Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68013
Title: | แบบจำลองโดยทั่วไปของเครื่องยนต์สำหรับการทำนายอัตราการสิ้นเปลืองน้ำมันเชื้อเพลิง |
Other Titles: | A generalised engine model for fuel consumption prediction |
Authors: | กฤษฎา พุกะทรัพย์ |
Advisors: | คณิต วัฒนวิเชียร |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Kanit.W@Chula.ac.th |
Subjects: | รถยนต์ -- เครื่องยนต์ -- การทดสอบ รถยนต์ -- การใช้เชื้อเพลิง น้ำมันเชื้อเพลิง -- การเผาไหม้ Automobiles -- Motors -- Testing Automobiles -- Fuel consumption Petroleum as fuel -- Combustion |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ข้อมูลที่ได้จากการทดสอบเครื่องยนต์บนแท่นไดนาโมมิเตอร์จะถูกนำสร้างเป็น Performance Map ได้ ซึ่งเป็นที่มาของแผนภูมิที่แสดงความสัมพันธ์ระหว่างอัตราส่วนแรงบิดเบรค, อัตราส่วนความเร็วรอบและประสิทธิภาพเชิงความร้อนเบรคของเครื่องยนต์ ซึ่งสามารถใช้เปรียบเทียบกับเครื่องยนต์ที่แตกต่างกันได้ ดังนั้น จำนวนการทดสอบของชนิดเครื่องยนต์ที่เหมาะสมจะสามารถนำมาสร้างเป็นแผนภูมิเฉลี่ย (Generalised Map) ด้วยวิธีทางสถิติได้ ประกอบกับความรู้ในเรื่องอัตราทดเกียร์และรูปแบบการขับขี่ แผนภูมินี้จะสามารถประมาณอัตราการสิ้นเปลืองเชื้อเพลิงที่เกิดขึ้นได้ในเครื่องยนต์ชนิดต่าง ๆ นอกจากนี้ยังสามารถขยายไปใช้งานกับศูนย์บริการหรือบริษัทที่ทำการวิจัยเพื่อปรับปรุงเครื่องยนต์ต่าง ๆ ได้ นั่นคือเมื่อมี Generalised Map แล้วความจำเป็นที่จะต้องมีข้อมูลเฉพาะของเครื่องยนต์แต่ละเครื่องก็จะลดลงได้ ในงานวิจัยนี้ได้สร้าง Generalised Map มาจากข้อมูลการทดสอบของเครื่องยนต์ Toyota Model 4A-FE ขนาด 1587 cc, เครื่องยนต์ Toyota Model 3E ขนาด 1498 cc. และเครื่องยนต์ Mitsubishi Model G32B ขนาดเครื่องยนต์ 1597 cc. ซึ่งมีสัดส่วนการใช้งานรวมในเขตกรุงเทพฯ เมื่อเทียบกับเครื่องยนต์ขนาดเดียวกันคิดเป็นปริมาณร้อยละ 60 ดังนั้นจึงสามารถใช้ Generalised Map เป็นตัวแทนของเครื่องยนต์เบนซินขนาด 1300-1600 cc. ในเขตกรุงเทพฯ ได้ ในการสร้าง Generalised Map นั้นจะได้จากการเฉลี่ยข้อมูลจากการทดสอบเครื่องยนต์ที่สภาวะคงที่บนแท่นไดนาโมมิเตอร์ด้วยวิธีทางสถิติ พร้อมปรับสัดส่วนเนื่องจากปริมาณการใช้งานที่แตกต่างกันในท้องตลาดของเครื่องยนต์แต่เครื่องและปรับสัดส่วนเนื่องจากปริมาณการใช้น้ำมันเชื้อเพลิงที่แตกต่างกันด้วย ซึ่งพบว่าช่วงการทำงานของเครื่องยนต์ใน Generalised Map ที่ให้ประสิทธิภาพเชิงความร้อนเบรกสูงสุดถึง 24.537 % คือ ช่วงอัตราส่วนแรงบิดเบรก 0.80 และอัตราส่วนความเร็วรอบ 0.45 สำหรับการนำ Generalised Map ไปใช้ในการทำนายอัตราการสิ้นเปลืองเชื้อเพลิงในการขับขี่ ซึ่งใช้เครื่องยนต์ขนาด 1600 cc. ตามแบบแผนการขับขี่ (Driving Pattern) ที่กำหนดโดย ECE 15 พบว่าสามารถทำนายการสิ้นเปลืองเชื้อเพลิงจากการขับขี่ใน 1 วัฎจักรได้ประมาณ 231.69 cc. ซึ่งมีความ คลาดเคลื่อนเพียงร้อยละ 0.54 เท่านั้นเมื่อเทียบกับปริมาณเชื้อเพลิงโดยเฉลี่ยที่คำนวณจาก Performance Map ของแต่ละเครื่องยนต์ |
Other Abstract: | Data obtained during the engine dynamometer testing are used to produce engine performance maps. The engine maps employ normalised brake torque, normalised speed and brake thermal efficiency to allow comparison between dissimilar engines. A sufficient number of engine tests has been carried out and sufficient data have been collected to construct a generalized engine map by statistical method. With the application of suitable equations and a knowledge gear the vehicle is used, over a driving cycle, this map may be used to determine the fuel consumption for a variety of different engines. Furthemore, this could be extended to tuning centers and engine modified companies whom deal with many different makes. The existence of a generalised map would implied that carrying the data for each individual engine would be unnecessary. Generalised Map in this thesis has been constructed from engine testing data of a Toyota Model 4 A-FE (1587 cc.), a Toyota Model 3E (1498 cc.) and a Mitsubishi Model G32B (1597 cc.) which all have the total market share of 60% compare with the same capacity of engine’s population employed in Bangkok. This Generalised Map also compiles the statistical weights due to both amount of different engine’s models and the use of different fuel grades in the market share. Therefore, this generalised Map can represent SI engine capacity of 1300-1600 cc. in Bangkok. The result was found that Generalised Map has the maximum brake thermal efficiency of 24.537% at normalized brake torque 0.8 and normalized speed 0.45 Fuel consumption that is estimated from Generalised Map by simulating a drive of vehicle along the ECE15 driving pattern shows an approximate fuel consumption of 231.69 cc. per a test cycle. This figure contains 0.54% error compares with an estimated average value from the individual engine performance maps. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเครื่องกล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68013 |
ISBN: | 9743323031 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kritsada_pu_front_p.pdf | หน้าปก และบทคัดย่อ | 1.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 895.43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 1.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 840.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 937.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch6_p.pdf | บทที่ 6 | 1.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch7_p.pdf | บทที่ 7 | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Kritsada_pu_ch8_p.pdf | บรรณานุกรม และภาคผนวก | 642.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.