Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35292
Title: ท่าทีของสื่อมวลชนต่อโครงการก่อสร้างเขื่อนพลังน้ำ ของการไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย : ศึกษาเฉพาะกรณีเขื่อนน้ำโจน เขื่อนแก่งกรุง เขื่อนปากมูล
Other Titles: The positioning of mass media on hydro power plant project of the electricity generation authority of Thailand : A case study of Namchon, Kaeng Krung and Pakmun Dam
Authors: เยาวดา ตฤษณานนท์
Advisors: จุมพล รอดคำดี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: สื่อมวลชน
ข่าวสาร
เขื่อนน้ำโจน
เขื่อนแก่งกรุง
เขื่อนปากมูล
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเข้าใจถึงท่าทีของสื่อมวลชนที่มีต่อโครงการก่อสร้างเขื่อนพลังน้ำของการไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย โดยใช้กรณีศึกษาโครงการก่อสร้างเขื่อนพลังน้ำของการไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย 3 กรณี และอาศัยการวิเคราะห์เนื้อหาจากเอกสารสื่อสิ่งพิมพ์เป็นหลัก ใช้แนวคิดด้านการตลาดและทฤษฎีการกำหนดวาระ เป็นแนวทางในการวิเคราะห์ ผลการวิจัยมีดังนี้ จากการศึกษาวิจัยพบว่า (1) สื่อมวลชนมีนโยบายมุ่งเน้นข่าวตามประเด็นที่ประชาชนให้ความสนใจ โดยพิจารณาคุณค่าของข่าวในแง่ความขัดแย้งซึ่งเป็นข่าวเชิงลบ เป็นหลักสำคัญและเสนอในแบบเร้าอารมณ์ เพื่อตอบสนองความสนใจของตลาดผู้อ่าน (2) จุดขายที่สื่อมวลชนเลือกเสนอคือประเด็นความขัดแย้งในการคัดค้านเรื่องทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม โดยเสนอในแบบเร้าอารมณ์ เพื่อเพิ่มจุดขายให้เด่น และดึงดูดความสนใจของผู้อ่านได้ทุกส่วนของตลาดข่าวสาร (3) รูปแบบการนำเสนอเนื้อหาของสื่อมวลชน มีการเสนอทุกรูปแบบ ทั้งบทความ ข่าว จดหมายจากผู้อ่าน บทนำ สกู๊ปข่าวพิเศษ และคอลัมน์ซุบซิบ โดยมีเนื้อหาคัดค้านการสร้างเขื่อน
Other Abstract: The objective of this research was to study the position of mass media regarding hydro power plant projects under the Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT). Discussions were based on three case studies of the EGAT’s projects. Data were obtained primarily from content analyses of print media. They were then analysed using marketing concepts and agenda-setting theory. Research findings suggest the following : (1) Mass media tended to emphasize issues that interested the public, using the conflict element as a main criterion. These issues were presented sensationally to satisfy all readers. (2) conflicts regarding natural resource and environmental conservations are main selling points which were, again, presented sensationally to capture the attention of all sorts of audiences in the news market. (3) Mass media presented their opposition to the dam construction in vanous formats including articles, news stories, readers’ letters, editiorials, special news scoops and gossip columns.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35292
ISBN: 9745813591
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yawvada_tr_front.pdf5.74 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch1.pdf4.52 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch2.pdf8.17 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch3.pdf5.14 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch4.pdf28.92 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch5.pdf7.28 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch6.pdf9.78 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_ch7.pdf8.33 MBAdobe PDFView/Open
Yawvada_tr_back.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.