Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19172
Title: ความสามารถในการจำของบุคคลต่างวัยแบบโลไซ
Other Titles: Capacity of memory in people of different ages by the Loci Method
Authors: อุบล เล่นวารี
Advisors: พรรณี ชูทัย
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ความจำ
Issue Date: 2518
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาความสามารถในการจำของบุคคลต่างวัยเปรียบเทียบความจำแบบโลโซและไม่โลโซ โดยใช้การทดสอบความจำแบบระลึกลำดับและระลึกเสรี กลุ่มตัวอย่างแบ่งเป็นผู้ใหญ่กับเด็ก ได้มาโดยวิธีการสุ่มกลุ่มใหญ่เป็นนักศึกษาผู้ใหญ่ระดับ 3 (ประถมทีที่ 7 ) โรงเรียนวัดเฉลิมอาสน์ อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี จำนวน 80 คน กลุ่มเด็กเป็นนักเรียนชั้นประถามปีที่ 7 โรงเรียนเดียวกัน จำนวน 80คน ทั้งกลุ่มผู้ใหญ่และกลุ่มเด็กแบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 40 คน แต่ละกลุ่มแบ่งเป็น 2 กลุ่มย่อย เป็นกลุ่มทดสอบความจำแบบระลึกลำดับ 20 คน ทดสอบความจำแบบระลึกเสรี 20 คนเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ คำนาม 2 พยางค์ที่เป็นรูปธรรมจำนวน 228 คำ นำข้อมูลที่ได้โดยการหา (1) ค่าเฉลี่ยความจำ (2) วิเคราะห์ความแปรปรวนแบบ3ตัวแปร (3) วิเคราะห์ความก้าวหน้าและแนวโน้มของความจำ ผลของการวิจัยพบว่า (1) ความจำแบบโลโซของผู้ใหญ่และเด็กไม่แตกต่างกัน(2) ความจำของผู้ใหญ่และเด็กที่ใช้เทคนิคการจำแบบโลโซกว่าไม่ใช้โลโซอย่างมีนัย สำคัญที่ระดับ .01 (3) ความจำแบบระลึกเสรีดีกว่าความจำแบบระสึกลำดับอย่ามีนัยสำคัญที่ระดับ .01 (4) มีผลร่วมระหว่างวิธีทดสอบความจำกับการใช้และไม่ใช้เทคนิคการจำแบบโลโซ โดยที่วิธีการทดสอบความจำมีผลต่อการจำโดยไม่ใช้เทคนิคการจำแบบโลโซอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 และความจำแบบโลโซที่ระดับ .05 (5) ค่าเฉลี่ยความจำของกลุ่มที่ใช้เทคนิคจากจำแบบโลโซทุกกลุ่มสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01โดยสรุกกลุ่มที่ใช้เทคนิคการจำแบบโลโซมีความก้าวหน้าในการจำดีกว่ากลุ่มไม่ได้โลโซ
Other Abstract: The purpose of this study was to compare the capacity of memory of adults and children by using and not using the loci method in order to test by serial and free recall. The subjects were taken from eight adult learners level three ( prathom seven ) and eighty prathom seven children who were studying at Wat Chalermart School in Ratchaburi by a simple random sampling. Both adult and child groups were divided into experimental and control groups of fourty each. Each group was further divided into two subgroups of twenty each in order totes memory by serial and free recall. The tools of this expert ment were a total of 228 concrete words of two syllables. The three – way analysis of variance, analysis of variance for simple effects and trend analysis were applied for data analysis. The major were : (1) The memory by loci method of adults and children was not significantly different at the .01 level. (2) Memory by the loci method of adults and children was significantly different from the non – loci group at the .01level. (3) Memory by free recall was significantly different from serial recall at the .01 level. (4) There was an interaction between the testing process ( serial & free recall ) and the method ( loci & non loci ) . The testing process had a significantly higher effect on the non-loci group than on the loci group at the .05 level. (5) Every loci group had an average memory capacity significantly high at the .01 and increased significantly in the form of a linear trend at the .01 level The loci group had over all memory capacity significantly than that of the non-loci group.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19172
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ubol_Le_front.pdf420.46 kBAdobe PDFView/Open
Ubol_Le_ch1.pdf730.3 kBAdobe PDFView/Open
Ubol_Le_ch2.pdf576.98 kBAdobe PDFView/Open
Ubol_Le_ch3.pdf621.58 kBAdobe PDFView/Open
Ubol_Le_ch4.pdf512.28 kBAdobe PDFView/Open
Ubol_Le_ch5.pdf434.41 kBAdobe PDFView/Open
Ubol_Le_back.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.