Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74372
Title: การศึกษาบทบาทของพระสงฆ์ในการส่งเสริมจริยธรรมของนักเรียน ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Study of buddhist monks'roles onstudents' ethic enhancing in elementary schools under the jurisdiction of the Bangkok Metropolitan administration
Authors: ระพิน ชูชื่น
Advisors: แรมสมร อยู่สถาพร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: สงฆ์ -- ไทย
ศีลธรรมจรรยา -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
Ethics -- Study and teaching (Elementary)
Buddhist monks -- Thailand
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาบทบาทของพระสงฆ์ในการส่งเสริมจริยธรรมของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา ด้านการสั่งสอนอบรม การสนับสนุนกิจกรรม การให้คำแนะนำปรึกษาและการเป็นสื่อกลางระหว่างโรงเรียนกับชุมชน ผลการวิจัยพบว่าในด้านการสั่งสอนอบรมจริยธรรมของนักเรียนในสถานศึกษา พระสงฆ์ส่วนมากให้การสั่งสอนอบรมแก่นักเรียนมากกว่าสัปดาห์ละ 1 ครั้งโดยเข้ามาเป็นครูสอนจริยศึกษาประจำในโรงเรียนเนื้อหาที่พระสงฆ์สั่งสอนอบรมมากที่สุดได้แก่เรื่องความเมตตา กรุณา รองลงมาคือเรื่องความเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่และความเสียสละ ส่วนการสั่งสอนอบรมภายนอกสถานศึกษานั้น พระสงฆ์ให้การสั่งสอนอบรมแก่นักเรียนสัปดาห์ละ 1 ครั้งและเนื้อหาที่พระสงฆ์ให้การสั่งสอนอบรมมากที่สุดคือเรื่องไม่ประทุษร้ายต่อชีวิตและร่างกายของบุคคลและสัตว์และเรื่องความเมตตา กรุณา รองลงมาคือความเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่และเสียสละในด้านการสนับสนุนเกี่ยวกับวันสำคัญทางศาสนา พระสงฆ์ส่วนมากได้ร่วมกิจกรรมวันวิสาขบูชา รองลงมาได้แก่วันอาสาฬหบูชา โดยพระสงฆ์เป็นผู้ให้ความร่วมมือแก่คณะครู - อาจารย์ ผู้จัดส่วนในด้านการสนับสนุนกิจกรรมภายนอกสถานศึกษา กิจกรรมที่พระสงฆ์ส่วนมากจัดคือโครงการบรรพชาสามเณรภาคฤดูร้อน ในด้านการให้คำแนะนำปรึกษาปัญหาด้านจริยศึกษา พระสงฆ์ส่วนมากให้คำแนะนำปรึกษาในเรื่องความกตัญญูกตเวที รองลงมาคือเรื่องความเมตตา กรุณา ในด้านการเป็นสื่อกลางระหว่างโรงเรียนกับชุมชน กิจกรรมที่พระสงฆ์ส่วนมากปฏิบัติคือการชักชวนฆราวาสให้เข้าร่วมและพิธีพุทธมามกะ วิธีการที่ใช้คือการบอกกล่าวแก่สมาชิกที่วัด
Other Abstract: The purpose of this research was to study Buddhist monks’ roles on elementary students’ ethic enhancing in teaching, supporting activities, providing advices and being medium between schools and community. It was found that in teaching students’ ethics in schools, most Buddhist monks taught students more than once per week by being ethic teachers in schools. The contents taught most were kindness, generousity and liberality respectively Concerning their teaching outside schools, Buddhist monks taught students once a week and the contents used most were unharm to human’s and animal’s lives, kindness, generousity and liberality consequently. In supporting important religious days, most Buddhist monks participated in the activities on Visakhapuja Day and Asalhapuja Day by providing coordination for teachers who organized the activities. In supporting outside school activities, the activities most Buddhist monk organized were Summer Novice Buddhist Ordination Project. In providing advices on ethical problems, most Buddhist monks provided advices on gratitude and kindness. In being medium between schools and community, the activities most Buddhist monks performed were persuading householders to participate in the Buddhist ceremonies. Informing members at the temples was the method they used most.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74372
ISBN: 9745775884
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rapin_ch_front_p.pdf925.55 kBAdobe PDFView/Open
Rapin_ch_ch1_p.pdf858.8 kBAdobe PDFView/Open
Rapin_ch_ch2_p.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Rapin_ch_ch3_p.pdf759.59 kBAdobe PDFView/Open
Rapin_ch_ch4_p.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Rapin_ch_ch5_p.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open
Rapin_ch_back_p.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.