Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24306
Title: การเปรียบเทียบความตรงของมาตรทัศนคติโดยเทคนิคนัยจำแนก ที่สร้างจากคุณศัพท์ต่างมิติ
Other Titles: A comparison of the validity of semantic differential attitude scales constructed from different dimensional adjectives
Authors: วิชัย บุญชูดวง
Advisors: สมหวัง พิธิยานุวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ทัศนคติ
การศึกษา -- วิจัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความตรงร่วมสมัยของมาตรวัดทัศนคติที่สร้างโดยเทคนิคนัยจำแนก 2 ชุดคือ ชุด ก. เป็นแบบวัดที่สร้างขึ้นโดยใช้มาตรวัดซึ่งเป็นคำคุณศัพท์คู่ที่อยู่ในมิติด้านประเมินค่าอย่างเดียว ชุด ข.เป็นแบบวัดที่สร้างโดยใช้มาตรวัดซึ่งประกอบด้วยคำคุณศัพท์คู่ที่อยู่ในมิติด้านประเมินค่า มิติด้านศักยภาพและมิติด้านกิจกรรม กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักศึกษาวิทยาลัยครูกลุ่มวิทยาลัยครูภาคใต้ ปีการศึกษา 2525 จำนวน 418 คน ไค้มาโดยวิธีสุ่มตัวอย่างตามกลุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบวัดทัศนคติต่อวิชาชีพครูที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นโดยใช้เทคนิคนัยจำแนก 2 ชุด คือชุด ก.และชุด ข. ซึ่งมีค่าความเที่ยงเป็น 0.84 และ 0.81 ตามลำดับ กับแบบวัดทัศนคติต่อวิชาชีพครูของภาควิชาวิจัยการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ซึ่งสร้างตามทฤษฏีทัศนคติของพิซบีน ผู้วิจัยนำแบบวัดทั้ง 3 ชุดไปใช้วัดกลุ่มตัวอย่างประชากร นำผลมาหาความสัมพันธ์โดยใช้สหสัมพันธ์แบบเปียร์สัน และเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างกลุ่มนักศึกษาที่มีทัศนคติต่อวิชาชีพครูสูงกับกลุ่มนักศึกษาที่มีทัศนคติต่อวิชาชีพครูต่ำโดยวิธีทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า แบบวัดชุด ก. และแบบวัดชุด ข. มีความตรงร่วมสมัยและความตรงเชิงจำแนกเท่าเทียมกัน
Other Abstract: The purpose of this study was to compare the concurrent validity of two semantic differential attitude scales. Form A was the scale which constructed from the bipolar adjectives in the evaluative dimension only. Form B was consisted of the scales in the evaluative dimension, potential dimension and activity dimension. Subjects were 418 students of Teacher Colleges in the South of Thailand in the 1982 academic year that they were selected by the technique of multi-stages cluster random sampling. All subjects were administered the following instruments ะ two sets of semantic differential attitude scales were constructed by the researcher, form A and form B. The reliability of the scales was found to be 0.84 and 0.81 respectively. And the other set was the scale of the Department of Educational Research, Faculty of Education, Chulalongkorn University. It was constructed conforming to Fishbein’s attitude theory. Obtained data were analysed by using Pearson's product moment correlation and t-test. The results indicated that both of form A and form B have the same concurrent validity and discrimination validity
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24306
ISBN: 9745620033
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vichai_Bo_front.pdf431.04 kBAdobe PDFView/Open
Vichai_Bo_ch1.pdf367 kBAdobe PDFView/Open
Vichai_Bo_ch2.pdf521.51 kBAdobe PDFView/Open
Vichai_Bo_ch3.pdf473.78 kBAdobe PDFView/Open
Vichai_Bo_ch4.pdf454.02 kBAdobe PDFView/Open
Vichai_Bo_ch5.pdf383.91 kBAdobe PDFView/Open
Vichai_Bo_back.pdf513.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.