Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17957
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง "การขับถ่าย" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Construction of a science programmed lesson on "Excretion" at the upper secondary education level
Authors: กอบกุล รัตนสุวรรณ
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ชีววิทยา -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2520
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างบทเรียนแบบโปรแกรม วิชาวิทยาศาสตร์เรื่อง “การขับถ่าย” สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้ดำเนินการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเป็นลำดับขั้นดังนี้ คือ ศึกษาหลักสูตร ชีววิทยา ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหนังสือแบบเรียนชีววิทยาต่าง ๆ เลือกชนิดและเทคนิคในการสร้างบทเรียน ตั้งวัตถุประสงค์ทั่วไป และวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของบทเรียน สร้างบทเรียนและแบบสอบให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ แล้วนำบทเรียนที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียน ระดับมัธยมศึกษาปีที่ 4 3 ครั้ง นำผลการทดลองมาแก้ไข และวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 96.46/80.94 ซึ่งต่ำกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ แต่เมื่อวิเคราะห์ผลต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรม ปรากฏว่าแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .01 จึงกล่าวได้ว่าบทเรียนเรื่อง “การขับถ่าย” นี้ทำให้นักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้น
Other Abstract: The purpose of this research was to construct a science programmed lesson on “Excretion” at the Upper Secondary Education Level, and to find out its effectiveness according to the 90/90 standard. Research procedures and activities were carried out in steps as follow : studying the curriculum of biology and the biology textbooks at the Upper Secondary Education Level ; Selecting of kinds and techniques for constructing the programmed lesson ; defining the general and behavioral objectives ; constructing the programmed lesson and a test to meet the defined objectives to used as the pre-test and post-test ; and trying out three times with the student at the Upper Secondary Education Level. The result of the study showed that the effectiveness of the programmed lesson was 96.46-80.94, which was lower than the 90/90 standard. However, the analysis of the arithmetic means of both pre-test and post-test have indicated a statistically significant difference at the level of .01. It could be concluded that this programmed lesson has significant improved the knowledge of the students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2520
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17957
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kobkul_Ra_front.pdf342.93 kBAdobe PDFView/Open
Kobkul_Ra_ch1.pdf357.17 kBAdobe PDFView/Open
Kobkul_Ra_ch2.pdf825.3 kBAdobe PDFView/Open
Kobkul_Ra_ch3.pdf365.5 kBAdobe PDFView/Open
Kobkul_Ra_ch4.pdf282.97 kBAdobe PDFView/Open
Kobkul_Ra_ch5.pdf311.19 kBAdobe PDFView/Open
Kobkul_Ra_back.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.