัน เนื่องจากรูปแบบสินเชื่อที่ธนาคารอิสลามคิด “กำไรคงที่แบบพิเศษ” เป็นเรื่องที่อาจเข้าใจยากกว่าระบบดอกเบี้ยลอยตัวของธนาคารพาณิชย์ทั่วไป
Other Abstract: The Islamic Bank of Thailand was first established on June 12, 2003 with the objective of providing financial services that are in accordance with Islamic principles, and are examined and advised upon by sharia board of supervisor. The bank has been in operation for 9 years but there has been no research to assess whether the operation has met all of its goals, particularly to provide housing mortgage loans for small borrowers. The objectives of the research are to study: 1) the format of housing loans to individual borrowers who need mortgages; 2) the factors affecting the bank’s mortgages customer; and 3) limitations of the bank’s mortgages business. It was found that before 2008, the bank used a fixed profit rate for its hire-purchase contracts. However, after 2008, the format of the bank’s mortgage loans was changed to a “special fixed profit rate” allowing an adaptable way of determining the rate. In this new format, the bank can give its customers “discounts” and give the special fixed profit rate lower than the mortgage rate of commercial banks. This enables Islamic banks to compete with the commercial banks. Since 2008, the Islamic Bank of Thailand has been able to significantly increase its housing mortgage loans to small borrowers. In conclusion, the bank’s housing mortgage loan customers consist of Muslim customers as well as those of other religions. The bank’s Muslim customers stated that they decided to use the bank’s services because of the following reasons: 1) its adherence to Islamic principles; 2) the low monthly installments; and 3) the belief in the Muslim idea of helping each other, respectively. As for the customers of other religions, the reasons for their decision to use the bank’s financial services were: 1) the low monthly installments; 2) the fixed financial format; and 3) the advice received from others, respectively. Muslims who chose not to use the bank’s housing loans service can be classified into groups of people who were: 1) those who got loans from general commercial banks; and 2) those who use their own savings. Muslims who used commercial banks gave these reasons for their choice: 1) they were more familiar with commercial banks; and 2) commercial banks delivered swift loan services. As for Muslims who chose to use their savings to buy home said they did not wish to be in debt. As regards recommendations, Islamic banks should make public relations efforts to explain their housing loans to general customers. This is because the Islamic bank concept of “special fixed profit rate” is a more complex than that of the commercial banks’ floating mortgage rate.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67199
Type: Thesis
Appears in Collections:Arch - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panachanok_me_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ970.25 kBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch1_p.pdfบทที่ 11.06 MBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch2_p.pdfบทที่ 21.76 MBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch3_p.pdfบทที่ 31.34 MBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch4_p.pdfบทที่ 41.41 MBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch5_p.pdfบทที่ 51.11 MBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch6_p.pdfบทที่ 61.08 MBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_ch7_p.pdfบทที่ 7943.67 kBAdobe PDFView/Open
Panachanok_me_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก3.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.