Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71697
Title: บทบาทหนังตะลุงทางโทรทัศน์ในการถ่ายทอดความรู้
Other Titles: Knowledge transfer through shadow plays on television
Authors: อินทิรา สุวรรณ
Advisors: จุมพล รอดคำดี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Joompol.R@Chula.ac.th
Subjects: สื่อพื้นบ้าน
สื่อมวลชน
หนังตะลุง
รายการโทรทัศน์
Folk media
Mass media
Television programs
Issue Date: 2540
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนมีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์บทบาทหนังตะลุงในด้านการถ่ายทอดความรู้ทางโทรทัศน์และวิธีการนำเสนอ วิธีการวิจัยใช้การวิเคราะห์เนื้อหาวีดิทัศน์หนังตะลุงที่แสดงหางสถานีวิทยุโทรทัศน์แห่งประเทศไทย ช่อง 11 นครศรีธรรมราช จำนวน 9 เรื่อง พ.ศ.2535 และการสัมภาษณ์นายหนังตะลุงจำนวน 5 คน ผลการวิจัยพบว่า หนังตะลุงทางโทรทัศน์ถ่ายทอดสาระความรู้ 4 ประเด็น 1) การประพฤติปฏิบัติตนในสังคม 2) ความรู้เรื่องโรคเอดส์ 3) ความรู้เรื่องสภาพทั่วไปทางการเมือง 4) ความรู้เรื่องการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม รวมทั้งมีบทบาทในการอบรมสั่งสอน ให้ข้อมูลข่าวสารและแสดงความคิดเห็นสำหรับบทบาทการให้ความรู้ของหนังตะลุงทางโทรทัศน์นี้เห็นเพียงการทำหน้าที่รอง ส่วนหน้าที่หลักคือให้ความบันเทิง วิธีการนำเสนอความรู้ของหนังตะลุงทางโทรทัศน์ แยกเห็นสองส่วน คือ ส่วนที่เป็นนิยายและส่วนที่เป็นความรู้ โดยนำเสนอได้ 4 รูปแบบ ได้แก่ 1) ผูกโครงเรื่อง 2) บทเจรจา 3) บทพากย์ , 4) คำบรรยาย
Other Abstract: The purpose of this research was to analyse the role of shadow plays on television as knowledge transfer medium as well as the presentation of the shadow plays through television. Content analysis of 9 shadow plays showed on the television channel 11 Thailand, Nakorn Sri Thammarat in B.E. 2535, was undertaken and 5 shadow play managers were interviewed for data collection. The results revealed that the role of knowledge transfer by shadow plays covered 4 area as followsะ 1) social manner 2) AIDS prevention 3) politics 4) environment conservation. Eventhough the shadow-play television programs can play the role of information and opinion distributor, couple with the role of educator, it is likely that the entertainment function is still the major role. The presentation of knowledge through shadow plays on television devided in 2 formats: 1) fiction 2) knowledge. Both formats are presented in 4 types as follows: a) plot b) dialoque c) script d) narration.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71697
ISBN: 9746369504
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Indira_su_front.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ236.29 kBAdobe PDFView/Open
Indira_su_ch1.pdfบทที่ 1360.35 kBAdobe PDFView/Open
Indira_su_ch2.pdfบทที่ 2355.77 kBAdobe PDFView/Open
Indira_su_ch3.pdfบทที่ 373.29 kBAdobe PDFView/Open
Indira_su_ch4.pdfบทที่ 41.37 MBAdobe PDFView/Open
Indira_su_ch5.pdfบทที่ 51.09 MBAdobe PDFView/Open
Indira_su_ch6.pdfบทที่ 6505.47 kBAdobe PDFView/Open
Indira_su_back.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.