Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24698
Title: ความคิดเห็นของผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึก เกี่ยวกับการบริหารหลักสูตรการฝึกเตรียมเข้าทำงานของสถาบันพัฒนาฝึมือแรงงาน กรมแรงงาน
Other Titles: Opinions of administrators, personnel and trainers concerning the administration of the pre-empolyment basic trade skills training curriculum of The Institute for Skill Development, Department of Labour
Authors: เนตรนารี หนุนภักดี
Advisors: บุญมี เณรยอด
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: สถาบันพัฒนาฝีมือแรงงาน
หลักสูตร -- การบริหาร
การฝึกอาชีพ -- หลักสูตร
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึก เกี่ยวกับสภาพการบริหารหลักสูตรการฝึกเตรียมเข้าทำงาน 2. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึกเกี่ยวกับปัญหาการบริหารหลักสูตรการฝึกเตรียมเข้าทำงาน 3. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึกเกี่ยวกับสภาพการบริหารและปัญหาการบริหารหลักสูตรการฝึกเตรียมเข้าทำงาน ของแต่ละสถาบันฯ วิธีดำเนินการวิจัย ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วยประชากร 3 กลุ่มคือ ผู้บริหารจำนวน 37 คน บุคลากรจำนวน 53 คน และครูฝึกจำนวน 228 คน รวมทั้งสิ้น 318 คน จากสถาบันพัฒนาฝีมือแรงงานกรุงเทพฯ และในส่วนภูมิภาคคือ สถาบันพัฒนาฝีมือแรงงานราชบุรี ชลบุรี ลำปาง ขอนแก่น และสงขลา รวมทั้งสิ้น 6 แห่ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม 3 ชุด สำหรับผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึก มีลักษณะเป็นแบบตรวจสอบ แบบประเมินค่า และแบบสอบถามปลายเปิดถามเกี่ยวกับงานบริหารหลักสูตร การฝึกเตรียมเข้าทำงานของสถาบันพัฒนาฝีมือแรงงาน แบ่งออกเป็น 6 ด้านคือ หลักสูตรการจัดการเรียนการสอน บุคลากร วัสดุอุปกรณ์และเครื่องมือเครื่องจักร อาคารสถานที่และงบประมาณ โดยส่งแบบสอบถามไปจำนวน 318 ฉบับ ได้รับกลับคืนมาจำนวน 286 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 89.94 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย 1. ความคิดเห็นของผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึก เกี่ยวกับการบริหารหลักสูตร เห็นว่าโดยส่วนรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง ในด้านวัสดุอุปกรณ์และเครื่องมือ เครื่องจักร และอาคารสถานที่ ส่วนด้านหลักสูตร การจัดการเรียนการสอน บุคลากรและงบประมาณมีการปฏิบัติอยู่ในระดับน้อย 2. ความคิดเห็นของผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึกเกี่ยวกับปัญหาการบริหารหลักสูตร เห็นว่าโดยส่วนรวมมีปัญหาอยู่ในระดับน้อยในด้านการเรียนการสอนและอาคารสถานที่ ส่วนด้านหลักสูตร บุคลากร วัสดุ อุปกรณ์และเครื่องมือเครื่องจักร และงบประมาณมีปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง 3. ผู้บริหาร บุคลากรและครูฝึก ของสถาบันพัฒนาฝีมือแรงงานในส่วนภูมิภาคทุกแห่ง เห็นว่าสภาพการบริหารหลักสูตรด้านอาคารสถานที่ มีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง และปัญหาเกี่ยวกับการบริหารหลักสูตรด้านอาคารสถานที่ มีปัญหาอยู่ในระดับน้อย แต่สถาบันพัฒนาฝีมือแรงงานกรุงเทพฯ เห็นว่าสภาพการบริหารหลักสูตรด้านอาคารสถานที่ มีการปฏิบัติอยู่ในระดับน้อย และมีปัญหาเกี่ยวกับการบริหารหลักสูตร ด้านอาคารสถานที่อยู่ในระดับปานกลาง
Other Abstract: Purposes: 1. To study the opinions of administrators personnel and trainers concerning the administration of the Pre-employment Basic trade Skills Training Curriculum of the Institute for Skill Development. 2. To study the opinions of administrators, personnel and trainers concerning problems in administration of the Pre-employment Basic Trade Skills Training Curriculum of the Institute for Skill Development. 3. To compare the opinions of administrators, personnel and trainers concerning the administration and problems in administration of the Pre-employment Basic Trade Skills Training Curriculum of each institution. Procedure: The population used in this research consisted of 37 administrators, 53 personnel and 228 trainers from 6 Institutes for Skill Development which located in Bangkok, Rachaburi, Cholburi, Lumpang, Khon-Kaen and Sonkhla which make the total to be 318 in numbers. Questionnaires were used in this study for administrators, personnel and trainers. Each questionnaires was structured in the forms of chek-list, rating-scale and open-ended. There are six divisions of work concerning the administration of the Pre-employment Basic Trade Skills Training Curriculum including the curriculum, the instruction, the personnel administration, materials, machine and equipment, plant operation and budgeting. Form the total 318 questionnaires sent out, 286 or 89.94 percent were completed and returned. Data processing techniques and statistical analysis used in this study were percentage mean and standard seviation. Findings: 1. The administrators, the personnel and the trainers responded that the functions of curriculum administration such as materials, machine and equipment, and plant operation had been put into operation at the moderate level while the curriculum, the instruction, the personnel administration and the budgeting were operated at the low level. 2. The administrators, the personnel and the trainers agreed that the problems concerning the instruction and the plant operation were operated at the low level, however the problems concerning the curriculum, the personnel administration, materials, machine and equipment and the budgeting were operated at the moderated level. 3. All administrators, personnel and trainers in the [institute] which located in province agreed that the functions of the curriculum operation concerning plant operation had been operated at the moderate level and faced the problems at the low level whereas administrators, personnel and trainers in the institute in Bangkok responded at the low level and faced with the problems of the curriculum and plant operation at the moderate level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24698
ISBN: 9745645982
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nednaree_No_front.pdf576.15 kBAdobe PDFView/Open
Nednaree_No_ch1.pdf699.06 kBAdobe PDFView/Open
Nednaree_No_ch2.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Nednaree_No_ch3.pdf422.46 kBAdobe PDFView/Open
Nednaree_No_ch4.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Nednaree_No_ch5.pdf903.03 kBAdobe PDFView/Open
Nednaree_No_back.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.