Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17653
Title: ความคิดเห็นของอาจารย์พลศึกษาและนักศึกษาวิชาเอกพลศึกษา เกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาพลศึกษา ในวิทยาลัยครู
Other Titles: Opinions of physical education teachers and students concerning problems of teaching and learning physical education in teachers colleges
Authors: เลิศชัย สอนสุภาพ
Advisors: รัชนี ขวัญบุญจัน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Rajanee.q@chula.ac.th
Subjects: พลศึกษา -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความคิดเห็นของอาจารย์พลศึกษา และนักศึกษาวิชาเอกพลศึกษาเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในวิทยาลัยครู ผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามไปยังอาจารย์พลศึกษา 92 คน และนักศึกษาวิชาเอกพลศึกษา 414 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมาจากอาจารย์ร้อยละ 81.52 นักศึกษาร้อยละ 82.13 นำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยวิธีหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าซี แล้วจึงนำเสนอในรูปตารางและความเรียง ผลการวิจัยพบว่า อาจารย์พลศึกษาและนักศึกษาวิชาเอกพลศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในวิทยาลัยครูดังนี้ ในด้านการเรียนของนักศึกษามีปัญหามากเกี่ยวกับนักศึกษาขาดการค้นคว้าหาความรู้เพิ่มเติม ขาดความกระตือรือร้นในการเรียนและขาดการวิพากษ์วิจารณ์และซักถาม ในด้านสถานที่ อุปกรณ์การสอน และสิ่งอำนวยความสะดวก มีปัญหามากที่สุดเกี่ยวกับการขาดสถานที่สำหรับจัดกิจกรรมทางน้ำ มีปัญหามากเกี่ยวกับสถานที่ในร่มสำหรับจัดกิจกรรมพลศึกษามีไม่เพียงพอ ไม่ได้รับความสะดวกในการใช้สนาม โรงยิม หรือสระว่ายน้ำ สำหรับกิจกรรมกีฬาและสันทนาการ จำนวนล็อคเกอร์มีไม่เพียงพอ ในด้านการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตรพลศึกษามีปัญหามากเกี่ยวกับนักศึกษาขาดความรู้และประสบการณ์ในการจัดกิจกรรม การจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตรของนักศึกษาไม่ได้รับความร่วมมือและประสานงานที่ดีระหว่างนักศึกษา อาจารย์ และผู้บริหาร ขาดแคลนงบประมาณอาจารย์ และนักศึกษาไม่ได้ประเมินผลงานที่จัดขึ้น เพื่อจะได้นำผลมาปรับปรุงแก้ไขให้ดีขึ้นในด้านการใช้แหล่งค้นคว้ามีปัญหามากเกี่ยวกับ หนังสือ วารสาร และเอกสารทางพลศึกษาและทางวิชาการทั่วๆ ไปมีน้อยไม่เพียงพอแก่การค้นคว้า อาจารย์พลศึกษาและนักศึกษาวิชาเอกพลศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาด้านการเรียนการสอนวิชาพลศึกษาในวิทยาลัยครูไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of the research was to study the opinions of physical education teachers and students concerning problems of teaching and learning physical education in teachers colleges. Questionnaires were mailed to 92 physical education teachers and 414 students. Eighty - one percent and eighty - two percent of questionnaires were returned from the teachers and students, respectively. The obtained data were then analyzed in terms of percentages, means, standard diviations. A Z - test was also employed to determine significant differences. The result revealed that both students and teachers had problems concerning to teaching - learning physical education in teachers colleges. In the aspect of learning process, it was found that students did not do additional study after classes, and lack of academic discussions in calsses. In the aspect of facilitating facilities and equipments, the most serious problem was a lack of swimming pools, minor to that was a lack of gymnasiums, lockers, and an inconvenience of using swimming pools and gynasiums. In the aspect of arranging the extra curricula activities, the problems were: students lacked of knowledge and experiences in organizing and arranging the activities; no coopera¬tion among teachers, students and administrators; and lack of financial support. Neither Teachers nor students evaluated the activites offered for an improvement. In the aspect of using academic resources, there were problems concerning with the inadequate of textbooks, professional journals, and brochures. A comparison of the opinious between physical education teachers and students through Z - test showed no significant differences at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17653
ISBN: 9745631558
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leardchai_So_front.pdf353.07 kBAdobe PDFView/Open
Leardchai_So_ch1.pdf345.26 kBAdobe PDFView/Open
Leardchai_So_ch2.pdf407.19 kBAdobe PDFView/Open
Leardchai_So_ch3.pdf284.28 kBAdobe PDFView/Open
Leardchai_So_ch4.pdf634.17 kBAdobe PDFView/Open
Leardchai_So_ch5.pdf431.2 kBAdobe PDFView/Open
Leardchai_So_back.pdf503.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.