Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12109
Title: ผลกระทบของการเกิดรอยแตกร้าวขนาดเล็กเนื่องจากแรงดันน้ำต่อคุณสมบัติทางวิศวกรรมของวัสดุผสมระหว่างทรายกับเบนโทไนต์
Other Titles: Effect of hydraulic fracture on engineering properties of sand-bentonite mixture
Authors: ก้องเกียรติ วิเศษรัตน์
Advisors: สุพจน์ เตชวรสินสกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: tsupot@chula.ac.th
Subjects: ทราย
เบนทอไนต์
แรงดันน้ำ
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัสดุผสมทรายกับเบนโทไนต์ถูกผสมขึ้นภายใต้การตรวจสอบคุณภาพของวัสดุผสมทุกขั้นตอน เพื่อให้ได้ปริมาณเบนโทไนต์ปริมาณความชื้น และความหนาแน่นแห้งตามที่ได้ออกแบบไว้ โดยทรายที่ใช้มีขนาดอยู่ในช่วง 0.07 ถึง 0.12 ม.ม. ค่าความถ่วงจำเพาะ 2.64 วัสดุผสมที่ปริมาณเบนโทไนต์ 8, 10, 12 และ 14 เปอร์เซ็นต์เบนโทไนต์ สามารถหาค่าความถ่วงจำเพาะได้ประมาณ 2.64 และค่าความหนาแน่นแห้งสูงสุดประมาณ 17.8-18.3 กิโลนิวตันต่อลูกบาศก์เมตร ความชื้นที่เหมาะสมอยู่ในช่วง 12.29-14.26 เปอร์เซ็นต์ วัสดุผสมถูกบดอัดลงในกระบอกเซลล์โลหะที่สร้างขึ้นมาเพื่อทำการทดสอบหารอยแตกร้าวโดยเฉพาะ โดยมีขนาดเส้นผ่านศูนย์กลาง 30 ซม. แผ่นก่อรอยแตกร้างถูกฝังไว้ที่กึ่งกลางของตัวอย่าง หลังจากที่ตัวอย่างถูกบดอัดจนมีความหนาแน่นแห้งประมาณ 17.0 กิโลนิวตันต่อลูกบาศก์เมตรแล้ว ให้น้ำหนักกดทับตัวอย่าง 100, 250, และ 400 กิโลปาสคาล วัดอัตราการทรุดตัว ทำให้ตัวอย่างอิ่มตัว และทดสอบความสามารถในการไหลซึมผ่านวัสดุผสมของน้ำ ค่าสัมประสิทธิ์ในการไหลซึมผ่านทรายเปล่าและวัสดุผสมอยู่ในช่วง 10 -6 - 10 -7 และ 10 -8 - 10 -10 เมตรต่อวินาทีตามลำดับ ในการทดสอบหาความสามารถในการก่อรอยแตกร้าวโดยใช้แรงดันน้ำสามารถสรุปได้ว่าความสามารถดังกล่าวขึ้นอยู่กับปริมาณเบนโทไนต์ที่ใช้เป็นส่วนผสม น้ำหนักกดทับ และความหนาแน่นของตัวอย่าง โดยที่ปริมาณเบนโทไนต์ 8 และ 10 เปอร์เซ็นต์ ค่าอัตราส่วนระหว่างแรงดันที่ก่อให้เกิดรอยแตกร้าวกับน้ำหนักกดทับมีค่าใกล้เคียง 1.0 และเพิ่มขึ้นเป็น 1.6 ที่ปริมาณเบนโทไนต์ 12 เปอร์เซ็นต์ และที่ปริมาณเบนโทไนต์ 14 เปอร์เซนต์แรงดันน้ำที่ก่อให้เกิดรอยแตกร้าวมีค่าใกล้เคียงกันประมาณ 300 กิโลปาสคาล ทั้งที่น้ำหนักกดทับ 100 และ 250 กิโลปาสคาล ตัวอย่างที่เก็บหลังจากการทดสอบสิ้นสุดนำไปหาความสามารถในการต้านทางแรงเฉือนได้ค่าอยู่ในช่วง 25 ถึง 60 กิโลปาสคาล
Other Abstract: Hydraulic fracturing is frequently applied in the petroleum industry as a method of reservoir stimulation, and appearing to have useful environmental and geotechnical applications. The contaminants may be widespread to pollute larger area by the unintentionally formed hydraulic fracture. The injection of grout, in-situ permeability test, recharging of ground water, dam construction, etc., are the main causes forming the hydraulic fracture, only if the pressure using in the process is not properly controlled. In the present study, attempts have been paid in defining the effects of hydraulic fracture on the engineering properties of sand-bentonite mixture, which is often used as hydraulic barrier in the construction of earth dam, as the lining of waste disposal unit. In summary, hydraulic fracturing involves the injection of fluid (water) in to cylindrical blocks of compacted sand-bentonite mixture, under over burden pressure designed, at a rate that is sufficient to initiate a fracture. A fracture cell is a hollow steel section (inside diameter 30 cm) which upper movable side used for loading. The pressue of 50 kPa was used for loading. The pressure of 50 kPa was used for vertical permeability tests. The coefficient of permeability, of sand and sand bentonite mixture, kv is 10 -6 - 10 -7 and 10 -8 - 10 -10 m/s, respectively. Under over burden pressure is 100, 250 and 400 kPa, ratio of hydraulic pressure to overburden stress is 1.0 in 8, and 10% bentonite, and more than 1.6 in 12% bentonite. However, rate of hydraulic fracture to induce hydraulic fracture in 14% bentonite, under overburden pressure 100 and 250 kPa is 300 kPa. The other engineering properties such as undrained shear strength, deformation characteristic, maximum dry density have been tested.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/12109
ISBN: 9743318208
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kongkiat_Vi_front.pdf769.73 kBAdobe PDFView/Open
Kongkiat_Vi_ch1.pdf703.64 kBAdobe PDFView/Open
Kongkiat_Vi_ch2.pdf790.62 kBAdobe PDFView/Open
Kongkiat_Vi_ch3.pdf993.23 kBAdobe PDFView/Open
Kongkiat_Vi_ch4.pdf970.77 kBAdobe PDFView/Open
Kongkiat_Vi_ch5.pdf728.85 kBAdobe PDFView/Open
Kongkiat_Vi_back.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.