Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71544
Title: การศึกษาการบริหารกิจกรรมนักเรียนในโรงเรียนมัธยมสาธิต สังกัดทบวงมหาวิทยาลัย ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Student activity administration in secondary demonstration schools under the jufisdiction of the Ministry of University Affairs in Bangkok Metropolis
Authors: สุธนะ ติงศภัทิย์
Advisors: เอกชัย กี่สุขพันธ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: กิจกรรมของนักเรียน -- การบริหาร
โรงเรียนสาธิต
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการบริหารกิจกรรมนักเรียนของโรงเรียบมัธยมสาธิตสังกัดทบวงมหาวิทยาลัย ในกรุงเทพมหานคร ประชากรที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้บริหาร หัวหน้ามหวดวิชา กรรมการกิจการนักเรียน และอาจารย์ทปรึกษาชมรม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบศึกษาเอกสาร แบบสัมภาษณ์ และแบบสอบถาม สำหรับอาจารย์ที่เกี่ยวข้องกับกิจกรรมนักเรียน จำนวน 104 คน ได้รับคืนจานวน 82 ชุด (ร้อยละ 78.85) แล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการวิจัยพบว่า การบริหารกิจกรรมนักเรียน ในโรงเรียนมัธยมสาธิต มีการกำหนด วัตถุประสงค์ นโยบาย แนวทางปฏิบัติ โครงสร้างการบริหารกิจกรรมนักเรียน การวางแผน การดำเนินงาน และการติดตามและประเมินผล ไว้เป็นอย่างดีทุกโรงเรียนโดยมีผู้บริหารเป็นผู้กำหนด นโยบาย กรรมการกิจการนักเรียนเป็นผู้ดำเนินงาน ให้นักเรียนได้ดำเนินงานตามความสนใจ ติดตามและประเมินผลการจัดกิจกรรมนักเรียนโดยการลังเกตและบันทึก และมีปัญหาที่พบส่วนใหญ่โรงเรียนมัธยมสาธิต มีปัญหาอยู่ในระดับน้อย ยกเว้นปัญหาความเป็นสัดส่วนของสถานที่สำหรับนักเรียนที่ทำกิจกรรม เนื่องจากสถานที่อันจำกัด และปัญหาอาจารย์ในโรงเรียบไม่เห็นความสำคัญของกิจกรรมจึงไม่เข้าร่วมกิจกรรมหรือส่งเสริมให้เข้าร่วมกิจกรรม เนื่องจากการบริหารโรงเรียนมัธยมสาธิตยึดหลักการบริหารของมหาวิทยาลัย ทำให้อาจารย์บางส่วนขาดความสนใจในกิจกรรมนักเรียนของโรงเรียน และโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัย รามคำแหง มีปัญหาโครงสร้างการบริหารกิจกรรมนักเรียน อยู่ในระดับมาก ทำให้เกิดปัญหาในการดำเนินงาน และการติดตามและประเมินผลด้วย
Other Abstract: The purposes of research were to study the status and problems in student activity administration in secondary demonstration schools under the jurisdiction of the Ministry of University Affairs, Bangkok Metropolis. 78 - 85 Percents of the questionaires were returned from the population. The data were analyzed in terms of arithmetic means, percentages and standard deviation. Research findings that the student activity administration in secondary demonstration schools have clearly policies, objectives, organizational structure, planning, implementation and evaluation. School administrators set a plan and the committee of the student activities worker and problems concerning student activity administration in secondary demonstration schools were at low level except the problems in the teacher attention to the student activities and the insufficient space for doing student activities. Teacher hardly pay attention to or participate in student activities because the demonstration schools are under the administration of the universities. The lack of sufficient space for students to do activities is caused by the limited area in schools. In Ramkamhaeng University Demonstration School has a problem in the organizational structure of the student activity administration at the high level. That leads to the problem in the process of arranging the student activities, the follow-up and the evaluation.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71544
ISBN: 9746334913
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suthana_ti_front_p.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Suthana_ti_ch1_p.pdf955.28 kBAdobe PDFView/Open
Suthana_ti_ch2_p.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open
Suthana_ti_ch3_p.pdf841.27 kBAdobe PDFView/Open
Suthana_ti_ch4_p.pdf3.08 MBAdobe PDFView/Open
Suthana_ti_ch5_p.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open
Suthana_ti_back_p.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.